Annons:

Publicerad: 2022-04-30

Första nattågsvagnen har anlänt

Den första av det 20-tal vagnar som SJ kommer att använda i nattågen mellan Stockholm och Hamburg kom på fredagen till Sverige.

Text: Ulf Nyström Foto: Tobias Jäderup

Transporten av den första vagnen för den nya nattågstrafiken under uppehållet i Nässjö på kvällen den 29 april 2022.

Annons:

Flera vagnar kommer successivt till Sverige under sommaren,

 

Christer Litzell, affärschef för nattågen till kontinenten på SJ

Vagnen ska användas för utbildning av ombord- och verkstadspersonal.

“Flera vagnar kommer successivt till Sverige under sommaren”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

“Vagnarna byggs om i Österrike och målas om eller folieras där. ”

SJ inleder nattågstrafiken mellan Stockholm och Hamburg 1 september.

Reaktionerna på nyheten om åretrunt-trafiken har varit mycket positiva.

“Det har länge funnits ett intresse för nattågsresor under högsäsong men ny finns det efterfrågan på resor i stort sett året runt”, säger Christer Litzell på SJ.

Den vagn som nu anlänt är en liggvag med handikappkupé Bvcmz, tidigare i trafik hos DB.

De övriga som väntas är sittvagnar Bmz, tidigare hos DB, liggvagnar Bcmz, tidigare hos DB, samt sovvagnar WLAB32s, tidigare hos ÖBB.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Revolutionerande kassett på spåret

En kassett för lyft av lastbilstrailrar kan revolutionera transporterna av lastbilsgods på järnväg i Sverige. Kassetten provades nyligen i Folkesta och ska i höst testas i större skala i Sverige.

Nyhet

Långsam återhämtning av tågresandet

I bästa fall ökar resandet med kollektivtrafiken på ett års sikt till 90 procent av resandet före coronapandemin. I sämsta fall görs endast 70 procent av de tidigare resorna. Resandet över Öresund återhämtar sig ännu sämre.

Nyhet

Satsning på järnväg i norr och underhåll

Stora satsningar på järnvägen för att möta industriutbyggnaden i norra Sverige. Höjd hastighet till 250 km/tim på Ostkust- och Västkustbanan. Ökat underhåll av högtrafikerade banor. Fortsatt utbyggnad av nya stambanor och ERTMS, med krav på ombordutrustning senast 2029.