fbpx

Nu är Flixtrain på banan

Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 7 maj 2021
FOTO: KASPER DUDZIK
Tåg 32001 möter tåg 32000 i Laxå klockan 09:14 torsdag 6 maj 2021.

”Jag blir nästan tårögd”, säger Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain, när lok och fyra gröna vagnar rulla in på spår 10 på Stockholm C några minuter före sju på torsdagsmorgonen.

”Vi har jobbat så hårt för detta så länge och äntligen är vi här.”

Premiären skulle skett i maj 2020 men sköts på grund av pandemin upp till hösten. I höstas beslöt man att vänta till våren.

”Nu börjar pandemin kanske klinga av och det är allt fler är vaccinerade. Vi har höga förväntningar och tror att resenärerna kommer att strömma till, vi kommer att ta marknadsandelar från SJ och MTRX, vi fyller ett tomrum på marknaden och kommer att se till att tågresandet ökar i Sverige”.

FOTO: KASPER DUDZIK
Andrej Mamyshev, resenär på tåg 32001 från Stockholm till Göteborg tittar på film under resan från Stockholm till Göteborg.

 

Första avgång ett år och tre minuter sen

Tåg 23001 avgick 07:34, tre minuter efter annonserad tid.

För att göra beskrivningen mer korrekt bör kanske påpekas att första tåget faktiskt avgick fyra minuter tidigare, 7:30 från Göteborg C.

Madeleine Karlsson, särskild ombordansvarig, hade strax över 20 betalade resenärer ombord och lika många icke-betalande, det var folk från Flixtrain, tågoperatören Hector Rail och massmedia.

Eftersom det finns 362 platser i de fyra vagnarna var det gott om utrymme.

”Det är härligt, vi njuter verkligen av resan”, säger Micaela Sehlén som tillsammans med Dusan Mancic var två av tjoget resenärer i premiärtåget från Stockholm till Göteborg.

Farmor hade bäst koll på tågen

Micaela och Dusan var på väg till Göteborg för att hälsa på Micaelas farmor.

”Det var faktiskt farmor som ringde och tipsade om ett nytt tågbolag som skulle börja köra mellan Stockholm och Göteborg”, säger Micaela. ”Vi slog till direkt, det är roligt att prova något nytt.”

Miacela och Dusan hade fått plats i den handikappanpassade vagnen och kunde breda ut sig ordentligt.

”Stolarna är kanske lite hårda men jag tycker det känns rätt bra trots att de inte är fällbara.”

Med 100 platser på samma yta som SJ tycker fungerar för 80 blir det ganska trångt mellan stolarna men med tunna och därmed ganska hårda ryggstöd vinner man viktiga centimeter.

FOTO: KASPER DUDZIK
Micaela Sehlén och Dusan Mancic åkte premiärtåget från Stockholm till Göteborg sedan Micaelas farmor tipsat om Flixtrain.

 

FOTO: KASPER DUDZIK
Hans Stoops, projektledare på Cykelfrämjandet, blev den förste att ta med sig cykel på Flixtrains tåg.

 

 

Högre ljudnivå än i X2000

Ljudnivån är också märkbart högre än i X2000 och något högre än i de X74-tåpg MTRX använder, mer som i SJ:s 80-talsvagnar.

Hans Stoops, projektledare för rekreationscykling, stigcykling och turism på Cykelfrämjandet, blev den förste att ta med cykel på Flixtrains tåg.

”Vi på Cykelfrämjandet tycker det är väldigt bra att Flixtrain har plats för cyklar ombord på tågen”, säger han. ”Vi har varit väldigt kritiska mot att det varit omöjligt att få med sig en cykel hos SJ och MTRX utan att montera i sär den i smådelar.”

Stoops skulle till Borås på ett möte om stigcykling och kunde nu få med sig cykeln hela vägen med hjälp av Flixtrain och Västtåg.

”Det finns en väldigt stor efterfrågan på möjligheten att ta med cyklar på tåg 0ch jag hoppas att SJ och övriga tågbolag snabbt ordnar så man kan ta med cykeln även på deras tåg,”.

FOTO: KASPER DUDZIK
Säkerhetsinspektören Johan Hellström på Hector Rail fotograferar tåg 23001 med Vectron-loket 243.002 när det ankommit till Göteborg C.

Tre uppehåll mellan Stockholm och Göteborg

Premiärtåget och de flesta av Flixtrains tåg mellan Stockholm och Göteborg gör uppehåll i Södertälje, Hallsberg och Skövde. Tågen som går mitt på dagen stannar dock i Falköping i stället för i Skövde.

Flixtrain kommer under åtminstone fram till december att köra tre tåg i varje riktning mellan Stockholm och Göteborg de flesta av veckans dagar, 19 avgångar per riktning och vecka, med avgångar cirka 07:30, 12:30 och 17:30, lite andra tider under veckosluten.

Trots några minuters sen avgång från Stockholm C är tåg 23001 fem minuter tidigt till Hallsberg och lokföraren Lina Rosenkvist, som premiärdagen till ära hade med sig kollegan Anders Ekroth i förarhytten, hann med ett studiebesök i första vagnen.

Andrej Mamyshev tittar på film under resan från Stockholm till Göteborg.

”Jag fick höra att ett nytt bolag skulle börja köra tåg mellan Stockholm och Göteborg så jag köpte biljetter och gör en tur och retur-resa över dagen till Göteborg”, säger han.

”Jag tycker man kan sitta ganska bekvämt och tåget känns nytt och fräscht.”

FOTO: KASPER DUDZIK
Isabel Schleich från Flixtrain i München fick åka med i loket från Skövde när lokförarna Lina Rosenkvist och Anders Ekroth på Hector Rail körde tåg 23001 till Göteborg C. 

 

Kyrkobesök i Göteborg

Andrej planerade att ägna de dryga sex timmarna i Göteborg åt att besöka ett antal kyrkor, ju äldre desto bättre.

”Det är bra med flera bolag som kör tåg, det är hälsosamt med konkurrens, det gör att företagen skärper sig”, säger Andrej.

Tåget ankommer och avgår Skövde i rätt tid. Vi passerar Källeryd fyra minuter tidigt men strax före Herrljunga har tåg 23001 hunnit i kapp Västtrafiks Regina-tåg från Nässjö mot Göteborg som gör uppehåll i Herrljunga, Vårgårda och Alingsås så de sista nio milen går resan lite lugnare.

Men vi är ändå ett par minuter tidiga vid infarten till Göteborg C och efter en sista kilometer i låg fart ankommer tåget Göteborg C i rätt tid klockan 11:05.

”Det kunde knappast gått bättre”, säger lokföraren Anders Ekroth. ”Är man lite tidig får man räkna med att hamna bakom ett annat tåg, inget att säga om. Och signalfelet i Floda var åtgärdat innan vi kom dit. Det var inga problem att hålla tidtabellen och loket går fint i 200 kilometer i timman.”

Det gick nästan lika bra under hela premiärdagen, Samtliga sex tåg var i rätt tid till slutstation utom dagens sista tåg från Göteborg som blev 13 minuter sent i Katrineholm på grund av ett polisingripande i tåget. Tåget nådde dock Stockholm C endast två minuter sent.

Fler artiklar

Mindre miljöpåverkan får kosta

Mindre miljöpåverkan får kosta

Tåget ska vara det överlägset bästa alternativet för miljö och klimat. Det är ledstjärnan för Inlandståg som för tillfället bedriver en blygsam trafik på Inlandsbanan och angränsande banor. Men nu är äntligen det första Lint-tåget i Sverige.

read more

Vill du läsa fler artiklar?