Annons:

Publicerad: 2023-04-27

SJ vände till vinst

 

Resandet ökade med 33 procent och rörelseresultatet förbättrades från -129 miljoner till +48 miljoner kronor. För SJ betyder postcovid strålande tider.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Ombyggnaden av X2000-tågen drar ut på tiden och det är nu tio år sedan beslutet om moderiseriong togs. X2C 2008 står klart för att dra premiärtåget, tåg 429 från Stockholm C till Göteborg C, 16 november 2021.

”Vi har haft en stark inledning av 2023 och SJ går nu lika bra som första kvartalet 2019, året före pandemin”, säger Monica Lingegård, vd i SJ AB

”Januari och februari är ju normalt svaga månader för tågresandet men förra året befann vi oss i slutskedet av coronapandemin och det var först senare som resandet började sätta fart.”

Resandet jämfört med första kvartalet 2022 ökade med 33 procent. De försenade beskeden från Trafikverketom planerade banarbeten medförde att vårens biljetter släpptes först i slutet av januari och de sista biljetterna inför påskhelgen släpptes först i slutet av mars.

Fortfarande sena besked från Trafikverket

Många planerade avgångar under sommaren är fortfarande spärrade för biljettförsäljning efter SJ inte fått besked från Trafikverket om tågen kommer att kunna köras.

”Vi släpper biljettförsäljningen efterhand när vi får besked från Trafikverket och vi är bättre förberedda på störningar i trafiken denna sommar än vi var förra sommaren”, säger Monica Lingegård.

SJ:s nettoomsättning uppgick till 2 478 miljoner kronor, en ökning med 23 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Biljettintäkterna ökade till 1 694 miljoner kronor, en ökning med 45 procent från 1 165 miljoner kronor.

Biljettpriset per personkilometer, den så kallade yielden, ökade på grund av högre efterfrågan på biljetter jämfört med föregående år.

Annons:

SJ kör inte Öresundstågstrafiken

Intäkterna från trafikavtalen minskade från 777 till 684 miljoner kronor, främst beroende på att SJ slutade att köra Öresundstågstrafiken i december 2022.

Minskningen motverkades i viss utsträckning av ökad ersättning för kostnader för den upphandlade trafiken.

Övriga rörelseintäkter minskade kraftigt. SJ fick motsvarande kvartal förra året fick ett statligt bidrag för att mildra effekterna av coronapandemin med 150 miljoner kronor.

Ett orosmoln för SJ, och andra tågtrafikbolag, är stigande kostnader för el, stigande räntor och inflationen som gör många varor dyrare.

”Vi måste se till att våra tågavgångar har tillräcklig beläggning så att våra intäkter alltid är större än kostnaderna”, säger Monica Lingegård. ”De sena biljettsläppen gör det riktigt utmanande.”

Besvärligt lägga scheman för personalen

SJ har många gånger fått sälja biljetter till tågen med mycket kort framförhållning. Det har försvårat schemaläggningen av personalens tjänstgöring.

”Vi driver nu intensivt utvecklingsarbete inom flera områden”, säger Monica Lingegård. ”Det handlar om effektivare fordonsunderhåll och om att SJ ska bli en mer attraktiv arbetsgivare. Vi har kommit en bra bit på väg mot bättre schemaplanering och lokförarutbildning i egen regi pågår för fullt.”

Det positiva resultatet kommer väl till pass när SJ satsar 19 miljarder kronor på ombyggnad av X2000-tågen, modernisering av dubbeldäckarna X40, renovering av sov- och liggvagnarna och anskaffning av nya snabbtåg och nya regionaltåg.

”Svenska folket älskar att åka tåg och vi måste öka utbudet”, säger Monica Lingegård. ”Tågen ska komma och gå i rätt tid och det ska finnas plats för alla som vill åka med oss.”

Moderniseringen av X2000-tågen drar dock ut på tiden.

Det hade förmodligen varit enklare att köpa nya tåg i stället för att rusta upp de gamla men X2000 är ett tåg med så många kvaliteter att det är värt att satsa på.

 

Monica Lingegård, vd SJ

Tio år sedan beslut om moderniseringen

SJ beslöt 2013 att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men 2017 var beskedet att det första ombyggda X2000-tåget skulle sättas i ordinarie trafik tredje kvartalet 2018. Två år senare pratades det om trafikstart fjärde kvartalet 2020. Premiärturen kördes först 17 november 2021.

