Annons:
Färre flyger, fler tar tågen
Flygresandet inom Sverige har minskat drastiskt under försommaren. Men alla fd flygresenärer väljer inte tåget. MTRX har betydligt fler resenärer men Vy Tåg och Snälltåget har färre, främst beroende på strul med de nya säljsystemen.
Text: Ulf Nyström Foto: Linus Hall
Den 2,5 kilometer långa Rendsburger Hochbrücke över Nord-Ostsee-kanal är stängd under nätterna mellan lördag och söndag på grund av underhållsarbeten. Snälltåget har därför ställt in sina nattåg med avgång lördag kväll.
”Det var många som reste med oss sommaren 2023 men det är betydligt fler som reser med oss i sommar”, säger Filip Thunell, vd på MTRX.
”Vi har sett en ökning på cirka 20 procent i juni och närmare 30 procent hittills i juli. Många tåg är fullsatta.”
”Vi har dessutom ett bra bokningsläge inför resten av sommaren”, säger Filip Thunell.
MTRX, som övertogs av finska VR Group 30 maj i år och byter namn i höst, kör under sommaren ett tågpar mellan Stockholm och Ängelholm via Göteborg. Tidigare somrar har tågparen körts till Halmstad och de senaste åren till Båstad.
”Vi har bra beläggning på tågen, det var rätt beslut att köra till Ängelholm.”. säger Filip Thunell.
Färre hos Snälltåget och Vy Tåg
Både Snälltåget och Vy Tåg har haft något färre resenärer hittills i sommar än motsvarande sommarveckor 2023.
”Våra biljetter var inte varit tillgängliga i SJ:s säljsystem under en ganska lång period och det påverkade resandet negativt”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
”Nu finns dagtågen mellan Stockholm och Malmö på SJ:s sajt men nattågen till Jämtland är ännu inte inlagda och det har medfört att vi har färre resenärer till och från Jämtland än förra året.”
”DB, DSB och resebyråerna kan heller ännu inte sälja biljetter till våra tåg vilket också påverkar försäljningen negativt.”
De flesta tågtrafikbolagen i Sverige har och har haft problem med biljettbokningarna sedan Samtrafikens nya tjänst Nationell distribution började användas 5 mars och SJ:s bokningssystem anslöts till Samtrafiken 16 april.
”Det handlar inte om illvilja eller inkompetens utan att svårigheter att koppla de olika systemen till varandra”, säger Marco Andersson.
Nya bokningssystem för tågbiljetter
I tisdags, 16 april, lanserade SJ sitt nya bokningssystem som ansluter till Samtrafikens tjänst Nationell distribution som spårsattes 5 mars. Inom kort följer Snälltåget, MTRX och Vy Tåg efter. Biljettbokningen ska bli enklare och ge mer information.
Annons:
MTRX körde på måndagen tåg 2032 från Göteborg till Stockholm som det årliga konserttåget, i år som Train 99 med Bruce Springsteen-fans från Västkusten till framträdandena på Strawberry Arena i Solna. FOTO: Johan Dirfors
Däremot har resandet med nattågen mellan Sverige och Tyskland varit lika omfattande som förra sommaren.
”Tågen till och från Berlin är fullbokade under nästan hela sommaren”; säger Marco Andersson.
”Att fotbolls-EM spelats i Tyskland har säkert ökat intresset för dessa resor.”
Nattarbete stoppar nattåg
Arbetena på Rendsburger Hochbrücke över Kielkanalen under nätterna lördag–söndag har medfört att Snälltåget valt att ställa in nattågen med avgång lördag kväll.
”Nu är det stopp mellan klockan 23 och 07 och då är det meningslöst att försöka köra nattåg. Eftersom det inte finns uppställningsplatser tillgängliga i Berlin så vi kör till Dresden på lördag förmiddag och åter från Dresden söndag eftermiddag”, säger Marco Andersson.
En del av dagtågen mellan Stockholm och Malmö kör sedan 17 maj till och från Köpenhamn.
”Efterfrågan är större än vi trodde men tågen blir ofta försenade från Köpenhamn så i nästa tidtabell kommer vi att ge tågen längre tid för vändning i Danmark”, säger Marco Andersson.
Biljettstrulet har även drabbat Vy Tåg
Vy Tåg, som kör nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland ytterligare fem månader innan SJ åter tar hand om den upphandlade trafiken, har också tvingats notera färre resande i tågen.
”Efterfrågan på resor är stor men biljettbokningssystemet krånglar ju fortfarande så det är inte helt enkelt att boka resor hos oss”, säger Petter Östmark, affärschef på Vy Tåg.
”När vi väl får ut biljetterna till försäljning går de åt snabbt. Resandet har varit mindre i juni och juli i år än det var motsvarande månader förra året men vi hoppas att vi kan fylla tågen i augusti och september.”
SJ redovisar tågresandet under årets andra kvartal i dag, tisdag.
Ras för inrikesflyget
Om resandet med vissa tågföretag tåg minskat något på grund av krånglet med de nya biljettsäljsystemen har flygresandet minskat betydligt mer.
Under juni reste drygt 3,1 miljoner resenärer via statliga Swedavias tio flygplatser. Utrikesresandet ökade med sex procent till drygt 2,5 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 20 procent till knappt 618 000 resenärer.
Stockholm Arlanda hade endast 250 000 inrikesresenärer, en minskning med 24 procent jämfört med juni 2023.
Göteborg Landvetter hade endast 42 000 inrikesresenärer, en minskning med 33 procent jämfört med juni 2023.
På de övriga åtta statliga flygplatserna minskade inrikesresandet med 6–31 procent med undantag för Visby och Kiruna där minskningarna var mindre.
Däremot har utrikesresandet med flyg ökat från Arlanda och Landvetter.
Stopp för kommunanställdas flygresor
40 000 medarbetare i Stockholms stad förbjuds från i höst att ta flyget från Stockholm till Göteborg eller Malmö.
”I första hand ska digitala mötesformer väljas när deltagare inte befinner sig på samma plats. I de fall resor ändå behöver göras ska tåg och kollektivtrafik alltid vara förstahandsval inom Sverige och Europa. Därtill förbjuds flygresor i tjänsten till Malmö och Göteborg. Här ska i stället tåget premieras”, skriver miljö- och klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) i Aftonbladet.
Vissa undantag kan göras men då behöver en förvaltningschef ge sitt godkännande.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
MTRX tror på full trafik i sommar
MTRX siktar på normal sommartrafik. Det betyder fem-sex tåg per dag i varje riktning och att direkttågen mellan Stockholm och Båstad via Göteborg återuppstår.
Skogen tar tåget till kusten
Ett av Sveriges största transportuppdrag har blivit större. Hector Rail kör i år drygt tre miljoner kubikmeter rundvirke från ett dussin terminaler till massafabriker och sågverk vid Norrlandskusten.
Så blir banunderhållet bättre
Det går att effektivisera järnvägsunderhållet. Men det krävs ökat samarbete inom branschen, nya underhållskontrakt, ny reservdelsstrategi och fler växelbyten. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.
Säkrare tågresor utreds
Regeringen gav på måndagen Trafikverket och Transportstyrelsen i uppdrag att utreda hur den svenska järnvägen och kollektivtrafiken kan göras säkrare.