Annons:

Publicerad: 2022-03-14

Försäljningen av Snälltåget försenas ett halvår. Ägaren Transdev har insett att Snälltåget måste få egna säkerhetsintyg och licenser innan försäljningen kan inledas.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Snälltågets nattåg från Storlien till Malmö lämnar Åre bakom sig i augusti 2021.

Annons:

Jörgen Karlsson, vd i Transdev Sverige, informerade häromdagen de anställda om att försäljningen av Snälltåget senareläggs.

”Transdev har nu beslutat att flytta fram försäljningen av Snälltåget. Orsaken till beslutet är att vi behöver säkerställa att Snälltåget har alla tillstånd som krävs för att operera som ett fristående bolag”, skriver han.

Jörgen Karlsson nämner att Snälltåget opererar idag under Transdevs tillstånd som utbildningsanordnare, examinator samt under dess säkerhetsintyg och licens.

Säkerhetsintyg först, försäljning sen

Enligt den ursprungliga planen skulle Snälltåget köra på Transdevs tillstånd till försäljningen var klar.

”Vi har under projektets gång insett att det skulle vara en stor fördel och en riskminimering för alla parter om Snälltåget hade egna tillstånd. Projektets fokus är nu att få tillstånden på plats”, skriver Jörgen Karlsson.

Enligt Karlsson är målet att Snälltåget ska ha en ny ägare innan årsskiftet.

Enligt Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige, påverkas inte försäljningen av Merresor Buss av beslutet att flytta fram försäljningen av Snälltåget.

”Målet är fortfarande att den försäljningen genomförs under första halvåret i år” säger hon.

Transdev beslöt i höstas att sälja Snälltåget och Merresor Buss, de två dotterbolagen som bedriver kommersiell trafik. Transdev kommer i fortsättningen endast att bedriva upphandlad trafik enligt ett beslut på koncernnivå

Snälltåget till salu

Transdev har beslutat sälja Snälltåget och Merresor Buss, dotterbolagen som kör kommersiell trafik. Transdev kommer i fortsättningen endast att bedriva upphandlad trafik. Vem som köper Snälltåget är ännu oklart.

Den upphandlade trafiken utgör närmare 90 procent av Transdevs omsättning i Sverige.
Enligt informationen till medarbetarna på Snälltåget och Merresor Buss i november kommer företagen troligen att säljas till olika parter.

”Vi bedömer det som troligt att vi för Merresor Buss hittar en köpare i någon som redan är verksam i branschen, medan det i Snälltågets fall även kan bli aktuellt med en finansiell aktör”, skrev Jörgen Karlsson till medarbetarna i höstas.

Transdev Sverige ägs till 66 procent av den franska pensionsfonden Caisse des Dépôts och till 34 procent av det tyska familjeföretaget Rethmann.

Började som Linjebuss

Verksamhet i Sverige inleddes av Nordstjernan under namnet Linjebuss på 1940-talet. Efter flera företagsförvärv bytte ägarna år 2000 namn på bolaget till Connex och 2006 till Veolia Transport. Sedan 2015 heter företaget Transdev Sverige.

Snälltåget kör dagtåg mellan Stockholm och Malmö, nattåg mellan Malmö och Storlien under sommar och vinter, nattåg mellan Stockholm och Berlin under drygt fyra månader per år samt nattåg mellan Malmö och Salzburg under skidsäsongen.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Säljstopp för sov- och liggplatser

SJ har spärrat försäljningen av sov-och liggplatsbiljetter till nattågen. Många vagnar är skadade och måste repareras. Men Vy Tåg och Snälltåget stoppar inte biljettförsäljningen till sina tåg.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Nyhet

Lönsamt satsa på 250 km/h

Det är lönsamt att uppgradera stora delar av Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h. Det är extremt lönsamt att uppgradera kortare sträckor på de aktuella banorna.

Nyhet

Enhetlig trafikledning

Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland. Systemet gör det möjligt att införa det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan om två år. Nu har de åtta trafikledningscentralerna i Sverige samma system.

Nyhet

Nya X2000 snart i trafik

Senare i höst visas nya X2000 upp för press och allmänheten och innan vintern sätts de första tågsätten i reguljär trafik. Ett av två tågsätt som är nästan klara för trafik provkörs nu.