I dagsläget finns sex så kallade X2C-sätt klara med drivenheterna 2005, 2008, 2011, 2015, 2017 och 2020. Det senast ombyggda tågsättet med 2015 som drivenhet finns för närvarande i Malmö för utbildning av personal. Tågsättet med X2 2010 som drivenhet provkörs just nu efter ombyggnad.

Tågsättet med X2U 2035 som drivenhet går i trafik trots att det är tekniskt ombyggd men fortfarande har den gamla inredningen.

”Ombyggnaden av X2000-tågen är ett unikt projekt”, säger Monica Lingegård. ”Det är tekniskt komplicerat och tar mer tid än man kanske trodde. Det hade förmodligen varit enklare att köpa nya tåg i stället för att rusta upp de gamla men X2000 är ett tåg med så många kvaliteter att det är värt att satsa på.”

Monica Lingegård har varit vd för SJ sedan augusti 2020. Det har varit en besvärlig tid med coronapandemin, införandet av ett bristfälligt personalplaneringssystem, Trafikverkets senfärdighet med tågplanerna och fordonsbrist.

Nya X2000 kör Stockholm-Malmö från 8 maj

Alla ombyggda X2000-tåg har gått i trafik mellan Stockholm och Göteborg men SJ kommer från 8 maj att sätta in ombyggda X2000-tåg i tre avgångar i varje riktning mellan Stockholm och Malmö.

”Vi vill att resenärerna mellan Stockholm och Malmö också ska få njuta av komforten i de ombyggda tågen”, säger Monica Lingegård.

Det är inte bara bristen på framförhållning från Trafikverket, de sena biljettsläppen och lokförarbristen inom SJ som ställer till problem för SJ och för resenärerna.

”Vi har också akuta problem med fordonstillgången”, säger Monica Lingegård. Verkstadsföretagen har brist på personal och fordon blir stående i väntan på underhåll och reparationer.”

”Järnvägsbranschen måste agera gemensamt för att göra alla yrken inom branschen mer attraktiva och utbildningen av lokförare och fordonsreparatörer måste utökas.”

Inställt Göteborg-Malmö i sommar

Bristen på lokförare och fordon har fått SJ att ställa in snabbtågstrafiken mellan Göteborg och Malmö under hela sommaren, från 19 juni till 20 augusti.

”Jag förstår att vårt beslut har lett till omfattande kritik”, säger Monica Lingegård. ”Men arbetena för Västlänken i Almedal hade medfört att våra passagerare tvingats åka buss från Göteborg till Mölndal och arbeten i Varberg och mellan Ängelholm och Helsingborg kunde skapa ytterligare problem så vi valde att stoppa trafiken helt på Västkustbanan och i stället försöka se till att alla tåg rullar som de ska på övriga sträckor i landet.”

”Våra resenärer mellan Göteborg och Malmö erbjuds att åka buss utan byten hela sträckan. Dessutom körs Öresundstågen med byten i Mölndal.”

Första kvartalet 2023 i korthet

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 478 miljoner kronor (2 022 första kvartalet 2022)
  • Rörelseresultatet uppgick till 48 Mkr (-129)
  • Periodens resultat uppgick till 43 Mkr (-101)
  • Antalet anställda minskade från 4 657 till 4 220 pga att SJ lämnade Öresundstågstrafiken
Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Krönika

Det är nu förväntningarna skapas

Tilltro till framtida förmåga skapas i upplevelsen av dagens leverans. Det sa en av mina chefer för tio–femton år sedan. Och det är en bra sammanfattning av läget för pendeltågstrafiken i Stockholm.

Nyhet

Green Cargo lämnar Norge

31 januari kör Green Cargo de sista tågen i norsk inrikestrafik under överskådlig tid. Skenande elpriser har gjort en redan olönsam trafik med alltför korta tåg mer förlustbringande.

Nyhet

Dubbla överrockar på Trafikverket

Investeringarna blev 39 procent dyrare och vägunderhållet 60 procent dyrare. Regeringen gav strax före valet Trafikanalys och Ekonomistyrningsverket i uppdrag att granska Trafikverkets kostnadskontroll.

Nyhet

Svårt köra fler godståg

Trafikverkets nya planeringsverktyg MPK skulle göra det enklare för tågtrafikföretagen att få bra tidtabeller för nya godståg. Men det verkar ha blivit tvärtom.