Annons:
Inställt och omlett även i sommar
Sommarens banarbeten ställer till bekymmer för tågtrafikbolagen och resenärerna. Tågab ställer in trafiken mot Stockholm och Småland medan MTRX kommer att köra tågen mellan Stockholm och Båstad via Borås.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, Steffen Haase
MTRX passerar Göta Älv vid Vargön i juli 2021. I samband med banarbete i Olskroken har tågtrafiken flera somrar letts om via Trollhättan och Borås. Kommande sommar kör MTRX tågen till Båstad via Borås.
Annons:
Varken MTRX, Vy Tåg eller Tågab genomför några större förändringar av trafiken när den nya tågplanen, T23, träder i kraft 11 december eller under 2023.
Men spårbytet mellan Laxå och Kristinehamn, som inleds i juni, medför att Tågab ställer in tågen mellan Karlstad och Stockholm samt mellan Karlstad och Alvesta under större delen av sommaren.
”Det fungerar inte att försöka köra tågen andra vägar”, säger Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).
Ingen omledning för Tågab
SJ väljer att köra tågen mellan Stockholm och Oslo via Eskilstuna–Ställdalen–Kil när Värmlandsbanan är oframkomlig under sommaren men Yngström ser inte att det skulle fungera för Tågab.
I somras var Värmlandsbanan stängd mellan Kristinehamn och Karlstad för spårbyte och under hösten har sträckan Kil–Karlstad varit stängd.
Det har medfört inställda och omledda tåg även för Tågab.
”Trots allt blir det bättre trafik 2023 än vad vi haft under 2022”, säger Lars Yngström. ”Det blir åtminstone bara en sträcka som är stängd och det blir bara 13 veckor.”
Det innebär att Tågab kan köra tågen mellan Göteborg och Dalarna via Karlstad och Kristinehamn som vanligt.
Tågab kör persontågen som utvidgad veckoslutstrafik och ägnar sig i huvudsak åt godstågstrafik
Fler tåg Stockholm-Oslo
Efter flera år med gles och långsam tågtrafik mellan Stockholm och Oslo utökas trafiken från 11 december till fem tåg i varje riktning måndag-fredag. Men i sommar ställer banarbeten till nya problem.
Resandetåg under veckosluten
”Vi kör resandetåg torsdag eftermiddag till måndag förmiddag”, säger Lars Yngström. ”Det är då fritidsresandet är störst.”
Tågab kör, enligt Lars Yngström, ”där ingen annan vill köra”.
”Vi kör Göteborg–Karlstad–Stockholm som ger bra förbindelser från Trollhättan, Åmål och Säffle till Stockholm, vi kör från Göteborg till Ludvika, Borlänge och Falun alternativt Mora och vi kör från Karlstad och Kristinehamn till Nässjö och Alvesta via Hallsberg. Resenärerna slipper en eller två tågbyten.”
”Resandet med tågen Göteborg–Karlstad–Stockholm är fantastiskt bra men det är synd att arbetena på värmlandsbanan stör ut tågen två somrar i följd.”
Fler tåg om fler vagnar blir tillgängliga
Enligt Lars Yngström hade Tågab kunnat köra fler tåg under veckosluten om man haft fler vagnar.
”Vi kör ju Karlstad–Alvesta och åter på fredagar men skulle gärna köra även på söndagar, efterfrågan finns”, säger han. ”Men då gäller det att hitta fler vagnar.”
Tågabs tåg mellan Göteborg och Falun under uppehållet på Karlstad C i april 2016. Tågen kommer att rulla kommande sommar men det blir stopp för tågen mellan Karlstad och Stockholm i 13 veckor.
Tågab för dock diskussioner med flera företag om att köpa bättre begagnade sittvagnar från olika svenska tågtrafikföretag.
Troligen handlar det om övertaliga så kallade 80-talsvagnar från SJ och om ett antal 60-talsvagnar från mindre operatörer som fortfarande förfogar över de 50–60 år gamla vagnarna.
MTRX kör via Borås
MTRX genomför inga större förändringar i snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Göteborg i och med övergången till den nya tågplanen 11 december.
