Annons:
Ingen Lint till Värmland
Ansträngningarna för att få de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 godkända för tågtrafik i Sverige fortsätter. I väntan på godkännande försöker Region Värmland klara trafiken på Fryksdalsbanan med Itino-motorvagarna.
Text: Ulf Nyström
Det fjärde Lint-drogs tåg från Trelleborg till Östersund 25 juli 2022. De fem Lint-tågen som Inlandsbanan äger är ännu inte godkända för trafik i Sverige. FOTO: Per Nordahl
Annons:
”När Lint-tågen inte fick något godkännande föll planerna på hyra in ett par av dem för att klara trafiken på Fryksdalsbanan”, säger Mattias Bergh, trafikdirektör i Region Värmland.
”Samtidigt stod det i höstas klart att utjämningsreserven som Region Värmland hade till förfogande för 2024 måste tas i bruk för att klara sjukvården så det fanns i praktiken inga pengar för att hyra in Lint-tågen.”
Planer på att hyra två Lint-tåg
Region Värmland hade planerat att hyra två Lint-tåg av Inlandsbanan för att hålla igång tågtrafiken på Fryksdalsbanan medan Itino-tågen skulle genomgå revisioner och förstärkt underhåll.
Lint i trafik från december
Vid tidtabellsskiftet i december kommer två Lint-tåg att sättas i trafik på Fryksdalsbanan. Problemen med Itino-tågen har fortsatt under 2023.
Nyleverade Y31 1414 vid Ivarsbjörke i juni 2006.Region Värmland har liksom övriga Itino-ägare i Sverige stora problem med tillförlitligheten. FOTO: Kasper Dudzik
Men förhoppningarna grusades under hösten.
”Vi gick vid tidtabellskiftet i december ner från tolv till elva tågpar mellan Torsby och Karlstad och kan klara det med fyra Itino-fordon”, säger Mattias Bergh.
”Men vi balanserar på slak lina varje dag.”
”Det är egentligen ett riktigt bra utbud, det näst bästa i Fryksdalsbanans historia. Men kanske måste vi planera för endast tre tågsätt i trafik nästa år och då klarar vi definitivt inte elva dubbelturer.”
En Itino ur trafik ett halvår
Ett av dem fem Itino-tågen har varit ur trafik drygt ett halvår sedan det drabbats av kraftiga vibrationer efter ett motorbyte.
”Teknikerna jobbar frenetiskt med problemet”, säger Mattias Bergh.
”De vet inte vad problemet beror på och har testat massor av åtgärder.”
Tågtrafiken har trots detta fungerat relativt bra under 2023 med få inställda tåg.
Enligt Mattias Bergh kan det bli aktuellt att hyra Lint-tåg från Inlandsbanan till nästa år men med tanke på Region Värmlands ansträngda ekonomiska läge är huvudspåret begränsad trafik med Itino-tågen.
De fem då knappt 20 år gamla Lint-tågen Inlandsbanan (IBAB) köpte i Holland 2019 skulle satts i trafik 2021.
Ombyggnaden försenades
Men ombyggnaden av tågen i Polen försenades av pandemin och det femte och sista tågsättet kom inte till Sverige förrän hösten 2022.
Sedan dess har IBAB slitit med att få dem godkända för trafik i Sverige.
”Det finns fortfarande en del brister i fordonen som vi behöver komma till rätta med”, säger Otto Nilsson, vid i IBAB.
”Det är saker som åtgärdats i Polen men inte gjorts på rätt sätt.”
Den ojämna viktfördelningen har IBAB kommit till rätta med genom anpassningar av fjädringen. Men elsystemen och ventilationsanläggningarna måste delvis göras om.
”Vi siktar på att ha alla fem tågsätten godkända i oktober”, säger Otto Nilsson.
”Vi hoppas få ett antal fordon klara för trafik på Inlandsbanan i sommar men det är osäkert om vi lyckas så vi planerar att köra sommartrafiken med Y1:orna även i år.”
Utredning om Inlandsbanans framtid
Regeringen gav i december Trafikverket i uppdrag att ”analysera förutsättningar och föreslå eventuella åtgärder för ett förändrat avtalspartsförhållande mellan staten och Inlandsbanan AB.”
Trafikverket ska samverka med IBAB, Försvarsmakten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt andra berörda myndigheter, kommuner och organisationer. Utredningen ska redovisas senast 15 april i år.
Otto Nilsson fick information om utredningsuppdraget någon vecka innan det offentliggjordes.
”Regeringen inser att något behöver göras för att rusta upp Inlandsbanan”, säger Otto Nilsson.
”Det nuvarande avtalet mellan kommunerna längs banan och staten är över 30 år gammalt och inte längre relevant.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nya rekord på tåg till Göteborgs hamn
Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer. När Manila Maersk anlöpte Göteborg hanterades 4 450 containrar på 30 timmar. De allra flesta ankom hamnen med tåg.
Nya regionaltåg kan försenas
SJ tvingas troligen göra om upphandlingen av nya regionaltåg. Förvaltningsrätten anser att optionen är för stor i förhållande ursprungsbeställningen på 25 tågsätt.
Sandahls vann striden om Arken
Göteborgs Hamn måste upphandla driften av kombiterminalen Arken. Driften tilldelades Gothenburg RoRo Terminal 2022 men Sandahl Logistik begärde överprövning. Förvaltningsrätten gick på Sandahls linje och domen har nu fastställts av Högsta Förvaltningsdomstolen.
Många vill åka tåg i sommar
Mycket pekar mot en rekordsommar för persontågstrafiken i Sverige. De fem största företagen rapporterar fler bokningar än inför sommaren 2021 och SJ tror på en ökning jämfört med rekordåret 2019.