Annons:
Flixtrain ställer in tåg
Flixtrain har ställt in all tågtrafik tisdagar och onsdagar i minst tio veckor i vinter och vår. Totalt körs nu endast tio avgångar i varje riktning per vecka.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

SJ X2000 och Hector Rail 243 002 med Flixtrain står redo för avgång mot Malmö respektive Göteborg på Stockholm C i maj 2021.
Annons:
Från och med vecka 2 och tills vidare kör Flixtrain inte några tåg tisdagar och onsdagar mellan Stockholm och Göteborg.
På måndagar och lördagar körs endast ett tåg i varje riktning, på torsdagar två och på fredagar och söndagar tre par dagar ich riktning. Det innebär tio turer per riktning och vecka.
Det är en betydande minskning sedan i somras då Flixtrain körde 19 turer per riktning och vecka och även sedan i höstas då Flixtrain körde 15 turer per riktning och vecka.
Enligt Kajsa Ekelund, kommunikationschef på Flixtrain, var inställelserna planerades sedan i höstas.
“Vi vet att våra resenärer reser mindre under lågsäsong, som vi befinner oss i just nu”, skriver hon till Järnvägar.nu.
Det är ett ansträngt personaläge och väldigt många som är frånvarande på grund av covid19, misstänkt covid19, säsonginfluensa eller vabande.
Peter Krameus, SJ:s presstjänst
SJ ställer in snabbtåg
Även SJ har ställt in snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg och i ett par andra relationer, bland annat på onsdagen.
Men i SJ:s fall beror inställelserna på personalbrist.
“Vi tvingades på tisdagskvällen att ställa in fyra snabbtåg som skulle körts under onsdagen”, säger Peter Krameus på SJ:s presstjänst.
“Det är ett ansträngt personaläge och väldigt många som är frånvarande på grund av covid19, misstänkt covid19, säsonginfluensa eller vabande.”
Förutom de fyra avgångarna med snabbtåg som ställdes in med kort varsel hade SJ redan tidigare ställt in åtta tåg på onsdagen på grund av fortsatta problem med det nya personalplaneringsverktyget.
Dessutom har SJ ställt in ett av de två dagliga Intercity-tågen mellan Stockholm och Oslo. Men den inställelsen beror främst på kraftigt minskar resande över svensk-norska gränsen sedan både Sverige och Norge infört hårda restriktioner för inresor.
Tågab kör endast fredag-söndag
Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) har ställt in så gott som all trafik med resandetåg måndag-torsdag på grund av minskat resande under coronapandemin.
“Nu är det dessutom den årliga ökenvandringen mellan Trettonhelgen och sportlovet då fritidsresandet normalt är ganska svagt”, säger Lars Yngström, vd i Tågab.
“Därför kör vi endast veckoslutstrafik de närmaste veckorna.”
Det betyder att Tågab tills vidare kör mellan Karlstad och Göteborg, Stockholm samt Falun på fredagar och söndagar och enstaka tåg på lördagar.
Snälltåget kör som vanligt
Snälltåget har inte genomfört några neddragningar av trafiken. Såväl nattågen mellan Malmö och Storlien som dagtågen mellan Malmö och Stockholm körs utan inskränkningar enligt ordinarie tidtabell.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Hopp om godståg till Vetlanda
Första halvåret 2023 lades den regelbundna godstågstrafiken till Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström ner. Sex företag tvingades börja använda lastbilstransporter. Men nu finns hopp om återupptagen godstågstrafik.
Hector Rail kör flis till Örebro
Hector Rail kör sedan ett par veckor bränsleflis från Södra i Värö och SCA i Töva till kraftvärmeverket i Örebro. Det blir minst 47 tåg med närmare 160 000 kubikmeter flis under eldningssäsongen.
Sågat trä från lastbil till tåg
Nästa vecka rullar det första containertåget med sågat trävirke från Malungsfors till Skandiahamnen i Göteborg. Brädorna kommer från Fiskarheden i Transtrand och ska till Japan.
Lyckat prov med långt tåg
Provkörningen med ett 838 meter långt godståg från Malmö till Frövi visade att inte finns några oöverstigliga hinder för att köra långa godståg i 100-120 km/h på många järnvägar i Sverige.