Annons:
“Knyt ihop Ostlänken med Jönköping”
En ny rapport som Region Jönköpings län och Region Östergötland låtit ta fram visar på samhällsnyttan med att knyta ihop Ostlänken med Jönköping.
Projektet, som går under namnet Vätterlänken, bedöms kunna bli ett betydande tillskott av spårkapacitet mellan Östergötland och Jönköping, något som skulle gynna både regional pendling och öka kapaciteten för godstransporter. Kortare restider kommer att öka resandet mellan Linköping och Jönköping, vilket gör arbetsmarknadsregionen större.
“Det är först när järnvägssystemet blir sammanhållet som den stora nyttan uppstår. Genom Vätterlänken skulle tre av landets tio största kommuner knytas närmare varandra. En ökad spårkapacitet leder också till högre kapacitet och ökad tillgänglighet för både den spårbundna person- och godstrafiken”, säger Tommie Ekered (M), regionråd och ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö, Region Jönköpings län.
Här kan du ladda ner och läsa rapporten (PDF)
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Långsamt på väg mot normal tågtrafik
Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.
Tio röjningslok i ständig beredskap
Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige. I storstadsområdena ska evakuering av tåg inledas högst en timma efter haveri. Röjning av spåren ska påbörjas inom två timmar.
Ny VD för Öresundståg
En enig styrelse i Öresundståg AB har utsett en ny VD. Det blir Mark Fenzel som kommer att axla rollen efter Jarl Samuelsson som varit tillförordnad VD under en längre period.
Stockholms Spårvägar tar över flera lokalbanor i Stockholm
Stockholms Spårvägar har blivit tilldelade kontraktet för driften av flera viktiga lokalbanor i Stockholm. Detta inkluderar Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Avtalet sträcker sig över 10 år med trafikstart augusti 2024.



