Annons:

Publicerad: 2024-09-21

Tågplan 2025 fastställd

I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.

Flera stora banarbeten ska samsas med många tåg nästa år – Trafikverkets tågplan för 2025 fastställd. FOTO: Trafikverket/Kentaroo Tryman.

I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med allt fler ansökningar om att köra tåg. De inplanerade upprustningsåtgärderna är nödvändiga för en mer tillförlitlig järnväg, men kommer att innebära påverkan på trafiken under tiden de genomförs. Ett av de större är upprustningsåtgärder på Malmbanan, ett annat det omfattande elkraftsanläggningsbytet på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås.

“Vi påbörjar arbetena på Västra stambanan i januari. Det handlar om en nödvändig och efterlängtad upprustning av en av våra viktigaste tågsträckor. På sikt kommer det att ge en mer tillförlitlig trafik, men under tiden vi rustar upp anläggningen innebär det att trafiken påverkas”, säger Jon Sundh, avdelningschef järnvägssystem, Trafikverket. 

Samarbete och dialog med järnvägsbranschen

När det handlar om Västra stambanan och att upprätthålla kapaciteten på sträckan så är det en angelägenhet för hela branschen. Trafikverket har i tågplanearbetet och genom nätverket Västra Stambanerådet samarbetat med järnvägsföretagen och andra aktörer, inför starten av upprustningsarbetena. Under tågplanearbetet har bland annat har olika trafiklösningar tagits fram, som ska underlätta för resenärer och godstransporter när kapaciteten minskar. En stor del av godstrafiken är planerad till de timmar på dygnet då det går färre persontåg.

“Jämfört med normal trafik kommer mer än 70 procent av persontågen att gå på Västra stambanan under våren. En siffra som är ett resultat av vårt samarbete inom järnvägsbranschen, mycket handlar om att tillsammans skapa förutsättningar för att så bra som möjligt hantera utmaningen med att kombinera stora nödvändiga banarbeten med en stor efterfrågan på att köra person- och godstrafik”, avslutar Jon Sundh.

Malmbanan en pulsåder

Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och en pulsåder för att både transporter och resor ska fungera i norra Sverige. Ett av de större arbetena på Malmbanan nästa år sker på sträckan Gällivare–Råtsi där spåret är slitet och behöver bytas ut. Spårbytet påbörjades 2024 när sträckan Gällivare–Håmojåkk färdigställdes och fortsätter under 2025 med sträckan Håmojåkk–Råtsi.

En del i arbetet med att förbättra Malmbanan är att vi nu satsar på ett helt nytt signalsystem. Malmbanan är en av de första banorna där det nya signalsystemet ERTMS installeras. ERTMS är framtidens signalsystem, det kommer att öka kapaciteten och robustheten för Malmbanan.

Bakgrund tågplanen

Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafik och banarbeten på järnvägsspåren, den så kallade tågplanen. Tågplanen tas fram för ett helt år och innehåller tidtabeller för både persontåg och godståg samt tidplan för banarbeten. De nya tidtabellerna börjar gälla från och med den 15 december till och med 13 december 2025. 

LÄS MER OM tågplaneprocessen.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Vänerexpressen delägare i SHN cargo

Vänerexpressen har blivit minoritetsägare SHN cargo. Därmed sluts cirkeln, åtminstone delvis, för ägandet i det småländska godstågsbolaget som från i vinter kommer att köra samtliga tåg för Vänerexpressen.

Nyhet

Trafikverket tror på höjda banavgifter

Banavgifterna bör snarare höjas än sänkas. Det är beskedet från Trafikverket till regeringen. Avgifterna för persontåg behöver troligen höjas kraftigt medan avgifterna för godståg höjs marginellt.

Nyhet

Fasta förbindelsen fyller 25 år

Den 1 juli 2025 fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10–15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.

Nyhet

SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn

SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.

Notis

Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards

Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.

Nyhet

Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma

Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.