Annons:

Publicerad: 2025-01-24

Klartecken för 620 i Sverige

Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.

Text: Ulf Nyström

Det första 620-loket som utrustas med ATC och får dra godståg i Sverige kommer att folieras med alptoppar och den schweiziska flaggan som en hyllning till Schweiz och SBB. ILLUSTRATION: Nordic Re-Finance

”Äntligen”, säger Mikael Zagerholm, teknisk chef på Nordic Re-Finance.

”Det är tråkigt att vi behövt vänta på tillståndet nästan ett år. Det finns väl ingen som gynnats av det.”

Nordic Re-Finance kom för ett år sedan överens med SBB Cargo om att köpa minst 16 av de cirka 80 tunga godstågslok med beteckningen Re 620, före detta Re 6/6, som det federala bolaget förfogar över.

Option om köp av samtliga lok

Det finns en option i avtalet om övertagande av samtliga lok.

Men för att fullfölja affären krävdes att Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) godkände att loken försågs med svensk ATC och att ombordutrustningen för det europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS som finns i loken rivs ut, en äldre version betecknad ETCS 2.4.

Första 620-loket på svenskt spår

620 052 anlände till Sverige på onsdagskvällen. Under fredagen drogs loket till Jönköping i väntan på beslut om ATC-installation. Om några månader kan ett av de starkaste loken i Europa vara i trafik i Sverige.

Annons:

Nordic Re-Finance blir franskägt

Det franska investeringsbolaget Infranity köper 80 procent av det svenska lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Köpeskillingen är hemlig men uppgår enligt en källa till drygt två miljarder kronor. Med försäljningen lämnar Björn Ulvaeus järnvägsbranschen.

Efter lång betänketid och utlåtande från samtliga EU-länder har ERA nu godkänt installationen av ATC i de schweiziska loken.

Det första loket, som kom till Sverige i april förra året, kommer med start nästa vecka att folieras i vitt, grått och blått med alptoppar och den schweiziska flaggan som en hyllning till lokets ursprung.

ATC-montage hos Railcare

Därefter körs loket till Railcares lokverkstad i Långsele för installation av ATC.

”Loket kan förhoppningsvis sättas i trafik om några månader”, säger Mikael Zagerholm.

Det är ännu oklart vilket tågföretag som kommer att hyra det första 620-loket på svenska spår.

”Vi har flera intressenter men vi har inte velat skriva något avtal förrän godkännandet från ERA var klart”, säger Mikael Zagerholm.

Övriga lok folieras troligen i svart med en vit bård och en stjärnhimmel och förses med ATC-utrustning i Långsele.

Tungt och starkt lok

Re 620 är ett sexaxligt med tre tvåaxliga boggier, väger 120 ton, har timeffekten 7 850 kW, startdragkraften 395 kN och största tillåtna hastighet 140 km/h.

”Loken är grymt starka”, säger Mikael Zagerholm.

Nordic Re-Finance kommer troligen att ta över ytterligare 15 lok i en första omgång.

”Men vi får väl först höra vad fransmännen säger”, säger Mikael Zagerholm.

Det franska investeringsbolaget Infranity har nyligen köpt 80 procent av Nordic Re-Finance.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Mindre gods men bättre resultat

Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.

Nyhet

SJ:s nya snabbtåg får premiär på Västkustbanan

SJ:s nya snabbtåg sätts först i trafik på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn. Premiären blir troligen hösten 2027. Året därpå tar SJ upp konkurrensen från norska Vy och danska DSB med genomgående tåg Oslo-Göteborg-Köpenhamn.

Nyhet

2024 ett bra år för SJ

Trots en besvärlig start blev 2024 ett riktigt bra år för SJ. Resenärerna blev fler, biljettintäkterna ökade och resultatet förbättrades.

Nyhet

Klartecken för 14 järnvägsprojekt

Regeringen har beslutat om byggstart 2025-2027 för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå, förlängning av fyra mötesstationer på Malmbanan och kapacitetshöjande åtgärder på Godsstråket genom Bergslagen.