fbpx
211011-vossloh-CNC-job-ad-wide

Fler avgångar och fler uppehåll

MTRX utökar antalet avgångar och kommer från början av nästa år att göra uppehåll även i Flemingsberg, Katrineholm och Falköping. Restiden mellan Stockholm och Göteborg blir oförändrad.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 11 oktober 2021

FOTO: KASPER DUDZIK
MTRX passerar Göta Älv vid Vargön i juli 2021. På grund sommarens banarbeten leddes trafiken på Västra stambanan om till andra banor.

”Resandet med våra tåg har ökat stadigt ända sedan försommaren och vi är inte så långt från rekordsiffrorna från 2019, året innan pandemin”, säger Joakim Sundh, vd i MTRX.

”Vi såg en markant ökning när reserestriktionerna upphävdes 15 juli och när de flesta andra restriktionerna försvann 29 september ökade efterfrågan på tågresor ytterligare.”

I våras körde MTRX endast 50 tåg i veckan mellan Stockholm och Göteborg, före pandemin kördes 110 tåg i veckan.

”Resandet med våra tåg har ökat stadigt ända sedan försommaren och vi är inte så långt från rekordsiffrorna från 2019, året innan pandemin”, säger Joakim Sundh, vd i MTRX.

”Vi såg en markant ökning när reserestriktionerna upphävdes 15 juli och när de flesta andra restriktionerna försvann 29 september ökade efterfrågan på tågresor ytterligare.”

I våras körde MTRX endast 50 tåg i veckan mellan Stockholm och Göteborg, före pandemin kördes 110 tåg i veckan.

Rekordmånga avgångar

Nu kör MTRX åter 110 tåg i veckan och i december utökas trafiken till 124 tåg i veckan.

”Så många avgångar har vi aldrig haft tidigare”, säger Joakim Sundh.

Avgångarna är nu mer spridda över dagen än de var före pandemin då MTRX körde flera avgångar tidigt på morgon och under eftermiddagen.

”Det är ju fritidsresandet som ökar starkt, särskilt resandet fredag-söndag, medan affärsresandet ännu är ganska försiktigt”, säger Joakim Sundh.

 

”Resandet med våra tåg har ökat stadigt ända sedan försommaren och vi är inte så långt från rekordsiffrorna från 2019, året innan pandemin”


Joakim Sundh
,

vd i MTRX.s.  

Flera nya uppehåll

För att locka ännu fler fritidsresenärer kommer vissa av MTRX:s tåg att göra uppehåll i Flemingsberg, Katrineholm och Falköping från januari, tre stationer där MTRX tidigare inte stannat.

”Vi ser att det finns en marknad och vi provar oss fram, vi får se hur resandet till och från de här orterna utvecklas”, säger Sundh.

Trots de nya uppehållen förlängs inte restiderna mellan Stockholm och Göteborg, de blir även i fortsättningen mellan tre timmar och 15 minuter och tre timmar och 28 minuter förutom ett direkttåg från Göteborg som klarar de 455 kilometerna på tre timmar och sju minuter.

MTRX fortsätter också med bussanslutningarna från Borås till Alingsås, de lockar enligt Joakim Sundh många kunder.

Inget tapp till Flixtrain

Enligt Joakim Sundh har inte Flixtrains intåg på marknaden haft några märkbara effekter på resandet med MTRX.

”Flixtrain har breddat utbudet”, säger han. ”Jag tror att Flixtrain tar resenärer från bilar och bussar och lockar resenärer som inte hade rest om inte Flixtrain funnits. Vi slåss inte om samma kunder.”

”Det är på samma sätt som när MTR Express startade 2015, det var nya kunder som lockades till tågen. Marknaden växte.”

MTRX har fyra år i rad haft de mest punktliga tågen mellan Stockholm och Göteborg. Till och med augusti i år har bolaget uppnått en punktlighet om 90 procent.

Såväl MTRX som SJ har bättre punktlighet än flygbolagen SAS, Norwegian och Bra.

 

ANNONS

Annons Järnvägsdagen

Fler artiklar

Alla vill köra tyngre tåg

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3000 ton till SCA i Östrand.

read more
Många små steg för godstågen

Många små steg för godstågen

Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssystem och automatkoppel. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.

read more
Snart klart med 750-meterståg

Snart klart med 750-meterståg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.

read more

Vill du läsa fler artiklar?