”Det handlar i huvudsak om minutjusteringar”, säger Filip Johansson, vd i MTRX. ”Det snabbaste tåget kommer att klara sträckan på tre timmar och fyra minuter, tre minuter snabbare än i dag.”
”Antalet avgångar kommer att vara lika stort som i dag.”
MTRX kommer att köra sommartåget mellan Stockholm och Båstad via Borås eftersom Göteborg är oframkomligt på grund av banarbeten för Planskildhet Olskroken och Västlänken.
”De teoretiska körtiderna Stockholm-Båstad via Göteborg och Borås är ungefär likvärdiga men det är svårt att få framkomliga tåglägeskanaler på den enkelspåriga banan Herrljunga–Borås–Varberg”, säger Filip Johansson.
10–30 minuter längre restid
Kommande sommar får södergående tåg till Båstad 10-15 minuter längre restid än det hade i somras via Göteborg och norrgående tåg får 20–30 minuter längre restid. Restiderna blir cirka fem timmar och 30 minuter respektive cirka sex timmar.
Sommartågen kommer att göra uppehåll i Borås och Kinna.
MTRX och Vy Tåg började sälja biljetter till sina tåg under jul och nyår i år innan Trafikverket fastställt tågplanen som gäller från 11 december och tre veckor innan SJ började sälja sina biljetter.
MTR och sedermera MTRX har i många år kämpat för att få SJ att sälja biljetter till de egna tågen men inte lyckats.
Företagen inledde i oktober ett biljettsamarbete som innebar att man kunde köpa genomgående biljett, exempelvis mellan Göteborg och Luleå inför julhelgen, innan SJ var på banan.
”En spännande satsning”, säger Filip Johansson.
”Vi har sålt en hel del biljetter och får utvärdera samarbetet.”
Tåg 3996 från Luleå mot Narvik med Rc6 1333 som dragkraft ankommer Gällivare 25 januari 2021. Från december i år ska tågen ta sig fram lite snabbare på Malmbanan.
Samarbetet bra för Vy Tåg
Stefan Linder, affärschef Nattåg på Vy Tåg, är också positiv till biljettsamarbetet.
”Vi sålde riktigt många biljetter under de veckorna och sen blev det en ny topp när SJ släppte sina och våra biljetter förra veckan”, säger han.
”Det börjar bli fullbokat i tågen dagarna före julhelgen.”
Enligt Stefan Linder har biljettförsäljning och resandet dippat under hösten.
”Det verkar som om den försämrade och osäkra privatekonomiska situationen som många svenskar upplever just nu har lett till ett minskat tågresande”, säger han. ”Men försäljningen av biljetter inför vintern lovar gott.”
Nattågstrafiken till och från Övre Norrland förändras inte särskilt mycket i och med övergången till T23 i december. Avgångs- och ankomsttider mellan Stockholm och Luleå är nästan identiska.
”Men vi får lite kortare körtider på Malmbanan, det blir mindre luft i tidtabellen”, säger Stefan Linder.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nytt bolag tilldelas trafikavtalet för Stockholms tunnelbana
Connecting Stockholm har fått förtroendet att driva Stockholms tunnelbana från den 2 maj 2025, under en period på 11 år. Connecting Stockholm är en verksamhet skräddarsydd för Stockholms tunnelbana, vilken hämtar expertis från två multinationella kollektivtrafikföretag – varav ett bedriver en av världens mest pålitliga tunnelbanor i Singapore.
1,4 miljarder kr till Green Cargo
Godstågsbolaget Green Cargo föreslås få 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott av ägaren, staten. Därmed undanröjs hotet om att Green Cargo inom kort skulle tvingas upprätta en kontrollbalansräkning och att det på sikt skulle behöva begära sig i konkurs.
Fler kan lämna tågen i tid
85 procent av alla evakueringar av resenärer från havererade tåg kunde påbörjas inom den tidsfrist på en-två timmar som gäller sedan 2017. Det visar Trafikverkets redogörelse till regeringen.
Vill köpa 32 ME-lok från Danmark
I söndags morse drogs ME 1514 över Öresundsbron till Sverige. Det är det fjärde ME-loket lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köper av DSB. Det kommer att bli fler.