Annons:

Publicerad: 2024-12-20

Gefle-Dala Jernväg får stipendium

Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg har fått ett lokalt stipendium på 15 000 kronor från Sparbanksstiftelsen Dalarna i samband med att föreningen firade sitt 50-årsjubileum.

FOTO: Sparbanksstiftelsen Dalarna

Föreningen, som arbetar för att bevara järnvägshistoria och främja intresset för järnvägskultur, mottog stipendiet som en erkänsla för sitt arbete och sin betydelse för kulturarvet i regionen.

Pengarna kommer att användas för att stödja föreningens fortsatta arbete med underhåll och utveckling av deras historiska järnvägsanläggning och verksamhet.

Jubileumsfirandet markerar en viktig milstolpe för föreningen och deras engagemang för att hålla järnvägshistorien levande för framtida generationer.

Motivering till stipendiet: Ett mekaniskt kulturarvsbevarande med tydlig Faluanknytning som förenar människor över generationsgränserna.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025

Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.

Notis

Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö

Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.

Notis

133 miljoner investeras i järnväg i Luleå Hamn

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.

Notis

Lövholmen kombiterminal fyller ett år

Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.