Annons:
Åter tågfärja till Polen
Överföringen av järnvägsvagnar på färja mellan Sverige och Polen har återupptagits. Men än så länge handlar det om enstaka transporter.
Text: Ulf Nyström Foto: Erik Eskling Hansen
8 juli lastades 19 godsvagnar på tågfärjan Polonia i Ystad.
Annons:
”VI hoppas att detta bara är början och att tågtransporterna mellan Sverige och Polen blir reguljära”, säger Erik Eskling Hansen, affärsutvecklare i Ystads Hamn.
Transporterna av godsvagnar mellan Ystad och Świnoujście upphörde 2020 efter att ha varit vikande under flera år.
Men tågfärjan Polonia, byggd 1995, är fortfarande i trafik för Unity Line och bangården i Świnoujście har nyligen byggts om.
Två överfarter med godsvagnar hittills
I våras transporterades 34 godsvagnar från Ystad till Świnoujście och 8 juli överfördes lika många vagnar.
Samtliga vagnar ägs av vagnuthyrningsföretaget VTG och kommer att underhållas och repareras i Polen.
”Alla förutsättningar för effektiv tågfärjetrafik är uppfyllda”, säger Erik Eskling Hansen.
”Det finns bra infrastruktur i Ystad och Świnoujście och en modern tågfärja med 1 060 spårmeter på huvuddäck.”
Hector Rail använde tågloket för att köra in godsvagnana på Polonias huvuddäck.
Enligt Erik Eskling Hansen finns det ett stort intresse för regelbunden godsvagnstrafik mellan Sverige och Polen via Ystad och Świnoujście.
”Polonia seglar sju dagar i veckan mellan Ystad och Świnoujście och det är bara att köra ombord godsvagnarna.”
Ombordkörning med Vectron-lok
Vid de vagnöverfarter som hittills skett har Hector Rail, som kört tågen, växlat ombord vagnarna med de Vectron-lok som använts i tågen.
Loken är utrustade med Last Mile-funktion som innebär att de med hjälp av dieselmotor kan generera tillräckligt med el för att klara körning i begränsad hastighet utan kontaktledning.
Nästa överföring av vagnar till Polen kommer preliminärt att ske 19 augusti.
Björn Hansen på Hector Rail uppger att han fått en del förfrågningar från Polen om överföring av järnvägsvagnar till Sverige.
”Man kan väl hoppas att det åter blir regelbundna transporter av godsvagnar på tågfärja mellan Sverige och Polen”, säger han.
”Järnvägsanslutningen till färjan i Swinoujście har ju ställts i ordning vilket tyder att man i Polen ser positivt på tågfärjetrafiken.”
Hector Rail vill köra heltåg
Men Hector Rail vill enbart köra heltåg och vill inte ägna sig åt vagnslasttrafik med enstaka eller få vagnar till ett flertal destinationer.
”Jag tror det är svårt att skapa någon form av frekvent heltågstrafik mellan Sverige och Polen och därför kanske det inte blir Hector Rail som engagerar sig i tågfärjelinjen mellan Ystad och Swinoujście”, säger Björn Hansen.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan
37 kilometer av Älvsborgsbanan får i höst ny makadam och nya betongsliprar. Tre driftplatser får nya växlar. Men rälerna byts inte ut, de svetsas samman till skarvfritt spår.
Många banarbeten i påsk
Nu briserar Trafikverkets påsksmällare. Delar av Västkustbanan och Mälarbanan stängs för all tågtrafik och det är stopp för tåg genom Växjö och Karlstad. Men det är åter full fart i Flen.
Åtta lok från ÖBB till Grenland
Grenland Rail har köpt åtta ellok av österrikiska ÖBB. Loken ska sedan de utrustats med säkerhetssystemet ATC användas i den godstågstrafik som Grenland Rail utför i Norge och i Sverige.
Regeringen tyst om nya nattåg
Regeringen har ännu inte tagit ställning till frågan om inköp av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken i Sverige. Men Trafikverket tror fortfarande på leverans av nya fordon 2025-2026.