Annons:
Trafikverket tar över rangeringen
Trafikverket kommer att ta över verksamheten på Sveriges åtta rangerbangårdar. Men det finns många frågetecken och pilotverksamhet kommer troligen inte igång förrän tidigast om två år.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Trafikverket har beslutat ta över rangeringen av godsvagnar på de åtta rangerbangårdarna i Sverige. Green Cargos dåvarande rangeringslok Rc1 1010 på Hallsbergs rangerbangård i juli 2012.
Rangerbangårdarna ägs och förvaltas av Trafikverket som också svarar för utrustningen för rangering av vagnar inklusive balk- och spiralbromsar.
Men all rangering av godsvagnar sköts av det statliga godstågsbolaget Green Cargo och det är endast Green Cargos vagnar som rangeras på de åtta bangårdarna.
”Vi vill ge alla tågtrafikföretag tillgång till möjligheten att rangera godsvagnar”, säger Sven Ödeen som leder etableringen av den nya konkurrensneutrala rangeringstjänsten.på Trafikverket.
”Vi vill göra kapaciteten tillgänglig för alla och vi vill skapa samma förutsättningar för alla bolag att stärka sin konkurrenskraft genom att få tillgång till rangerbangårdarna.”
Har utretts under 20 år
Frågan om tillträdet till de åtta rangerbangårdarna har, enligt Sven Ödeen, utretts under 20 år med ringa eller inget bestående resultat.
Godstågsbolaget Hector Rail anmälde 2022 Green Cargo till Konkurrensverket sedan Hector Rail förlorat en stor kund till Green Cargo när det statliga företaget vägrade att befatta sig med Hector Rails vagnar på rangerbangården i Hallsberg.
Konkurrensverket klandrade dock inte Green Cargo men ansåg att tillgången till rangerbangårdarna borde utredas och att Trafikverkets dåvarande förslag borde implementeras.
”Vi har nu efter många övervägande beslutat att etablera en rangeringstjänst på de åtta rangerbangårdarna”, säger Sven Ödeen.
”I första hand gäller det planering och styrning av verksamheten på bangårdarna, det vill säga den verksamhet som bedrivs i rangertornen. Operatörerna kommer fortsatt att ha ansvaret för själva fordonsrörelserna på bangården.”
Krävs ”konstruktiv dialog”
Sven Ödeen är medveten om att förändringen kräver ”en konstruktiv dialog” med Green Cargo.
”Det är ju Green Cargo som har erfarenheten och kompetensen”, säger han. ”Det är en helt ny verksamhet för oss på Trafikverket.”
Hector Rail trappar upp striden mot Green Cargo
Hector Rail har anmält Green Cargo till Konkurrensverket för otillbörlig konkurrens. I vintras anmälde Hector Rail Green Cargo till EU-kommissionen.
Annons:
Samtidigt är vagnslasttrafiken i stöpsleven. Green Cargo har skurit ner på trafiken och koncentrerar sig på systemtåg och direktförbindelser utan rangering så långt det är möjligt.
Övriga svenska godstågsbolag bedriver vagnslasttrafik i mycket begränsad omfattning och har hittills kunnat utföra trafik med in- och urkoppling av vagnar i tågen utan tillgång till rangerbangårdar.
Svårt bedöma framtida omfattningen
”Det är svårt att bedöma de framtida behovet av rangeringstjänster”, säger Sven Ödeen.
’’Prissättningen kommer att bli viktig. Grundregeln är att en sådan här tjänst ska vara avgiftsfinansierad men det finns möjlighet att delfinansiera med anslag. Det skulle eventuellt kräva ett godkännande av vår uppdragsgivare.”
Tidpunkten för övertagandet av rangeringen är också osäker.
”Det kommer med all sannolikhet att bli en successiv utrullning”, säger Sven Ödeen.
”Kanske kan vi inleda verksamheten på en bangård om ett par och sen tar vi över planering och styrning av verksamheten på övriga rangerbangård en efter en.”
Tågbolagen måste ha egna lok
Enligt Sven Ödeen finns inga planer inom Trafikverket på att ta över eller anskaffa egna lok för rangeringen.
Det innebär att godstågsbolag som vill rangera vagnar på rangerbangårdarna måste ha egna lok på dessa bangårdar.
Green Cargo är positivt till Trafikverkets beslut att ta över rangeringen på de åtta rangerbangårdarna.
Green Cargo positivt
”Vi ser positivt på förändringen och har haft en aktiv och konstruktiv dialog med Trafikverket”, skriver Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.
”För att skapa långsiktiga och hållbara förändringar är det avgörande att vara transparent, ha en gemensam målbild och tydliga förväntningar på varandra. Vi anser att detta arbete har gått bra och vi välkomnar detta beslut.”
Enligt Stephan Ray kommer Trafikverket att ta det ansvar det egentligen haft sedan många år, det vill säga att styra och kapacitetsfördela statens infrastruktur även på rangerbangårdarna.
Blir som inom persontrafiken
”Det ju i grunden samma som man gjort i alla år åt persontrafiken på till exempel Stockholm Central”, skriver han.
”Trafikverket styr och kapacitetsfördelar medan järnvägsföretagen kör sina lok och hanterar fordon med sin personal. Vi tror dessutom att Trafikverkets aktiva involvering på rangerbangårdarna bidrar till ökat fokus på behoven, såsom underhåll, effektivitet, kvalitet och snöröjning.”
Green Cargo ser för närvarande inga nackdelar med den nya ordningen.
”Inga nackdelar”
”Rent konceptuellt ser vi inga nackdelar med detta”, skriver Stephan Ray.
”Förändringen innebär i praktiken att vi inte längre behöver göra det som hela tiden har varit Trafikverkets uppdrag och ansvar. Hur det faller ut operativt är naturligtvis för tidigt att uttala sig om, likväl som produktionskostnaderna.”
”Nu ser vi fram emot den första piloten där vi tillsammans med Trafikverket får möjlighet att finslipa processer för hög effektivitet och kvalitet i rangeringen.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Klartecken för 620 i Sverige
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.
Riskkapitalbolag köper Protrain
Riskkapitalbolaget Priveq köper 60 procent av Protrain för en hemlig summa pengar. Protrain har på tio år ökat omsättningen från 20 till 260 miljoner kronor.
Tolv svetslag räddar pendeltågstrafiken
Med tolv svetslag och gynnsamt väder kan återstående rälsprickor på Västra stambanan och Nynäsbanan vara åtgärdade inom två veckor.
Trafikverket hotas av stora viten
Om Trafikverket inte kan visa att det åtgärdat de säkerhetsbrister som Transportstyrelsen funnit efter införandet av det nya tågplaneringssystemet MPK tvingas verket betala 35 miljoner kronor i viten.