Annons:
Fortsatta problem för Euronight
Sovvagnarnas bromssystem måste uppgraderas, sittvagnarna väntar fortfarande på formellt godkännande och restaurangvagnarna kan i bästa fall sättas i trafik i sommar. Nattågsresenärerna och SJ har fått lära sig den hårda läxan för internationell tågtrafik.
Text: Ulf Nyström Foto: Johan Hellström

1 september 2022 avgick det första av SJ:s nattåg från Stockholm C till Hamburg Altona. Då fanns endast liggvagnar i tåget. Nu finns även sovvagnar men sittvagnarna lyser ännu sin frånvaro.
”Byråkratin är helgalen”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.
”Det har tagit över ett år att få sittvagnarna godkända för trafik genom Danmark. Det var väldigt länge sedan vi lämnade in all nödvändig dokumentation.”
”Sittvagnarna är godkända för trafik i så gott som alla länder i Europa, det är endast i Danmark som godkännandet dröjer.”
Danskt veto mot godkända vagnar
Om järnvägsvagnar få gå i trafik i Europa avgörs av Europeiska unionens järnvägsbyrå ERA men Danmark lägger in veto mot alla vagnar som inte godkänts av danska Trafikstyrelsen med hänvisning till användningen i tunneln under Stora Bält.
Trafikstyrelsen har satt många käppar i hjulen sedan SJ vann Trafikverkets upphandling av nattågstrafiken till Hamburg i augusti 2021. Trafiken med Euronight inleddes 1 september 2022 men den första tiden kördes tåget utan sovvagnar och sittvagnar sedan Trafikstyrelsen vägrat godkänna dessa vagnar.

Äntligen sovvagn till Hamburg
Onsdag 7 december kopplas de första sovvagnarna in i SJ:s nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Biljettförsäljningen för premiärturen inleddes i går, lördag.
Så småningom kunde SJ sätta in sovvagnar i tågen och 31 mars förra året förlängdes nattågstrafiken till och från Berlin.
I höstas beslöt SJ att köra året runt till Berlin trots att avtalet med Trafikverket endast omfattar trafiken Stockholm–Hamburg och att den ekonomiska ersättningen utgår endast för tågkörningen mellan Stockholm och dansk-tyska gränsen vid Padborg.
”Det rullar på rätt bra”, säger Christer Litzell.
”Vi har haft ganska många resenärer i vinter. Under sportlovsveckan i Stockholm var det i princip fullbokat och det finns bara ströplatser kvar under påskhelgen.”
Flera problem återstår
Men problemen är långt från över; sittvagnarna väntar på godkännande, bromssystemen på sovvagnarna måste uppgraderas och det tar tid att bygga om de tre restaurangvagnarna SJ anskaffat för nattågen.
Annons:
Bromssystemet på sovvagnarna ger för hård ansättning av bromsarna vilket medfört att hjulen låser sig vilket orsakar hjulskador. För att undvika detta har tågen ibland körts 120–130 km/h i stället för 160 vilket ofta medfört en timmas försening mellan Stockholm och Malmö.
Fastbromsningsskydd installeras
”Vi installerar nu fastbromsningsskydd på de sju sovvagnarna på verkstad i Wien”, säger Christer Litzell.
”Det kommer att lösa problemen med hjulplattor.”
De tre bättre begagnade restaurangvagnarna genomgår revision i Tyskland.
”Vi hoppas kunna sätta den första restaurangvagnen i trafik i sommar”, säger Christer Litzell.
”I väntan på det försöker vi hitta en provisorisk lösning för att kunna ha med en restaurang åtminstone mellan Stockholm och Malmö.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Fler lok från Schweiz
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance kommer troligen att köpa 17 godstågslok från SBB i Schweiz. Men installation av det svenska säkerhetssystemet ATC kräver tillstånd från EU:s järnvägsbyrå.
Sämre resultat för Green Cargo
Transporterna ökade, omsättningen steg men resultatet försämrades. Green Cargo kämpar med dyrare el och diesel, kostsamma omledningar och dyrare fordonsunderhåll. Nu dras flera tåg in.
Allt värre för Green Cargo
Tredje kvartalet blev sämre än väntat för Green Cargo. Godstransporterna minskade med tio procent, omsättningen sjönk tio procent och resultatet blev negativt.
Tågstopp minst ett år
Järnvägsbron över Trafikkanalen i Vänersborg kommer att inte att kunna trafikeras av tåg på minst ett år. Skadorna är större än befarat och troligen måste flera balkar bytas ut.