Annons:
Inga X2000-tåg till Danmark
Bristen på fungerande X2000-tåg har tvingat SJ att ställa in snabbtågstrafiken över Öresund. Trafiken kommer troligen inte att återupptas förrän i juni nästa år.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SJ X2000 angör Köpenhamns flygplats Kastrup i början av november 2008 innan tåget rullar vidare ut på Öresundsbron.
”Vi kan kommat att återstarta trafiken innan dess men vi vill inte ställa in avgångar vi sålt biljetter till så tills vidare säljer vi endast biljetter till och från Köpenhamn med byte i Malmö”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.
Under hösten har SJ ställt in X2000-trafiken över och under Öresund en månad i taget men nyligen togs beslutet att ställa in trafiken fram till sommaren nästa år.
Orsaken till inställelserna är den pågående ombyggnaden av X2000-tågen och att onormalt många X2000-tåg är avställda för underhåll och reparationer.
”Det är inga systematiska fel på snabbtågen utan ett antal olika skador som inträffat under hösten”, säger Christer Litzell.
Annons:
Fem av de 36 snabbtågssätten befinner sig i Tillberga för modernisering. Åtta tågsätt är helt ombyggda och i trafik och tre har fått ny teknisk utrustning men har ännu den äldre inredningen.
Det nionde helt ombyggda tågsättet sätts i trafik om några veckor.
”På grund av bristen på snabbtågssätt har vi valt att fokusera på tågen mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö”, säger Christer Litzell.
SJ kör också X2000-tåg mellan Stockholm och Karlstad.
”Vi har med viss marginal tågsätt så vi kan köra alla annonserade avgångar på de två linjerna.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Nattågen Stockholm-Duved får ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och Duved även under 2026. Det står klart sedan Trafikverket valt att förlänga avtalet med SJ om nattågstrafiken.
Stora järnvägssatsningar för Arlanda
Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.
Regionerna tvingas rädda tågtrafik i norr
Norrtåg får inte något ökat bidrag från Trafikverket för den upphandlade tågtrafiken under 2025. De fyra regionerna i norra Sverige tvingas skjuta till pengar för att upprätthålla trafiken.
Snälltåget kör Göteborg–Jämtland
Snälltågets nattåg mellan Malmö och Storlien kommer under fem veckor i sommar att köras via Göteborg. Troligen kommer nattågen att köras via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026.