Annons:
Inget snabbt spårbyte i sikte
Många tåg på sträckorna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, Gävle-Linköping samt Stockholm-Hallsberg ställs in kommande veckoslut när Trafikverket skulle påskynda bytet av skadade räler mellan Sparreholm och Flen. Men kylan gör det omöjligt att använda spårbyteståget.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Ett av SJ:s X2000-tåg strax öster om Flen i september 2009. Nu byter Trafikverkets entreprenörer rälerna på båda spåren sedan man upptäckt sprickor i rälerna.
Annons:
”Det har varit så kallt under nätterna att det varit svårt att svetsa rälerna”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket. ”För att klara bytet av rälerna i rimlig tid och kunnat jobba ostört i det ena spåret halverar vi tågtrafiken under veckoslutet.”
För två veckor sedan upptäckte Trafikverket under en besiktning av spåret att det uppstått sprickbildning i rälfoten på både spåren på Västra stambanan mellan Sparreholm och Flen. Den tillåtna hastigheten får tågen sänktes med kort varsel till 40 km/h på den 16 kilometer långa sträckan. Det ger förseningar om minst tio-tolv minuter men ofta betydligt mer när det blir köbildning eller uppstår följdförseningar.
Skadade räler försenar tåg
Trafikverket har upptäckt skador i rälerna på Västra stambanans båda spår mellan Sparreholm och Flen. Tågen får nu köra högst 40 km/h vilket medför förseningar på 15-20 minuter.
Samma problem på Södra stambanan
En vecka senare upptäckte Trafikverket att det finns samma typ av sprickor i rälerna på Södra stambanan mellan Flisby och Nässjö, en sträcka på tolv kilometer. Sedan 26 februari är hastigheten nedsatt till 40 km/h även på den sträckan. Det medför förseningar på cirka tio minuter.
För tågen mellan Stockholm och Malmö medför de två hastighetsnedsättningarna i praktiken förseningar på 30-40 minuter.
Rälerna på sträckan Flisby-Nässjö kommer från samma batch, samma parti stål, som rälerna på sträckan Sparreholm-Flen.
”Vi undersöker nu om det finns fler räler ur samma batch men vi har ännu inte hittat några”, säger Bengt Olsson.
48 år gamla räler
De aktuella rälerna är tillverkade 1974 och bland de äldsta som finns på de högtrafikerade stambanorna.
För närvarande byts rälerna på nedspåret mellan Sparreholm och Flen nattetid när tågtrafiken är gles och alla tåg kan använda uppspåret men bytet går långsammare än vad Trafikverket hoppats.
”Det går inte att svetsa hop rälerna när det är kallare än några minusgrader och det har varit några kalla nätter den senaste veckan”, säger Bengt Olsson. ”Därför har vi beslutat att arbeta dagtid under veckoslutet när temperaturen är högre.”
Tågtrafiken är betydligt glesare lördag-söndag än måndag-fredag men SJ och övriga tågtrafikföretag tvingas ändå ställa in tjogtals tåg under såväl lördagen som söndagen.
Många inställda tåg
SJ kommer troligen att tvingas ställa in vartannat snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö under lördagen och söndagen. Troligen kommer flera avgångar att köras med multipelkopplade tågsätt vilket innebär att alla resenärer som bokat och bokar plats kommer att kunna genomföra sina resor om än någon timma eller några timmar senare än planerat.
Troligen kommer SJ också att tvingas ställa in hälften av regionaltågen mellan Gävle och Linköping via Stockholm och Norrköping.
Hur många SJ-tåg mellan Stockholm och Karlstad som måste ställas in är oklart.
MTR som kör för Mälartåg kommer troligen att tvingas ställa in hälften av regionaltågen mellan Stockholm och Hallsberg under lördagen och söndagen.
MTRX kommer också att behöva ställa in ett antal snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg medan det är oklart hur många tåg mellan Stockholm och Göteborg som Flixtrain behöver ställa in.
Uppspåret får även nya sliprar
När rälerna på nedspåret har bytts ut ska både räler och sliprar på uppspåret bytas, uppspåret har äldre sliprar som inte kan utnyttjas för nya tyngre räler med bredare fot.
Trafikverket vill inte ge någon prognos för när rälerna kan vara bytta, varken på sträckan Sparreholm-Flen eller på sträckan Flisby-Nässjö.
”Det beror på hur nattemperaturen blir och hur vi kan ordna fram material och maskiner till bytet av räler på Södra stambanan”, säger Bengt Olsson.
Någon ballastrening, som normalt utförs i samband med spårbyten, kommer dock inte att genomföras.
Brist på räler i Sverige
Enligt Olsson finns tillräckligt med räler och sliprar för att klara bytet av räler mellan Sparreholm och Flen.
Ett spårbyteståg har nyligen kommit från Tyskland för att snabba på bytet av räler och sliprar på uppspåret när nedspåret är klart.
“Men ännu finns inte tillräckligt med räler för arbetet mellan Flisby och Nässjö”, säger Bengt Olsson. ”Varken Trafikverket eller våra entreprenörer har normalt så mycket räler i lager att det räcker för sammanlagt 56 kilometer spår.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Regionerna tvingas rädda tågtrafik i norr
Norrtåg får inte något ökat bidrag från Trafikverket för den upphandlade tågtrafiken under 2025. De fyra regionerna i norra Sverige tvingas skjuta till pengar för att upprätthålla trafiken.
Mer normal jul än normalt
Efter flera år med få resor under jul- och nyårshelgen på grund av reserestriktioner under pandemin exploderade tågresandet förra året. Nu tyder det mesta på en lugnare jul i år med ungefär lika många resenärer som förra året men utspritt under fler dagar.
MPK hot mot godsbolagen
Ett halvår efter införandet av Trafikverkets nya planeringsverktyg MPK är problemen större än någonsin. Kostnaderna för tågtrafikföretagen närmar sig en halv miljard kronor.
Omvägar för godset från hamnen
Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje. I december 2023 ska ytterligare nästan två kilometer av den tio kilometer långa banan ha två spår.