Annons:

Publicerad: 2025-12-11

Hårda slag mot regionaltågstrafiken

Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.

Text: Ulf Nyström

Region Kalmar län får åtta miljoner kronor mindre av Trafikverket för tågtrafiken på Stångådalsbanan. Y31 1423 som Kalmar Länstrafiks tåg 8565 Linköping-Kalmar vid Sturefors sydost om Linköping 13 augusti 2020. FOTO: Kasper Dudzik

Annons:

”Vi är upprörda”, säger Peter Wretlund (S), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar län.

”Vi får beskedet väldigt sent och vi blir av med nästan halva det statliga stödet till tågtrafiken på Stångådalsbanan.”

Trafikverket informerade för några veckor sedan Region Kalmar län och de fyra regionerna i Mellansverige som äger Tåg i Bergslagen om att de statliga stöden till den regionala tågtrafiken som regionerna upphandlat och finansierar minskas med 43 procent.

Strid om ersättningen även förra året

För 2025 har den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Region Kalmar län erhållit 18,4 miljoner kronor för att kunna köra två tågturer per dag på sträckan Kalmar–Linköping.

Det är samma belopp som året. Trafikverket ville då sänka ersättningen men kom efter påtryckningar från Region Kalmar län på andra tankar.

Regionaltågen räddade

Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.

De fyra regionerna som äger Tåg i Bergslagen får 10,5 miljoner kronor mindre för tågtrafiken på två linjer under 2026. Sedan 1 juli 2024 används dubbeldäckarna ER1 på samtliga linjer som Tåg i Bergslagen trafikerar. ER1 059 kördes 2 juli 2024 till och från Mjölby i tågen 8169-8174. FOTO: Tobias Jäderup

Men nu sänker Trafikverket bidraget med 43 procent till 10,5 miljoner kronor.

”Det sätter oss som trafikhuvudmän i en oacceptabel situation. Med mindre än två månaders framförhållning är det omöjligt att justera trafikvolym, fordon, personalresurser eller befintliga avtalsåtaganden”, säger Peter Wretlund.

”Det kommer att kräva omdisponeringar av pengarna i kollektivtrafiknämndens budget eller någon form av tillskott från regionen för att vi ska kunna ersätta vår entreprenör, som är SJ, med det belopp som vi kommit överens om”.

Inget svar från regeringen

”Vi har skrivit till regeringen med krav på att statsstödet ska skrivas upp till den ursprungliga nivån nästa budgetår med en summa retroaktivt för att täcka underfinansieringen 2026. Men vi har inte fått något svar.”

Peter Wretlund anser också att regeringen och Trafikverket måste kunna ge tidigare besked om förändrat stöd.

”Det är orimligt med besked några veckor före årsskiftet. Det ger oss alldeles för kort tid för att ordna fram de nödvändiga beloppen på andra sätt.”

Kräver kompensation från Trafikverket

Region Kalmar län och Tåg i Bergslagen har skickat ett gemensamt krav till Trafikverkets generaldirektör där parterna kräver att det kraftiga ersättningsbortfallet för 2026 måste kompenseras i de kommande samverkansavtalen 2027 och 2028.

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Örebro, Västmanlands, Dalarnas och Gävleborgs län får i år 24,4 miljoner kronor för att kunna bedriva regionaltågstrafik i på linjerna Borlänge-Mora och Gävle-Borlänge-Mjölby.

Nästa år kommer regionerna som gemensamt äger Tåg i Bergslagen att få endast 13,9 miljoner kronor.

”För sent förändra trafiken”

”Vi har ingen möjlighet att förändra trafiken med så här kort varsel”, säger Maja Rapp, vd i Tåg i Bergslagen (TiB).

”Vi har dialog med våra ägare, de fyra regionerna, och kommer att behöva dra ned på kostnaderna. Vi fokuserar på att hitta kostnadsbesparingar som har minst negativ effekt ut mot kund.”

”Men vårt fokus är att få regeringen och Trafikverket att höja det statliga stödet till nästa år och att jobba med mycket bättre framförhållning”, säger Maja Rapp.

Trafikverket beklagar sena besked

Lennart Kalander, enhetschef på Trafikverket, beklagar att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna informerats så sent om de sänkta statsbidragen.

”Men vi har inte kunnat meddela detta till regionerna förrän det stod klart hr stort anslag för köp av olönsam kollektivtrafik vi skulle få av regeringen och förrän vi kunde konstatera att driften av nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland skulle bli mycket dyrare under 2025 än vi räknat med”, säger han.

”Måste hämta in överskridandet 2025”

”Överskridandet av anslaget under 2025 och i stort sett oförändrat anslag under 2026 leder till att vi måste hämta in det aktuella beloppet under 2026 och det drabbar såväl nattågstrafiken som trafiken på Stångådalsbanan och en del av den trafik som Tåg i Bergslagen bedriver.”

Nattågstrafiken till och från Övre Norrland som SJ bedriver genom ett nödavtal med Trafikverket har blivit ungefär 100 miljoner kronor dyrare under 2025 än vad Trafikverket hade fått anslag för.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Inget nattåg Malmö–Basel

Det blir ingen nattågstrafik mellan Basel och Malmö från april 2026. Det schweiziska parlamentet sade på tisdagsförmiddagen nej till att som enda nation subventionera nattågen.

Nyhet

Ökad veckoslutstrafik med tåg

Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.

Nyhet

VR tar över tåg i norr och söder

VR Sverige tar på söndag definitivt steget upp till andra platsen bland Sveriges persontågsbolag. I somras tog VR Sverige över tågkörningen för X-Trafik och innan veckan är slut har företaget tagit över driften av Öresundstågen och tågkörningen för Norrtåg.