fbpx

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

37 kilometer av Älvsborgsbanan får i höst ny makadam och nya betongsliprar. Tre driftplatser får nya växlar. Men rälerna byts inte ut, de svetsas samman till skarvfritt spår.

 

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 18 september 2020


FOTO: JOHAN SIIRAK
Det stora spårbyteståget bemannas av personal från österrikiska Swietelsky. Här passerar man i sakta mak  Dätterstorp 10 september. 

”Rälerna är inte särskilt gamla, mestadels från 2012 och 2015, så de blir kvar på banan”, säger Timo Järvinen, biträdande projektledare på Trafikverket.

Sedan 19 augusti är Älvsborgsbanan mellan Håkantorp och Vänersborg stängd för all tågtrafik. Under det förlängda veckoslutet 18-23 september är det dessutom stopp för tågen mellan Öxnered och Vänersborg.

5 oktober ska det mesta vara klart.

Men ett stort jobb återstår, bytet av kanalbron i Vänersborg och ombyggnaden av bangården vid Vänersborg C. Detta genomförs först om några år.

Undermålig standard

Den aktuella delen av Älvsborgsbanan, som förbinder Uddevalla med Borås via Öxnered, Vänersborg och Herrljunga, har i många år varit undermålig. Varma sommardagar har det uppstått solkurvor och minst en tågurspårning har inträffat på grund av dåligt spår. Hastigheten för lokdragna tåg har varit nedsatt till 50 km/h.

Tidigare har banan väster om Öxnered och öster om Håkantorp rustats upp. Sträckan mellan Öxnered och Håkantorp, 37 kilometer exklusive bangården i Vänersborg och några kilometer över Flo mosse som fick helt nytt spår för ett par år sedan, har fått vänta långe på de stora gula banarbetsmaskinerna.

Med ombyggnaden till helsvetsat spår och betongsliprar på makadam, växlarna i Håkantorp, Grästorp och Vargön utbytta till moderna 60E-växlar och upprustade vägkorsningar borde Älvsborgsbanan, med undantag för spåren genom Vänersborg, vara i skick som ny.

”Rälerna är inte särskilt gamla, mestadels från 2012 och 2015, så de blir kvar på banan”

 

Timo Järvinen, biträdande projektledare på Trafikverket


FOTO: JOHAN SIIRAK
Spårbyteståget strax öster om Hunneberg 10 september. Banan mellan Öxnered och kanalbron i Vänersborg får nya betongsliprar 18-23 september.

Dålig banunderbyggnad

Men det finns problem och de finns under makadamen.

”Banunderbyggnaden är inte den allra bästa, snarare tvärtom”, säger Timo Järvinen. Banan Uddevalla-Herrljunga byggdes ju smalspårig och i samband med ombyggnaden till normal spårvidd gjorde man inte mycket åt banunderbyggnaden.”

Banan byggdes redan på 1860-talet med den udda spårvidden 1 217 mm och breddades till normalspår, 1 435 mm, 1898-1900.

”Det finns stora stenar och annat främmande material i underbyggnaden och dessutom är den egentligen alldeles för smal för att ge ett bra spår”, säger Järvinen. ”Vi har tagit bort en del sten men egentligen behövs en utgrävning och breddning av underbyggnaden.”

”Men banan kommer efter ombyggnaden att fungera fint för motorvagnståg i 110 kilometer i timman och godståg i 70.”.

Arbetena på Älvsborgsbanan utförs av Infrakraft med österrikiska Swietelsky som ansvarigt för spårbyteståget.

Betongsliprarna kommer från Strängbetong i Kungsör.

Träsliprar till museibana

En del av de gamla träsliprarna behöver kasseras, de flisas till biobränsle hos Solör Bioenergy i Trollhättan. Sliprarna som är i bättre skick transporteras till industrispåret Alvhem-Lilla Edet eller till museiföreningen Skara-Lundsbrunns Järnvägar.

Under 2020 får dessutom andra följande sträckor nya sliprar och nya räler:

  • Borås-Hillared på kust till kust-banan mellan Göteborg och Kalmar, 21 km,
  • Avesta Krylbo-Hedemora på Dalabanan mellan Uppsala och Mora, 21 km
  • Älmhult-Lönsboda på Olofströmsbanan, 21 km
  • Ramlösa-Teckomatorp på Rååbanan i Skåne, 30 km

Fler artiklar

Vill du läsa fler artiklar?