Annons:
Försäljningen av Snälltåget försenas ett halvår. Ägaren Transdev har insett att Snälltåget måste få egna säkerhetsintyg och licenser innan försäljningen kan inledas.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Snälltågets nattåg från Storlien till Malmö lämnar Åre bakom sig i augusti 2021.
Annons:
Jörgen Karlsson, vd i Transdev Sverige, informerade häromdagen de anställda om att försäljningen av Snälltåget senareläggs.
”Transdev har nu beslutat att flytta fram försäljningen av Snälltåget. Orsaken till beslutet är att vi behöver säkerställa att Snälltåget har alla tillstånd som krävs för att operera som ett fristående bolag”, skriver han.
Jörgen Karlsson nämner att Snälltåget opererar idag under Transdevs tillstånd som utbildningsanordnare, examinator samt under dess säkerhetsintyg och licens.
Säkerhetsintyg först, försäljning sen
Enligt den ursprungliga planen skulle Snälltåget köra på Transdevs tillstånd till försäljningen var klar.
”Vi har under projektets gång insett att det skulle vara en stor fördel och en riskminimering för alla parter om Snälltåget hade egna tillstånd. Projektets fokus är nu att få tillstånden på plats”, skriver Jörgen Karlsson.
Enligt Karlsson är målet att Snälltåget ska ha en ny ägare innan årsskiftet.
Enligt Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige, påverkas inte försäljningen av Merresor Buss av beslutet att flytta fram försäljningen av Snälltåget.
”Målet är fortfarande att den försäljningen genomförs under första halvåret i år” säger hon.
Transdev beslöt i höstas att sälja Snälltåget och Merresor Buss, de två dotterbolagen som bedriver kommersiell trafik. Transdev kommer i fortsättningen endast att bedriva upphandlad trafik enligt ett beslut på koncernnivå

Snälltåget till salu
Transdev har beslutat sälja Snälltåget och Merresor Buss, dotterbolagen som kör kommersiell trafik. Transdev kommer i fortsättningen endast att bedriva upphandlad trafik. Vem som köper Snälltåget är ännu oklart.
Den upphandlade trafiken utgör närmare 90 procent av Transdevs omsättning i Sverige.
Enligt informationen till medarbetarna på Snälltåget och Merresor Buss i november kommer företagen troligen att säljas till olika parter.
”Vi bedömer det som troligt att vi för Merresor Buss hittar en köpare i någon som redan är verksam i branschen, medan det i Snälltågets fall även kan bli aktuellt med en finansiell aktör”, skrev Jörgen Karlsson till medarbetarna i höstas.
Transdev Sverige ägs till 66 procent av den franska pensionsfonden Caisse des Dépôts och till 34 procent av det tyska familjeföretaget Rethmann.
Började som Linjebuss
Verksamhet i Sverige inleddes av Nordstjernan under namnet Linjebuss på 1940-talet. Efter flera företagsförvärv bytte ägarna år 2000 namn på bolaget till Connex och 2006 till Veolia Transport. Sedan 2015 heter företaget Transdev Sverige.
Snälltåget kör dagtåg mellan Stockholm och Malmö, nattåg mellan Malmö och Storlien under sommar och vinter, nattåg mellan Stockholm och Berlin under drygt fyra månader per år samt nattåg mellan Malmö och Salzburg under skidsäsongen.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Dania Connect kör mer på tåg
SHN cargo och Tågfrakt kör sedan två månader 26 kombitåg i veckan för Dania Connect. Om några år kan antalet tåg har ökat till 35-40. Men höjda banavgifter gör tågtransporterna allt dyrare.
Flixtrain ställer in tåg
Flixtrain har ställt in all tågtrafik tisdagar och onsdagar i minst tio veckor i vinter och vår. Totalt körs nu endast tio avgångar i varje riktning per vecka.
Fasta förbindelsen fyller 25 år
Den 1 juli 2025 fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10–15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.
Mer normal jul än normalt
Efter flera år med få resor under jul- och nyårshelgen på grund av reserestriktioner under pandemin exploderade tågresandet förra året. Nu tyder det mesta på en lugnare jul i år med ungefär lika många resenärer som förra året men utspritt under fler dagar.