Annons:
Holmen köper virkesterminal
Skogs- och pappersföretaget Holmen köper virkesterminalen i Bastuträsk. Det blir Holmens första fristående terminal.
Text: Ulf Nyström Foto: Holmen
![1920x1300-Virkesterminalen-i-Bastuträsk-1](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/12/1920x1300-Virkesterminalen-i-Bastutrask-1.jpg)
Virkeslastning på terminalen i Bastuträsk.
Annons:
Med köpet av virkesterminalen i Bastuträsk ökar vi våra möjligheter att transportera virke effektivt och miljövänligt med tåg.
Johan Karlsson, virkeschef i Holmen Skog Region Nord
Holmen har länge transporterat virke med tåg från terminalen i Bastuträsk vid Stambanan genom Övre Norrland.
Transporterna har gått till sågverk och massaindustrier vid Övre Norrlandskusten, bland annat till Piteå och Husum.
Under årens lopp har både volymen och antalet destinationer ökat betydlig. De senaste åren har cirka 200 000 kubikmeter virke lastats årligen på tåg på terminalen.
Övertag 1 juli
1 juli tog Holmen över virkesterminalen av Terminalen i Bastuträsk AB och tog samtidigt över de fyra anställda och driften av verksamheten. I affären ingår befintliga byggnader, utrustning och företaget Nordsvenska maskiner som sköter lossning, lastning och hanteringen av virket. Köpeskillingen är inte officiell.
Sedan tidigare har Holmen virkesterminaler i anslutning till sina produktionsenheter, bland annat i Iggesund, Hallstavik och Braviken utanför Norrköping, men det här är den första fristående terminalen som förvärvas.
”Med köpet av virkesterminalen i Bastuträsk ökar vi våra möjligheter att transportera virke effektivt och miljövänligt med tåg”, säger Johan Karlsson, virkeschef i Holmen Skog Region Nord.
Ökar värdet på skogen
”Det stärker i sin tur våra möjligheter att försörja vår egen industri och ökar också värdet på skogen i området eftersom den blir mer tillgänglig.”
Men Holmen har för avsikt att låta virkesterminalen i Bastuträsk, som ligger längs banan mellan Bastuträsk och Skellefteå, vara en öppen terminal där virke från och till andra skogs-, trä- och pappersföretag kan lastas.
Holmen omsatte förra året 19,5 miljarder kronor och har 3 500 anställda.
![Ulf Nyström](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/10/Ulf-Nystrom.jpg)
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Effektivare rangerbangårdar minskar kostnaderna
Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter. Mängder av åtgärdsprogram har genomförts men effekterna har inte varit tillräckliga.
Fler godståg Norge–Sverige
Cargonet utökar i december godstågstrafiken mellan Göteborg och Oslo från en till fem dagar i veckan och börjar i vår att köra godståg mellan Oslo och Eskilstuna.
Fler tåg Stockholm-Oslo
Efter flera år med gles och långsam tågtrafik mellan Stockholm och Oslo utökas trafiken från 11 december till fem tåg i varje riktning måndag-fredag. Men i sommar ställer banarbeten till nya problem.
Lite snabbare med nytt spår
Hade inte spåret på Ostkustbanan bytts i höst hade omfattande hastighetsnedsättningar varit nödvändiga. I stället kommer tågen att kunna köra lite snabbare om fyra månader.