Annons:
Nya bokningssystem för tågbiljetter
I tisdags, 16 april, lanserade SJ sitt nya bokningssystem som ansluter till Samtrafikens tjänst Nationell distribution, som spårsattes 5 mars. Inom kort följer Snälltåget, MTRX och Vy Tåg efter. Biljettbokningen ska bli enklare och ge mer information.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SJ är först med försäljning av tågbiljetter genom Samtrafikens nya bokningsplattform och har samtidigt tagit i bruk ett nytt bokningssystem från nederländska bolaget Sqills. SJ:s snabbtåg 407 med X2C 2008 som drivenhet har ankommit Göteborg C i november 2021.
Annons:
Samtrafikens Nationell distribution är den första tjänsten i Europa som baseras på den öppna internationella standarden OSDM online som är utvecklad av Internationella Järnvägsunionen (UIC).
Det är en konkurrensneutral standard som alla tågtrafikföretag i Europa med egna bokningssystem kan ansluta sig till.
”Vi går från ett centraliserat system till ett distributionssystem”, säger Gerhard Wennerström, vd på Samtrafiken i Sverige.
”Vi tillhandahåller en plattform som kommer att användas för att koppla samman tågtrafikföretagens egna bokningssystem.”
Med det nya distributionssystemet ska tågresenärerna få det enklare att planera och boka tågresor med flera trafikoperatörer, även konkurrerande bolag, i Sverige och övriga Europa.
Sverige först ut
Sverige blir det första landet i Europa som ansluter sig till detta ekosystem.
”Övriga länder och tågtrafikföretag kommer in i systemet successivt 2024–2028”, säger Gerhard Wennerström.
”Inom några år blir det mycket lättare för tågresenärerna att boka resor i hela Europa och det blir mycket lättare för de företag som säljer biljetterna att erbjuda resor över hela Europa.”
Samtrafiken har arbetat med det nya biljettdistributionssystemet i flera år. För sex veckor sedan blev det klart att använda och SJ blev på tisdagen var det första företaget att koppla sitt nya bokningssystem till distributionsplattformen.
”Ser ut att fungera fint”
”Det ser ut att fungera fint, det känns robust”, säger Gerhard Wennerström.
Inom kort kommer Vy Tåg, Snälltåget, MTRX och de regionala kollektivtrafikmyndigheterna att koppla in sig i systemet.
”Det har gått väldigt bra hittills”, säger Martina Nord, presskommunikatör på SJ.
”Vi har valt att introducera vårt nya bokningssystem i liten skala till att börja med för att se till att fungerar utan problem.”
”Vi har dessutom det gamla beprövade bokningssystemet som back-up under en tid.”
Gamla och nya system parallellt
SJ säljer nu tågbiljetter till avgångar 4–16 juni i det nya bokningssystemet. Biljetter till tågen som körs fram till 4 juni säljs i gamla bokningssystemet.
”När vi ser att fungerar klanderfritt kommer vi att ta nästa steg och börja sälja biljetter till tågen i sommar i det nya systemet”, säger Martina Nord.
”Om vi inte stöter på några problem släpper vi biljetterna till och med september före 30 april.”
Vy Tåg kommer att ansluta till det nya bokningssystemet inom några veckor. Avgångstid närmar sig för Vy:s nattåg 94 till övre Norrland på Uppsala C 9 juli 2021.
SJ har valt ett etablerat standardsystem, S3 Passenger från nederländska bolaget Sqills, som idag används av flera stora aktörer som franska SNCF och Eurostar.
Flera funktioner i det nya systemet har tagits fram i dialog med SJ:s olika kundgrupper.
Tydligare information
”Trafikkommunikation vid störningar förbättras, information om resorna blir tydligare, de digitala biljetterna och kvittona blir tydligare”, säger Martina Nord.
”Det blir enklare att köpa poängresor för medlemmar i SJ Prio, platskartan förbättras och det blir lättare att använda sajten för funktionshindrade.”
