Annons:
Holmen köper virkesterminal
Skogs- och pappersföretaget Holmen köper virkesterminalen i Bastuträsk. Det blir Holmens första fristående terminal.
Text: Ulf Nyström Foto: Holmen

Virkeslastning på terminalen i Bastuträsk.
Annons:
Med köpet av virkesterminalen i Bastuträsk ökar vi våra möjligheter att transportera virke effektivt och miljövänligt med tåg.
Johan Karlsson, virkeschef i Holmen Skog Region Nord
Holmen har länge transporterat virke med tåg från terminalen i Bastuträsk vid Stambanan genom Övre Norrland.
Transporterna har gått till sågverk och massaindustrier vid Övre Norrlandskusten, bland annat till Piteå och Husum.
Under årens lopp har både volymen och antalet destinationer ökat betydlig. De senaste åren har cirka 200 000 kubikmeter virke lastats årligen på tåg på terminalen.
Övertag 1 juli
1 juli tog Holmen över virkesterminalen av Terminalen i Bastuträsk AB och tog samtidigt över de fyra anställda och driften av verksamheten. I affären ingår befintliga byggnader, utrustning och företaget Nordsvenska maskiner som sköter lossning, lastning och hanteringen av virket. Köpeskillingen är inte officiell.
Sedan tidigare har Holmen virkesterminaler i anslutning till sina produktionsenheter, bland annat i Iggesund, Hallstavik och Braviken utanför Norrköping, men det här är den första fristående terminalen som förvärvas.
”Med köpet av virkesterminalen i Bastuträsk ökar vi våra möjligheter att transportera virke effektivt och miljövänligt med tåg”, säger Johan Karlsson, virkeschef i Holmen Skog Region Nord.
Ökar värdet på skogen
”Det stärker i sin tur våra möjligheter att försörja vår egen industri och ökar också värdet på skogen i området eftersom den blir mer tillgänglig.”
Men Holmen har för avsikt att låta virkesterminalen i Bastuträsk, som ligger längs banan mellan Bastuträsk och Skellefteå, vara en öppen terminal där virke från och till andra skogs-, trä- och pappersföretag kan lastas.
Holmen omsatte förra året 19,5 miljarder kronor och har 3 500 anställda.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Green Cargo kan köpa 100 ellok
Green Cargo har förnyat avtalet med den rumänska loktillverkaren Softronic om framtida leveranser av Transmontana-lok. Avtalet ger Green Cargo möjlighet att köpa tio lok per år i tio år. Men ännu finns inga beslut om köp av några lok.
Inga X2000-tåg till Köpenhamn
SJ har beslutat ställa in trafiken med X2000 mellan Malmö och Köpenhamn till mitten av december i år. Orsaken är brist på fungerande snabbtåg.
Många nyheter i nya tågplanen
Natten till söndag är det nyår på Sveriges järnvägar. Den gamla tågplanen åker ut, den nya kommer in när T25 ersätter T24. Den nya tågplanen innehåller såväl indragen som utökad och övertagen trafik.
Första spadtaget för unik växelfabrik
I går togs det första spadtaget för Vosslohs nya växelfabrik på det som ska bli Överste von Rosens gata 66 i Kumla.
”Det här är den första nya växelfabriken som byggs i Sverige på 120 år, så det är ett otroligt projekt att få vara med om”, sa Jonas Zittra på Vossloh.