Annons:
Inga X2000-tåg till Danmark
Bristen på fungerande X2000-tåg har tvingat SJ att ställa in snabbtågstrafiken över Öresund. Trafiken kommer troligen inte att återupptas förrän i juni nästa år.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SJ X2000 angör Köpenhamns flygplats Kastrup i början av november 2008 innan tåget rullar vidare ut på Öresundsbron.
”Vi kan kommat att återstarta trafiken innan dess men vi vill inte ställa in avgångar vi sålt biljetter till så tills vidare säljer vi endast biljetter till och från Köpenhamn med byte i Malmö”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.
Under hösten har SJ ställt in X2000-trafiken över och under Öresund en månad i taget men nyligen togs beslutet att ställa in trafiken fram till sommaren nästa år.
Orsaken till inställelserna är den pågående ombyggnaden av X2000-tågen och att onormalt många X2000-tåg är avställda för underhåll och reparationer.
”Det är inga systematiska fel på snabbtågen utan ett antal olika skador som inträffat under hösten”, säger Christer Litzell.
Annons:
Fem av de 36 snabbtågssätten befinner sig i Tillberga för modernisering. Åtta tågsätt är helt ombyggda och i trafik och tre har fått ny teknisk utrustning men har ännu den äldre inredningen.
Det nionde helt ombyggda tågsättet sätts i trafik om några veckor.
”På grund av bristen på snabbtågssätt har vi valt att fokusera på tågen mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö”, säger Christer Litzell.
SJ kör också X2000-tåg mellan Stockholm och Karlstad.
”Vi har med viss marginal tågsätt så vi kan köra alla annonserade avgångar på de två linjerna.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.
Gemensamt ansvar för järnvägen
När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
BLS ger upp godstågstrafiken
BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget kommer att ägna sig åt uthyrning av lok som ägs av dotterbolagen BL Rail och Kronlok.



