Annons:
Fyra av fem rälskador åtgärdade
Drygt 120 av de 156 sprickorna i rälerna på spåren söder om Stockholm hade på fredagen åtgärdats. Hastighetsnedsättningarna har upphävts på flera sträckor och inom kort gäller åter normala hastigheter på ett av Västra stambanans spår.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Tolv svetslag byter ut skadade räler i spåren söder om Stockholm nattetid under två veckor. På bilden ett byte av en korsning vid Kastrup på Öresundsförbindelsen i november 2007.
”Vi har betat av huvuddelen av de skadade rälerna”, säger Örjan Eriksson, enhetschef på Trafikverket.
”Under onsdagen och torsdagen kunde vi ta bort hastighetsnedsättningarna till 70 km/h på delar av Västra stambanan och Nynäsbanan.”
Nu kvarstår hastighetsnedsättningarna på sträckorna Utsikten-Södertälje Hamn på Västra stambanan och Farsta-Nynäshamn på Nynäsbanan.
Hastighetsnedsättningen på ett av spåren på Västra stambanan kommer troligen att upphävas under nästa vecka liksom en längre sträcka på Nynäsbanan.
Tolv svetslag från Infranord och Infrakraft har sedan början av förra veckan ägnat nätterna åt att byta ut skadade räler mellan Huddinge och Södertälje Hamn på Västra stambanan och på Nynäsbanan.
Tolv svetslag räddar pendeltågstrafiken
Med tolv svetslag och gynnsamt väder kan återstående rälsprickor på Västra stambanan och Nynäsbanan vara åtgärdade inom två veckor.
Annons:
”Jag tror alla återstående räler med sprickor kan vara utbytta om ett par veckor”, säger Örjan Eriksson.
”Vi har åtgärdat flera växlar med sprickor men det återstår ett par där vi väntar på delar.”
Svetslagen har bland annat bytt tunghalvor och mellanräler på några växlar men de saknar tunghalvor till ett par växlar med ovanligt utförande.
”Det är komponenter som inte finns i lager utan måste tillverkas”, säger Örjan Eriksson.
Men redan från slutet nästa vecka kommer hastighetsnedsättningarna att vara så begränsade att det inte påverkar rättidigheten i pendeltågstrafiken mer än marginellt.
”Är det en nedsättning på en station där tågen ändå stannar har det ju ingen större betydelse om det fortfarande är 70 kilometer i timman just där”, säger Örjan Eriksson.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Bygg bort Sveriges värsta flaskhals
Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.
Norconsult inspekterar järnvägstunnlar
Norconsult Sverige kommer att utföra huvudinspektioner av järnvägstunnlar inom region väst och norr. Det rör sig om totalt 49 anläggningar från Halmstad i söder till Malmbanan i norr.
Brist på arbetskraft hotar infrastrukturinvesteringar
De närmaste åren planeras storskaliga investeringar i Stockholm-Mälarregionens infrastruktur. Men arbetskraften att genomföra jobben saknas. Det visar en ny rapport framtagen av Mälardalsrådet som branschorganisationen Byggföretagen medverkat i.
Rekordsnabbt brobygge
På lördag morgon återupptas tågtrafiken mellan Vänersborg och Öxnered. På rekordtid har en ny järnvägsbro projekterats, byggts, transporterats och monterats över Trollhätte kanal.