Annons:
Inlandsbanan kan få nytt liv
Genom att återanvända räler och sliprar från Värmlandsbanan kan den övergivna delen av Inlandsbanan mellan Mora och Filipstad rustas upp för godståg och turisttrafik. Det hävdar Lars Yngström och Otto Nilsson.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Lars Yngström, vd i Tågab, och Otto Nilsson, vd i Inlandsbanan, vill se en upprustning av den otrafikerade delen av Inlandsbanan mellan Filipstad och Mora. Ett av Tågabs virkeståg passerar Sjöändan i april 2016.
Det finns fortfarande en antydan till järnväg mellan Mora och Filipstad trots att denna del av Inlandsbanan inte trafikerats på ett halvt sekel. Banvallen finns kvar, det ligger rostiga räler och murkna sliprar mil efter mil genom ödemarken.
På några kilometer mellan Mora och Lomsmyren rullar timmertågen fortfarande och mellan Filipstad och Kristinehamn kör Tågab godståg med knäckebröd fem dagar i veckan.
På några mil av den gamla banan kan man sommartid cykla dressin.
Yngström och Nilsson vill väcka liv i banan
Men nu vill Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab), och Otto Nilsson, vd i Inlandsbanan AB (IBAB), väcka liv i de dryga 15 milen mellan Filipstad och Mora.
”Om vi kan återanvända räler och sliprar från sträckan Laxå–Kristinehamn som ska få nytt spår i sommar kan vi ganska snabbt och ganska enkelt få en bra järnväg de 35 kilometerna mellan Persberg och Rämmen”, säger Lars Yngström.
”Det går X2000-tåg i 200 kilometer i timman och tunga godståg på Värmlandsbanan och även om rälerna börjar bli slitna så duger de för godståg med normalt axeltryck i 70 kilometer i timman på Inlandsbanan i många årtionden.”
Om sliprarna inte återvänds kommer de att destrueras men gamla betongsliprar har numera ett negativt värde. Av miljöskäl får de inte längre krossas och användas som fyllnadsmassor utan måste läggas i deponi.
Successiv återuppbyggnad mot norr
Med bättre begagnat spår från det svenska stomnätet skulle successivt resterande sträcka från Rämmen till Lomsmyren och Mora rustas upp för godstågstrafik året runt och turisttrafik sommartid.
”Då skulle vi knyta samman Inlandsbanan hela vägen mellan Gällivare och Kristinehamn”, säger Lars Yngström.
Kommunerna längs Inlandsbanan har länge haft som mål att rusta upp hela banan, även den otrafikerade delen Mora–Filipstad.
Med fungerande järnväg Kristinehamn–Filipstad–Rämmen skulle Uddeholms stålverk i Hagfors kunna få en omlastningsterminal i Rämmen där länsväg 245 korsar Inlandsbanan.
”Uddeholm är såvitt vi vet det enda större stålverket i Europa som inte ligger i anslutning till järnväg eller till hamn”, säger Lars Yngström.
Uddeholm fraktade på smalspåret
Uddeholm transportade tidigare sina produkter på smalspåriga Nordmark–Klarälvens Järnvägar (NKlJ) men trafiken upphörde 1990 och banan revs upp,
”Det blir betydligt kortare forsling med lastbil till Rämmen än till Karlstad”, säger Lars Yngström.
”I stället för tio mil till Karlstad blir det tre mil till Rämmen.”
”Man skulle också kunna lasta rundvirke från lastbil till tåg i en ny terminal, väg 245 och riksväg 26 korsar banan vid Rämmen. Det finns ingen bebyggelse i området och det blir ganska enkelt att anlägga en omlastningsterminal.”
Annons:
Enligt Yngströms och Nilssons förhoppningar kan Inlandsbanan därefter återöppnas på sträckan Rämmen–Vansbro.
”Då får vi åter anslutning till Västerdalsbanan”, säger Lars Yngström
”Därmed blir det lättare för flera sågverk i Dalarna, bland andra Fiskarheden söder om Sälen, att nå Göteborg för export av sågade trävaror.”
”När hela sträckan Mora–Filipstad är klar öppnas flera nya transportmöjligheter för näringslivet i inlandet och för turister.”
Kostnaden beräknas till fyra miljarder
Kostnaden för att rusta upp de dryga 15 milen av Inlandsbanan beräknar Lars Yngström och Otto Nilsson till fyra miljarder kronor.
”Det låter mycket men som jämförelse beräknas byggandet av Norrbotniabanan Umeå–Luleå kosta 40 miljarder, säger Lars Yngström.
Om sliprar och räler från Värmlandsbanan ska kunna återanvändas på Inlandsbanan krävs snabba beslut, spårbytet på stambanan inleds i juni.
”Det är bråttom med ett antal beslut på regeringsnivå och inom Trafikverket om Värmlandsbanans gamla spår ska kunna bidra till att återöppna hela Inlandsbanan”, säger Lars Yngström.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Sista striden för Lysekilsbanan
Efter 40 år utan regelbunden persontågtrafik och tio år utan regelbunden godstågstrafik rivs troligen Lysekilsbanan upp. Många har kämpat för banans överlevnad, upprustning och ny trafik men allt och alla har misslyckats.
Dåligt berg i Bohusbanans tunnlar
Renoveringen av de tio tunnlarna mellan Stenungsund och Uddevalla blir betydligt dyrare än beräknat och kommer att vara klar först hösten 2024, ett halvår senare än planerat
Inlandsbanan mot ljusare tider
Ytterligare ett moderniserat motorvagnståg har nu levererats från Polen till Inlandståg i Östersund. Det femte och sista tågsättet kommer till Sverige i september. Inlandsbanan rustar nu för ökat resande.
Cargonet vill satsa på nya lok
Norska godstågsbolaget Cargonet jobbar liksom sin svenska kollega Green Cargo i ekonomisk motvind. De sista av de drygt 50 år gamla El14-loken används numera sparsamt men anskaffningen av nya lok får ske i långsam takt.