Annons:

Publicerad: 2022-03-14

Försäljningen av Snälltåget försenas ett halvår. Ägaren Transdev har insett att Snälltåget måste få egna säkerhetsintyg och licenser innan försäljningen kan inledas.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Snälltågets nattåg från Storlien till Malmö lämnar Åre bakom sig i augusti 2021.

Annons:

Jörgen Karlsson, vd i Transdev Sverige, informerade häromdagen de anställda om att försäljningen av Snälltåget senareläggs.

”Transdev har nu beslutat att flytta fram försäljningen av Snälltåget. Orsaken till beslutet är att vi behöver säkerställa att Snälltåget har alla tillstånd som krävs för att operera som ett fristående bolag”, skriver han.

Jörgen Karlsson nämner att Snälltåget opererar idag under Transdevs tillstånd som utbildningsanordnare, examinator samt under dess säkerhetsintyg och licens.

Säkerhetsintyg först, försäljning sen

Enligt den ursprungliga planen skulle Snälltåget köra på Transdevs tillstånd till försäljningen var klar.

”Vi har under projektets gång insett att det skulle vara en stor fördel och en riskminimering för alla parter om Snälltåget hade egna tillstånd. Projektets fokus är nu att få tillstånden på plats”, skriver Jörgen Karlsson.

Enligt Karlsson är målet att Snälltåget ska ha en ny ägare innan årsskiftet.

Enligt Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige, påverkas inte försäljningen av Merresor Buss av beslutet att flytta fram försäljningen av Snälltåget.

”Målet är fortfarande att den försäljningen genomförs under första halvåret i år” säger hon.

Transdev beslöt i höstas att sälja Snälltåget och Merresor Buss, de två dotterbolagen som bedriver kommersiell trafik. Transdev kommer i fortsättningen endast att bedriva upphandlad trafik enligt ett beslut på koncernnivå

Snälltåget till salu

Transdev har beslutat sälja Snälltåget och Merresor Buss, dotterbolagen som kör kommersiell trafik. Transdev kommer i fortsättningen endast att bedriva upphandlad trafik. Vem som köper Snälltåget är ännu oklart.

Den upphandlade trafiken utgör närmare 90 procent av Transdevs omsättning i Sverige.
Enligt informationen till medarbetarna på Snälltåget och Merresor Buss i november kommer företagen troligen att säljas till olika parter.

”Vi bedömer det som troligt att vi för Merresor Buss hittar en köpare i någon som redan är verksam i branschen, medan det i Snälltågets fall även kan bli aktuellt med en finansiell aktör”, skrev Jörgen Karlsson till medarbetarna i höstas.

Transdev Sverige ägs till 66 procent av den franska pensionsfonden Caisse des Dépôts och till 34 procent av det tyska familjeföretaget Rethmann.

Började som Linjebuss

Verksamhet i Sverige inleddes av Nordstjernan under namnet Linjebuss på 1940-talet. Efter flera företagsförvärv bytte ägarna år 2000 namn på bolaget till Connex och 2006 till Veolia Transport. Sedan 2015 heter företaget Transdev Sverige.

Snälltåget kör dagtåg mellan Stockholm och Malmö, nattåg mellan Malmö och Storlien under sommar och vinter, nattåg mellan Stockholm och Berlin under drygt fyra månader per år samt nattåg mellan Malmö och Salzburg under skidsäsongen.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Tungt för Vy Tåg i norr

Coronapandemi, höga biljettpriser, få resenärer, brist på lokförare, oerfaren ombordpersonal, stora trafikstörningar med inställda och försenade tåg, oväntad konkurrens och ett lågt anbud som inte täcker kostnaderna.

Nyhet

Ett bra år för godstågsbolagen

Nästan alla godstågsbolag i Sverige kunde redovisa plusresultat 2021. Tågab noterade rekord för omsättning och vinst. Bristande pålitlighet för landsvägstransporterna under pandemin och stöd från staten förklarar de goda tiderna.