Annons:

Publicerad: 2024-10-24

Inga X2000-tåg till Danmark

Bristen på fungerande X2000-tåg har tvingat SJ att ställa in snabbtågstrafiken över Öresund. Trafiken kommer troligen inte att återupptas förrän i juni nästa år.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

SJ X2000 angör Köpenhamns flygplats Kastrup i början av november 2008 innan tåget rullar vidare ut på Öresundsbron.

”Vi kan kommat att återstarta trafiken innan dess men vi vill inte ställa in avgångar vi sålt biljetter till så tills vidare säljer vi endast biljetter till och från Köpenhamn med byte i Malmö”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Under hösten har SJ ställt in X2000-trafiken över och under Öresund en månad i taget men nyligen togs beslutet att ställa in trafiken fram till sommaren nästa år.

Orsaken till inställelserna är den pågående ombyggnaden av X2000-tågen och att onormalt många X2000-tåg är avställda för underhåll och reparationer.

”Det är inga systematiska fel på snabbtågen utan ett antal olika skador som inträffat under hösten”, säger Christer Litzell.

Annons:

Fem av de 36 snabbtågssätten befinner sig i Tillberga för modernisering. Åtta tågsätt är helt ombyggda och i trafik och tre har fått ny teknisk utrustning men har ännu den äldre inredningen.

Det nionde helt ombyggda tågsättet sätts i trafik om några veckor.

”På grund av bristen på snabbtågssätt har vi valt att fokusera på tågen mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö”, säger Christer Litzell.

SJ kör också X2000-tåg mellan Stockholm och Karlstad.

”Vi har med viss marginal tågsätt så vi kan köra alla annonserade avgångar på de två linjerna.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Notis

Ny kommunikationschef hos SJ

SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.

Nyhet

Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter

I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem–sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.

Nyhet

​Bensin från båt till tåg

På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.