Annons:
Internationell tågtrafik i fokus när NJS firade 150 år
Det var fullt intill sista konferensstol när anrika NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete, firade 150 år i Köpenhamn den 30 augusti. Utöver en spännande nordisk järnvägskonferens, bjöd föreningen på galamiddag och en utflykt med chartrat tåg till Fehmarn Bält-förbindelsen.
Text: Peter Johnsson Foto: Jesper Koefoed (koefoedfotografi.dk)
Det var fullt intill sista konferensstol när anrika NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete, firade 150 år i Köpenhamn den 30 augusti.
Annons:
NJS bildades den 28 augusti 1874, så firandet gick av stapeln hela två dagar efter tidtabell. Men det hindrade inte gräddan av nordisk järnväg att vara på plats och uppvakta den pigga jubilaren.
Första talare på konferensen var Kristina Háfoss från Nordiska rådet som lyfte vikten av samarbete
”I en tid då klimatförändringar och säkerhetsutmaningar står högt på den politiska agendan, behövs omfattande järnvägs- och infrastruktursatsningar i Norden”, sa hon och efterlyste ett särskilt infrastrukturministermöte på nordisk nivå för att få fart på samarbetet.
Nordiskt samarbete
Direkt därpå äntrade Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, Jukka Ronni, Railway Director vid finska Trafikledsverket, Jan Frederik Geiner, departementschef vid norska Jernbanedirektoratet och Hakon Iversen, generaldirektör Banedanmark scenen. De deltog alla i ett panelsamtal om hur det nordiska samarbetet kan utvecklas.
Hakon Iversen från Banedanmark började med att berätta om hur Danmark valt att investera i och runt Fehmarn Bält, eftersom de förutser både mer gods- och passagerartrafik.
Jukka Ronni från Trafikledsverket lyfte vikten av nordiskt samarbete efter kriget startade i Ukraina.
”För bara några år sedan arbetade vi för mer kontakter med Ryssland. Nu är det helt tvärtom”, sa han och konstaterade att de nordiska grannarna har nära till samarbete och tillit.
”Bra om vi kan bli ännu bättre tillsammans och lära oss ännu mer”, sa han.
Jan Frederik Geiner från Jernbanedirektoratet berättade om de utmaningar som Norge haft med infrastrukturen de senaste åren och hur de arbetar för att vända på trenden.
”Till exempel har vi haft ett nära samarbete med Trafikverket i planeringen av nya sträckningar mellan Oslo och Stockholm och Oslo och Köpenhamn”, sa han.
Samarbete över gränserna
På frågan om hur länderna samarbetar kring kapacitet svarade Roberto Maiorana att länderna måste koordinera och samarbeta, inte minst som transporter från norr måste passera hela Sverige innan det kan gå vidare över Fehmarn Bält.
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, Jukka Ronni, Railway Director vid finska Trafikledsverket, Jan Frederik Geiner, departementschef vid norska Jernbanedirektoratet och Hakon Iversen, generaldirektör Banedanmark, frågas ut av Mikael Prenler och Helena Kyster-Hansen från NJS.
Jan Frederik Geiner från Jernbanedirektoratet sa att de nordiska länderna måste bestämma att järnväg är en hållbar trafiklösning, annars blir det svårt att samarbeta fullt ut.
Roberto Maiorana konstaterade att alla länder har ett gemensamt mål, att flytta så mycket gods som möjligt till järnvägen.
”Därför måste vi tänka nytt och planera och lösa saker på nya sätt. Vi måste jobba tillsammans med branschen för att hitta rätt lösningar och informera ordentligt”, sa han.
Jens Ole Kaslund, teknisk direktör på Femern A/S, gav en statusuppdatering om Fehmarn Bält-förbindelsen som när den står färdig 2029 gör det möjligt att resa mellan Köpenhamn och Hamburg på 2,5 timmar.
”Just nu arbetar 3 500 personer med tunneln. Det betyder att vi fördubblat invånarantalet i Rödby”, sa han.
I dagarna kommer det första tunnelelementet att bogseras ut och läggas på plats.
Barnen driver förändringen
Konferensen gästades också av Ivar Karlsson från Centralens resebutik i Kalmar som berättade om en dramatisk ökning av antalet bokningar tack vare myndigheters och företags uppdaterade resepolicies.
”Men vi ser också fler gruppresor när ungdomar ska åka på konfirmationsresor eller skolresor. Kyrkan har varit särskilt aktiv”, berättade han.
”Familjer i Sverige reser också allt oftare med tåg. Där är det ofta barnen som driver förändringen.”
På scenen från vänster: Ivar Karlsson från Centralens resebutik i Kalmar, Ulrich Albrechtsen från Togrejse.dk, Espen Grotmoll från EnTur, Flemming Jensen från DSB, Carl Adam Holmgren från Snälltåget (som skymmer Elisa Markula från VR, Gro Bakstad från Vy och Monika Lingegård från SJ.
