Annons:

Publicerad: 2025-11-17

Hector Rail kör Trätåg ett år till

Hector Rail kör virkestågen för Trätåg ytterligare ett år. Osäkerheten bland Trätågs uppdragsgivare gör att upphandlingen av tågdragningen har skjutits upp ett år.

Text: Ulf Nyström  Foto: Håkan Alexandersson

Hector Rails virkeståg för Trätåg från Mora till Gävle passerar Vikarbyn på Siljansbanan 14 maj 2024.
Hector Rail får köra virkestågen åt Trätåg ytterligare ett år, till och med 2027. Ett virkeståg passerar Vikarbystrand strax norr om Rättvik på väg från Mora mot Borlänge 13 april 2025.

Trätåg samordnar sedan 1970 virkestransporterna till de stora pappersbruken i Sverige. Sedan 2016 har Hector Rail kört virkestågen från ett tiotal omlastningsterminaler i Mellansverige till Stora Ensos och Billeruds pappersbruk i Gävle, Skoghall, Grums, Frövi och Skärblacka.

Terminalerna finns i Sveg, Ljusdal, Lomsmyren utanför Mora, Vansbro, Hällefors, Tägten i Borlänge, Falköping och Stockaryd.

Trätåg har under hösten förhandlat med flera tågtrafikföretag om virkestransporterna men i förra veckan beslöt man att avbryta upphandlingen.

Stora förändringar hos ägarna

”Våra ägare genomgår stora förändringar för tillfället och det råder en viss osäkerhet om ansvarsfrågor och omfattningen av transporterna”, säger Olle Pettersson vd i Trätåg.

Annons:

Stora Enso kommer troligen att delas i ett företag med skogsegendomarna och ett för papperstillverkningen medan Billerud genomför en omfattande effektivisering genom neddragning av personal.

”Vi förlänger avtalet med Hector Rail ett år och går ut med en ny anbudsförfrågan efter årsskiftet”, säger Olle Pettersson. ”Vi hoppas kunna skriva nytt eller nya avtal kring midsommar nästa år.”

De nya avtalen kommer att gälla från december 2027.

Stort intresse för tågdragningen

Enligt Olle Pettersson har intresset för virkestransporterna varit stort.

”Det var fem företag som lade anbud på hela eller delar av virkestransporterna”, säger han. ”Om det blir ett eller flera företag som får köra tågen från december 2027 återstår att se.”

Transporterna omfattar cirka 2,3 miljoner kubikmeter virke per år.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Nattåg i farozonen

Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.

Nyhet

Inga svenska direkttåg till Trondheim

Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.