Annons:
Förarbrist i Bergslagen
Tåg i Bergslagen har tvingats ställa in dussintals tåg varje dag den senaste tiden på grund av personalbrist hos operatören VR Sverige.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Tågmöte i Tällberg på Siljansbanan i oktober 2009. Ett Green Cargo virkeståg med Rc4 1254 som dragkraft står och väntar när Tåg i Bergslagens X51 9023 mot Mora rullar in.
”Det är mycket olyckligt, vi är inte nöjda med situationen”, säger Maja Rapp, vd i Tåg i Bergslagen (TiB).
10 december tog VR Sverige över tågkörningen för TiB från SJ sedan VR vunnit upphandlingen.
I höstas var budskapet från VR Sverige att övertagandet av tågkörningen skulle gå smärtfritt, att lokförare och administratörer var på plats men att det saknades tågvärdar men att tågvärdar skulle internutbildas inför trafikstarten.

VR i startgropen
Om knappt tre månader tar VR Sverige över trafiken för Tåg i Bergslagen. Lokförare och administratörer är snart på plats men ännu saknas tågvärdar.
Annons:
Men det dröjde inte många dagar efter övertagandet innan VR Sverige tvingades meddela Tåg i Bergslagen att det saknades lokförare för att bemanna samtliga tåg.
Under förra veckan ställdes flera tåg in under vardagarna och i början av den här veckan har drygt ett dussin tåg ställts in helt eller delvis. I dag, fredag, är nio tåg helt inställda och tre tåg inställda på en del av den planerade körsträckan.
Inställelserna drabbar i huvudsak trafiken Ludvika–Fagersta–Västerås.
Buss i stället för tåg
I de flesta fall körs buss som ersättning för tåg.
”Det blir ofta problem i samband med operatörsbyten men vi är inte nöjda med att VR Sverige inte kan leverera avtalad trafik”, säger Maja Rapp.
”Vi jobbar nu intensivt tillsammans med VR, som är otroligt engagerade, och vi har fullt förtroende för att de kommer att gå till en robust trafik på sikt.”
”I väntan på det försöker vi minimera problemen för våra kunder och vi kör ersättningstrafik med buss så långt det är möjligt.”
Hög sjukfrånvaro
Enligt Christer Ekelund, kommunikationschef på VR Sverige, säger att de omfattande inställelserna beror på hög sjukfrånvaro bland lokförarna.
”Vi har en grundbemanning för att köra alla tåg men när det blev omfattande sjukskrivningar förra veckan tvingades vi ställa in ett antal tåg”, säger han.
”Situationen blir successivt bättre och jag hoppas att inställelserna blir betydligt färre redan nästa vecka.”
Enligt Ekelund behöver VR Sverige anställda fler lokförare för trafiken för TiB.
”Vi har brist på förare på ett antal stationeringsorter som gör att förare från andra orter får göra en hel del passresor för att vi ska kunna klara trafiken på samtliga linjer.”
VR har hyrt in lokförare
VR Sverige har hyrt in ett antal lokförare från bemanningsföretag men antalet har inte räckt för att klara all trafik.
Såväl SJ som MTR och Green Cargo har de senaste åren haft en besvärande förarbrist som medfört att tusentals tåg ställts in.
Men SJ och Green Cargo har tack vare egna förarutbildningar och rekrytering av nya förare lyckats bemanna alla eller i stort sett alla tåg. MTR har trots omfattande utbildningsinsatser fortfarande förarbrist men i betydligt mindre omfattning än för ett år sedan.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Ingen lokförarstrejk
Arbetsgivarorganisationen Tågföretagen och fackförbundet Seko har kommit överens om ett nytt kollektivavtal. Därmed avblåses Sekos strejkvarsel som skulle trätt i kraft klockan 15.00 den 15 maj 2023.
Första spadtaget för unik växelfabrik
I går togs det första spadtaget för Vosslohs nya växelfabrik på det som ska bli Överste von Rosens gata 66 i Kumla.
”Det här är den första nya växelfabriken som byggs i Sverige på 120 år, så det är ett otroligt projekt att få vara med om”, sa Jonas Zittra på Vossloh.
Green Cargo väljer Öresundsbron
Green Cargo lägger om systemtågstrafiken till utlandet. Godstågen till Österrike och Italien körs nu över Danmark. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock förlorar en stor del av sina järnvägsvagnar.
Sträng vinter sänkte SJ:s resultat
SJ redovisar en förlust på 74 miljoner kronor för första kvartalet 2024. Den stränga vintern gjorde att många tåg fick ställas in på grund av fordonsbrist. Resandet föll med nio procent, vilket slog hårt mot resultatet. SJ lanserar nu ett tiopunktsprogram för att klara nästa vinter bättre.