Annons:

Publicerad: 2024-08-17

Järnväg genom Timrå utreds på nytt

Det finns stora utmaningar med den nuvarande korridoren för en framtida järnvägssträckning genom Timrå. Därför ska Trafikverket utreda sträckan på nytt.

Utmaningarna ligger i den fysiska miljön och en osäkerhet med en järnväg nära Sundsvall Timrå Airport. Dessutom skulle den valda korridoren innebära långa stopp i nuvarande person- och godstrafik under själva byggtiden.

“Vi vill kunna bygga en modern järnväg som når upp till rätt standard för att tågen ska kunna gå i högre hastigheter och därmed minska restiden, därför har vi fattat beslut om att göra en ny utredning”, säger Per-Henrik Fräjdin, planerare vid Trafikverket

Den nya utredningen avser sträckningen mellan Birsta och Bye genom Timrå och ska påbörjas under 2025 och vara klar under 2027. För att inte hindra övrig utveckling i Timrå kommun är det viktigt att utredningen preciserar både den befintliga korridorens utbredning och den eventuellt nya korridoren så långt det är möjligt.

I en avsiktsförklaring med Timrå kommun har Trafikverket kommit överens om ansvar och samarbetsformer för det fortsatta arbetet.

Trafikverket finansierar utredningen

Trafikverket gjorde 2014 ett val av framtida dragning av Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand. Under perioden 2022–2024 har ett arbete med en fördjupad utredning pågått längs sträckan. Utredningen visar att på stora delar av sträckan mellan Birsta och Bye går det inte att uppnå målstandarden på 250 km/h och en önskvärd restid på 25 min mellan Härnösand och Sundsvall, med stopp i Timrå och Sundsvall Västra.

“Trafikverket finansierar hela utredningen och kommunen ansvarar för att bidra med underlag och med samverkan i den kommunala planeringen”, säger Per-Henrik Fräjdin, planerare vid Trafikverket

Den nya utredningen blir underlag till Trafikverkets långsiktiga planering och ligger till grund för utpekad riksintressekorridor för framtida järnväg. Befintlig korridor gäller tillsvidare till det eventuellt blir ett beslut om ny korridor, tidigast 2027.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

SJ kör norskt lyxtåg från 2025

SJ Norge kommer att köra det nya lyxtåget Norient Express, som ägs av NLE AS. Norska järnvägsmyndigheten SJT har gett klartecken för trafiken och bedömer att Norient Express har en maximal årlig kapacitet om 3 000 resenärer.

Notis

Västlänkens första konstverk på plats

Ett rosa stenblock, stort som ett trevåningshus, står nu på Västlänkens järnvägsbro vid Olskroken i Göteborg. bLINK är ett verk av den internationellt verksamma konstnären Katharina Grosse, producerat och beställt av Statens konstråd och Trafikverket som en del av den konstnärliga gestaltningen av Västlänken.

Notis

Trafikverket till Trelleborg

Trelleborgs hamn har länge arbetat för att fler ska välja tåget för godstransporter. 17 september 2024 besöker Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana hamnen för att diskutera den kapacitetsökning som krävs för fortsatt hållbara transporter.

Notis

Maglev-forskare samlas i Malmö

Vid den internationella konferensen Maglev 2024 i Malmö 18-22 september samlas världsledande forskare och experter för att diskutera magnettågens framsteg och dess möjligheter att bli ett alternativ för hållbara transporter.

Notis

Lyckat spårbyte på Malmbanan

Trafikverket fortsätter sitt arbete med att göra Malmbanan mer driftsäker och lättare att underhålla. Nyligen avslutades den första spårbytesetappen av två mellan Gällivare och Råtsi.

Nyhet

Två banor i norr som nya

Upprustningen av Piteåbanan och nästan hela Skellefteåbanan fullbordas inom kort. Båda banorna har fått nya spår med betongsliprar och helsvetsade räler.

Nyhet

Ökad kapacitet i Skåne

Trafikverket kommer att påbörja de högst prioriterade åtgärderna för att öka kapaciteten på järnvägarna i Skåne innan den fasta förbindelsen under Fehmarn Bält är klar.

Notis

ERTMS etapp ett inkopplad på Malmbanan

Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.