Annons:

Publicerad: 2022-03-17

Hector Rail kommer att köra rundvirke för Trätåg ytterligare tre år. Avtalet är värt närmare en miljard kronor.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Hector Rails tåg med rundvirke från Borlänge till Hargshamn passerar Vattmyren mellan Örbyhus och Gimo vid lunchtid 17 mars 2022.  

Annons:

Vi har haft ett gott samarbete med Trätåg i många år och det känns fantastiskt fint att vi får fortsatt förtroende.

 

Claes Scheibe, vd i Hector Rail.

”Vi har haft ett gott samarbete med Trätåg i många år och det känns fantastiskt fint att vi får fortsatt förtroende”, säger Claes Scheibe, vd i Hector Rail.

Uppdraget omfattar transport av två miljoner kubikmeter virke från ett tiotal omlastningsterminaler i Mellansverige till pappersbruk i Gävle, Skoghall, Grums, Frövi och Skärblacka 2023-2025.

Terminalerna finns i Sveg, Ljusdal, Lomsmyren utanför Mora, Vansbro, Hällefors, Tägten i Borlänge, Falköping och Stockaryd.

Hector Rail har kört i fem år

Hector Rail har utfört transporterna sedan december 2016 när den tidigare operatören Rush Rail försattes i konkurs.

”Jag tycker vi har haft ett bra samarbete med Trätåg under åren vi har alltid försökt att vara flexibla”, säger Claes Scheibe.

Och det är flexibiliteten som Olle Pettersson, vd i Trätåg, anger som ett av de främsta skälen till att Hector Rail får köra ytterligare tre år.

”Hector Rail har varit alltid varit väldigt samarbetsvilliga, lösningsorienterade och flexibla”, säger han. ”Vi har fört diskussioner med flera tågföretag om transporterna kommande avtalsperiod men jag skulle säga att det är flexibiliteten som avgjort till fördel för Hector Rail.”

Svårt bedöma framtida volymer

Det har, enligt Olle Pettersson, varit svårt att bedöma de framtida transportvolymerna. Covid-pandemin och nedläggningen av papperstillverkningen i Kvarnsveden har spridit osäkerhet de senaste åren.

Nedläggningen av Kvarnsveden har dock inte medfört att volymerna minskat. En planerad utbyggnad av Skoghall har skjutits på framtiden vilket medfört att transportvolymerna ändrats.

”Det har funnits flera utmaningar i diskussionerna om det nya avtalet”, säger Olle Pettersson. Men jag är övertygad om att Hector Rail kommer att lösa problemen på bästa sätt.

Varken Trätåg eller Hector Rail vill avslöja hur mycket avtalet är värt men troligen handlar det om närmare en miljard kronor.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Tidiga tågbiljetter till jul

MTRX har släppt biljetterna till tågen under jul- och nyårshelgerna. SJ räknar med biljettsläpp först om en månad. Snälltåget säljer sedan länge biljetter till nattågen medan Vy Tåg säljer biljetter till hälften av sina tåg.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Debatt

Inför kilometerskatt för lastbilstrafiken

Den svenska transportsektorn drivs till cirka 70 procent med fossil energi. När det gäller tunga godstransporter är den snabbaste och mest effektiva metoden för att öka andelen eldrivna transporter att utnyttja den elväg som redan finns, järnvägen. Det menar Karin Svensson Smith (MP) och Roger Bydler, ledamot av Klimatriksdagen.

Nyhet

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren. Projekten finns i den nationella planen för transportsystemet men för att Trafikverket skall kunna starta byggandet krävs godkännande av regeringen.