Annons:
Första nattågsvagnen har anlänt
Den första av det 20-tal vagnar som SJ kommer att använda i nattågen mellan Stockholm och Hamburg kom på fredagen till Sverige.
Text: Ulf Nyström Foto: Tobias Jäderup
Transporten av den första vagnen för den nya nattågstrafiken under uppehållet i Nässjö på kvällen den 29 april 2022.
Annons:
Flera vagnar kommer successivt till Sverige under sommaren,
Christer Litzell, affärschef för nattågen till kontinenten på SJ
Vagnen ska användas för utbildning av ombord- och verkstadspersonal.
“Flera vagnar kommer successivt till Sverige under sommaren”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.
“Vagnarna byggs om i Österrike och målas om eller folieras där. ”
SJ inleder nattågstrafiken mellan Stockholm och Hamburg 1 september.
Reaktionerna på nyheten om åretrunt-trafiken har varit mycket positiva.
“Det har länge funnits ett intresse för nattågsresor under högsäsong men ny finns det efterfrågan på resor i stort sett året runt”, säger Christer Litzell på SJ.
Den vagn som nu anlänt är en liggvag med handikappkupé Bvcmz, tidigare i trafik hos DB.
De övriga som väntas är sittvagnar Bmz, tidigare hos DB, liggvagnar Bcmz, tidigare hos DB, samt sovvagnar WLAB32s, tidigare hos ÖBB.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Sandahls får bakläxa
Transportstyrelsen har beslutat förelägga Sandahls Logistik att inte kräva bankgaranti av järnvägsföretaget Väte Rail som villkor för tillträde till Sundsvalls kombiterminal.
ERTMS försenas igen
Inkopplingen av ERTMS på Malmbanan senareläggs tre–fyra månader på grund av återställningsarbetet efter vinterns tågurspårningar.
Dubbla överrockar på Trafikverket
Investeringarna blev 39 procent dyrare och vägunderhållet 60 procent dyrare. Regeringen gav strax före valet Trafikanalys och Ekonomistyrningsverket i uppdrag att granska Trafikverkets kostnadskontroll.
Øresundsbron är med och bygger 5G-järnvägsinfrastruktur
Øresundsbro Konsortiet bidrar till framtidens 5G-järnvägssinfrastruktur tillsammans med Trafikverket och Bane NOR. EU-medfinansiering på 18 miljoner euro har beviljats för att bygga 5G-järnvägsinfrastruktur inom ramen för jätteprojektet 5G4RAILSCAND.



