Annons:

Publicerad: 2024-03-27

Fortsatta problem för Euronight

Sovvagnarnas bromssystem måste uppgraderas, sittvagnarna väntar fortfarande på formellt godkännande och restaurangvagnarna kan i bästa fall sättas i trafik i sommar. Nattågsresenärerna och SJ har fått lära sig den hårda läxan för internationell tågtrafik.

Text: Ulf Nyström  Foto: Johan Hellström

1 september 2022 avgick det första av SJ:s nattåg från Stockholm C till Hamburg Altona. Då fanns endast liggvagnar i tåget. Nu finns även sovvagnar men sittvagnarna lyser ännu sin frånvaro.

”Byråkratin är helgalen”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

”Det har tagit över ett år att få sittvagnarna godkända för trafik genom Danmark. Det var väldigt länge sedan vi lämnade in all nödvändig dokumentation.”

”Sittvagnarna är godkända för trafik i så gott som alla länder i Europa, det är endast i Danmark som godkännandet dröjer.”

Danskt veto mot godkända vagnar

Om järnvägsvagnar få gå i trafik i Europa avgörs av Europeiska unionens järnvägsbyrå ERA men Danmark lägger in veto mot alla vagnar som inte godkänts av danska Trafikstyrelsen med hänvisning till användningen i tunneln under Stora Bält.

Trafikstyrelsen har satt många käppar i hjulen sedan SJ vann Trafikverkets upphandling av nattågstrafiken till Hamburg i augusti 2021. Trafiken med Euronight inleddes 1 september 2022 men den första tiden kördes tåget utan sovvagnar och sittvagnar sedan Trafikstyrelsen vägrat godkänna dessa vagnar.

Äntligen sovvagn till Hamburg

Onsdag 7 december kopplas de första sovvagnarna in i SJ:s nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Biljettförsäljningen för premiärturen inleddes i går, lördag.

Så småningom kunde SJ sätta in sovvagnar i tågen och 31 mars förra året förlängdes nattågstrafiken till och från Berlin.

I höstas beslöt SJ att köra året runt till Berlin trots att avtalet med Trafikverket endast omfattar trafiken Stockholm–Hamburg och att den ekonomiska ersättningen utgår endast för tågkörningen mellan Stockholm och dansk-tyska gränsen vid Padborg.

”Det rullar på rätt bra”, säger Christer Litzell.

”Vi har haft ganska många resenärer i vinter. Under sportlovsveckan i Stockholm var det i princip fullbokat och det finns bara ströplatser kvar under påskhelgen.”

Flera problem återstår

Men problemen är långt från över; sittvagnarna väntar på godkännande, bromssystemen på sovvagnarna måste uppgraderas och det tar tid att bygga om de tre restaurangvagnarna SJ anskaffat för nattågen.

Annons:

Bromssystemet på sovvagnarna ger för hård ansättning av bromsarna vilket medfört att hjulen låser sig vilket orsakar hjulskador. För att undvika detta har tågen ibland körts 120–130 km/h i stället för 160 vilket ofta medfört en timmas försening mellan Stockholm och Malmö.

Fastbromsningsskydd installeras

”Vi installerar nu fastbromsningsskydd på de sju sovvagnarna på verkstad i Wien”, säger Christer Litzell.

”Det kommer att lösa problemen med hjulplattor.”

De tre bättre begagnade restaurangvagnarna genomgår revision i Tyskland.

”Vi hoppas kunna sätta den första restaurangvagnen i trafik i sommar”, säger Christer Litzell.

”I väntan på det försöker vi hitta en provisorisk lösning för att kunna ha med en restaurang åtminstone mellan Stockholm och Malmö.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader. Railcare hyr lok från Alpha Trains och använder LKAB:s vagnar.

Notis

Rekordlåg punktlighet för persontågen 2023

Punktligheten för framförda persontåg under 2023 sjönk till rekordlåga nivåer. Endast 87,7 procent av de framförda tågen ankom sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell. Det är den sämsta årsnoteringen för punktligheten på järnväg i Trafikanalys officiella statistik.

Nyhet

Bättre planering inom SJ

Det nya planeringsverktyget som SJ började använda för snart ett år sedan fungerar nu relativt väl. Funktioner som togs bort i vintras har successivt börjat användas de senaste månaderna.

Nyhet

Risk för fler signalfel

Införandet av det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS i Sverige har skjutits upp flera gånger och det kommer inte att vara helt utbyggt förrän om 20–50 år. Nu måste Trafikverket rädda det äldre signalsystem.