”Vi tror att våra kunder kommer uppskatta det nya bokningssystemet. Men det är inga omvälvande förändringar till att börja med, alla kunder kommer nog inte att märka att bokningssystemet är nytt.”
Vy Tåg, som kör nattågen mellan Stockholm och övre Norrland, kommer att ansluta sig till Samtrafikens distributionssystem inom ett par veckor.
Vy Tåg ansluter i maj
”Vi håller på med ett antal tester och hoppas kunna börja avvända systemet senast i början av maj”, säger Petter Östmark, affärschef på Vy Tåg.
”Vi har släppt biljetter en bit in i juni i det gamla systemet och kommer att börja sälja biljetter till tågen i sommar när vi kan koppla in oss på Nationell Distribution och när vi fått besked ån Trafikverket om ett par banarbeten i augusti.”
Snälltåget, som bland annat kör nattåg till Berlin och Storlien och dagtåg mellan Malmö och Stockholm, säljer tills vidare biljetter till och med 28 september. Snälltåget har använt det nya försäljningssystemet från Sqills sedan juni förra året.
Snälltåget väntar på sin tur
”Vi har inte blivit insläppt i Nationell Distribution ännu men hoppas komma med inom några veckor”, säger Marco Andersson, biträdande affärschef på Snälltåget.
”Vi håller tummarna för att systemet fungerar när SJ nu börjat använda det och att det kommer att fungera för oss också.”
Snälltåget kommer att anslutas till Samtrafikens nya bokningssystem inom kort. Tåg 3900 har anlänt till Underåker och nattågsresenärerna gör sig reda för vidare befordran till Vålådalen.
Snälltåget har sålt biljetter till sommarens tågavgångar sedan flera månader.
”Nattågen till Berlin är redan hårt bokade och tåget till Österrike som vi kör två gånger i sommar är redan slutsålt”, säger Marco Andersson.
”Däremot är vi lite oroliga för trafiken till Jämtland eftersom STF stängt flera av sina fjällstationer. Vi hoppas att folk väljer Årefjällen i stället men det finns risk att vi tappar en hel del resenärer jämfört med tidigare år.”
MTRX påverkas minst
MTRX, som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg, övergår i maj från kinesisk till finsk ägo. Det innebär på lite längre sikt nytt namn och nya färger på tågen.
”Men vi påverkas mindre av det nya distributionssystemet eftersom vi har ett eget bokningssystem sedan 2019 och aldrig har fått vara med på sj.se”, säger Maria Hofberg, kommersiell direktör på MTRX.
”Vi behöver inte göra några betydande förändringar för att kunna koppla ihop oss med Samtrafikens Nationell Distribution.”
Många reser med MTRX
MTRX har under vintern och våren har mycket bra beläggning på tågen, delvis beroende på att SJ haft fordonsbrist och ställa in många avgångar och delvis beroende på att Flixtrain upphört med trafiken mellan Stockholm och Göteborg.
SJ har dessutom ännu inte inlett försäljningen av biljetter till tågen kommande sommar.
”Men resenärerna vet att MTRX har bäst punktlighet och vi säljer väldigt bra. Det är redan många tåg i sommar som har många bokningar”, säger Maria Hofberg.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Färre inställda Mälartåg
Antalet inställda tåg har minskat drastiskt sedan Mälardalstrafik drog ner den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december.
78 000 namn för nattågen
I dag träffar Linnea Granqvist från Östersund infrastrukturminister Andreas Carlson. Med sig har hon drygt 78 000 namnunderskrifter från svenskar som vill ha kvar nattågen mellan Göteborg och norra Sverige.
Åter tåg i Viskadalen
På måndagen återupptas tågtrafiken på Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg efter ett år. Spår och kontaktledning har bytts ut på den 84 kilometer långa banan. Kostnad: en miljard kronor.
Upphandling till kammarrätten
Region Jönköpings län vill att kammarrätten prövar upphandlingen av trafiken med Krösatågen. Förvaltningsrätten beslutade för några veckor sedan att upphandlingen måste göras om.