Annons:
SJ och MTR tvingas ställa in och leda om ett stort antal tåg när Trafikverket stänger ett spår mellan Sparreholm och Flen i fem dagar. Först på onsdagen fick resenärerna information.
Text: Ulf Nyström Foto: Jan Lindahl
Ett X2000-tåg passerar stationen i Flen i oktober 2018.
Annons:
”Just nu är det ganska rörigt”, säger Mikael Hanberg, trafikplanerare på MTRX på onsdagskvällen. ”Vi har just skapat ett antal nödlösningar men det är osäkert om de fungerar.”
För två veckor sedan fick tågtrafikföretagen information om att slutspurten med spårbytet mellan Sparreholm och Flen skulle ske under veckoslutet 1-3 april. Det skulle innebära enkelspårstrafik under ett antal dygn.
För ett par dagar sedan fick tågtrafikföretagen nya besked; Trafikverket hade konstaterat att spårbytet skulle ta ytterligare ett par dygn och kräva enkelspårsdrift över två mil vissa dagar och därmed föll planeringen samman.
Vi tvingas ställa in flera tåg från Göteborg till Stockholm under eftermiddagarna så därför kommer vi troligen att sakna tågsätt i Stockholm för returnerande tåg sena eftermiddagar och kvällar.
Mikael Hanberg, trafikplanerare på MTRX
”Allehanda nödlösningar”
”Vi tvingas nu tillgripa allehanda nödlösningar och det är osäkert om de ändringarna vi meddelat våra resenärer kommer att hålla”, säger Mikael Hanberg. ”Situationen är verkligt rörig, särskilt på lördag och söndag.”
Förutom att Trafikverket kommer att tillämpa enkelspårsdrift mellan Sparreholm och Flen i fem dagar blir det enkelspårsdrift Nyckelsjön-Sparreholm-Flen under en period och enkelspårsdrift Sparreholm-Flen-Sköldinge en annan period.
Sträckorna med trafik på endast ett spår blir då 19 respektive 23 kilometer i stället för 16 kilometer. På sträckan Sparreholm-Flen är hastigheten nedsatt till 40 km/h.
Dessutom skulle alla tåg ledas om på Västra stambanan mellan Flemingsberg och Järna på grund av arbeten i tunnlarna på Grödingebanan.
Men Trafikverket lyckades inte hitta någon entreprenör som ville utföra jobbet i tunnlarna så omledningen via den längre och långsammare sträckningen sker helt i onödan.
Klarar inte att återanordna tågen
Trafikverket har dock inte personalresurser för att återanordna tågen den normala vägen över Grödingebanan. Ett fåtal tåg kommer att få köra på Grödingebanan men de flesta tågen att framföras den långsammare vägen via Tumba och Södertälje Syd Nedre.
”Eftersom vi fått besked om att alla tåg skulle gå via Södertälje Syd Nedre har vi hänvisat våra resenärer dit”, säger Mikael Hanberg på MTRX. ”Då kan vi inte plötsligt köra via Grödingebanan och Södertälje Syd Övre, resenärerna skulle inte hitta våra tåg.”
Även de tåg som tillåts köra den vanliga sträckningen kommer att bli försenade. MTRX räknar med förseningar upp till en timma.
MTRX ställer in ett antal tåg per dag under de fem dagarna restriktionerna gäller och kommer troligen att köra något eller några tåg via Västerås under lördag och söndag.
”Vi tvingas ställa in flera tåg från Göteborg till Stockholm under eftermiddagarna så därför kommer vi troligen att sakna tågsätt i Stockholm för returnerande tåg sena eftermiddagar och kvällar.”
MTR ställer också in tåg
MTR Mälartåg tvingas ställa in ett antal tåg mellan Stockholm och Hallsberg de fem dagarna och ett antal tåg mellan Västerås och Norrköping under lördag och söndag.
SJ ställer in de flesta trågen mellan Gävle och Linköping på sträckan Stockholm-Linköping under de fem dagarna.
De flesta snabbtågen mellan Stockholm och Malmö-Köpenhamn körs via Nyköping vilket kommer att leda till vissa förseningar. Vissa tåg ställs in.
Flera snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ställs in, oftast kan tågen som går en timma senare köras med dubbla tågsätt. Vissa snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg kommer att köras via Västerås.
”Med endast ett spår öppet för trafik och hastigheten begränsad till 40 kilometer i timman upp till 23 kilometer krymper kapaciteten ohyggligt mycket”, säger Andreas Edgren på SJ:s pressjour,
Inget snabbt spårbyte i sikte
Många tåg på sträckorna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, Gävle-Linköping samt Stockholm-Hallsberg ställs in kommande veckoslut när Trafikverket skulle påskynda bytet av skadade räler mellan Sparreholm och Flen. Men kylan gör det omöjligt att använda spårbyteståget.
Förseningar upp till 60 minuter
”Vi räknar med att det kan bli förseningar upp till 60 minuter på tåg som inte är omledda och lika mycket på tågen som leds om via Västerås,”
De långvariga störningarna på Västra stambanan mellan Sparreholm och Flen beror på att rälerna på sträckan måste bytas sedan Trafikverket upptäckt sprickor i rälernas fot.
Hastigheten är sedan i februari nedsatt till 40 km/h på den 16 kilometer långa sträckan.
Även senaste veckoslutet var alla tåg som skulle körts på Grödingebanan mellan Flemingsberg och Järna omledda via Södertälje Hamn. Men Trafikverkets entreprenör förklarade med kort varsel att man inte hade kapacitet för att utföra planerade arbeten på Grödingebanan.
Trafikverket klarade inte att återanordna alla tåg via den kortare och snabbare Grödingebanan vilket medförde att många tåg tvingades köra den långsammare sträckan med förseningar som följd.
Tågtrafiken har därmed varit inställd på Grödingebanan under två veckoslut trots att inga arbeten skett på banan.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Snart klart för 750 meter långa tåg
På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.
Två upphandlingar, tre överklaganden
SJ och Arriva överklagar Mälardalstrafiks beslut att låta MTR köra Mälartågen i minst åtta år från december 2021. Förra veckan överklagade Vy Tåg JLT:s beslut att låta SJ köra Krösatågen i tolv år från december 2021.
Långa godståg blir snabbare
Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.
Nattåg till Hamburg året runt
1 september avgår de första av SJ:s nya nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Tågen kommer att gå året runt, i åtta månader om året som upphandlad trafik och i fyra månader som kommersiell trafik.