Med på konferensen var också de största trafikbolagen som representerades av sina högsta chefer. Flemming Jensen från DSB, Elisa Markula från VR, Gro Bakstad från Vy, Monika Lingegård från SJ och Carl Adam Holmgren från Snälltåget.
”Det finns en bra och en dålig del av berättelsen om tågtrafik över gränser. Efterfrågan är här och den drivs bland annat av klimatkrisen. Men vi är som bransch för dyra på grund av brist på standardisering och att vi skapar barriärer som egentligen inte finns. Vi fäller krokben för varandra”, sa Flemming Jensen, vd för DSB.
Internationell tågtrafik växer tvåsiffrigt
”Internationell tågtrafik är bara någon procent av vår omsättning, men den växer tvåsiffrigt”, sa Flemming Jensen och presenterade visionen för DSB med Prag som första steget i en mångfald av europeiska destinationer.
Elisa Markula från VR beskrev järnvägen i Finland som en ö med enda kopplingen till land via Haparanda.
”Där är ju elektrifieringen som sker mycket bra. Så kan passagerartrafiken komma igång så smått. Projektet väntar bara på finansiering från Finland”, sa hon.
Hon berättade också att finska transportministeriet just nu utreder hur Finland ska kopplas till Europa i framtiden.
Enligt Elisa Markula är det tre saker som driver fler till att resa med järnväg.
”Det är punktlighet, bra wifi-anslutning och kvalitet på fordon, inklusive restaurangvagnar och annan extrautrustning”, sa hon och konstaterade samtidigt att bra skött underhåll och ny infrastruktur är vad som krävs samtidigt för att skapa tillväxt.
Camilla Helgesson och Daniel Öholm från Vossloh samtalar med Nina Tveiten från Bane NOR.
Gro Bakstad från norska Vy tyckte att det var bra att internationell tågtrafik åter är på agendan.
”Utvecklingen har stagnerat på grund av att det är för billigt att flyga. Men vi ser en stor ökning av turism i Norge fram till 2030 och behöver järnvägen”, sa hon.
Dubbleringen av trafik mellan Oslo och Göteborg har varit en succé.
”Det gör järnvägen till ett mer relevant alternativ. Frekvens betyder fler kunder”, sa Gro Bakstad.
Ökad kapacitet på SJ:s tåg
Monika Lingegård från SJ presenterade sig som Skandinaviens ledande tågoperatör med en vision att bidra till ett hållbart och integrerat Norden.
Under parollen ”Connecting Scandinavian Capitals” visade hon framtiden enligt SJ.
- 8 dagliga avgångar Stockholm–Oslo 2027
- En avgång varje timme Stockholm–Malmö från 2026 och ännu fler om efterfrågan finns från 2029.
- En avgång varje timme Köpenhamn–Göteborg 2028
- Tre avgångar dagligen Köpenhamn–Oslo 2028
”Det är svårt att se anledningar till att inte utöka det skandinaviska samarbetet inom järnväg. Det stärker oss på alla punkter, integration, säkerhet, försvar, klimat och tillväxt”, sa hon.
”EU-direktiven och EU:s vision är tydliga. Vi måste satsa mer på järnväg och vi på SJ gör allt för att det ska hända, även om vi har motvind i Sverige just nu”, sa Monika Lingegård.
SJ vill se nordisk vision
Monika Lingegård avslutade också med att föreslå en gemensam vision för internationell tågtrafik i Norden.
”Ibland är det som om vi inte vill ha internationell trafik. Vi bygger så många hinder. Vi har alla ett gemensamt ansvar för att ta Skandinavien till nästa steg och då är det nära att vi i Norden kommer överens först”, sa hon.
Carl Adam Holmberg, vd för Snälltåget menade att vi måste sluta med kortsiktiga lösningar och börja med långsiktiga.
”Som jag ser det är mer konkurrens och mer innovation svaret på många av våra utmaningar. En fråga vi kan börja med direkt är till exempel rättvis tillgång till infrastrukturen. En annan kan vara lägre banavgifter för internationella tåg”, sa han.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Ju mindre desto bättre
Det gick dåligt för de riktigt stora och bra för de minsta. Green Cargo och Hector Rails moderbolag Magma Rail Holdings var de stora förlorarna bland godstågsbolagen 2023. TX Logistik, Grenland Rail och Railcare T gjorde goda vinster.
Steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU
Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.
Billigare resor när SJ tar över
15 december tar SJ över nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland. Tidtabellerna blir i stort sett oförändrade, priserna lägre och loken fler.
Railcare moderniserar lok för Grenland Rail
Railcare kommer att genomföra en omfattande upprustning av de åtta 1144-loken som Grenland Rail köpt av ÖBB. Det första loket kommer att vara klart för trafik i vår.