Annons:
“Knyt ihop Ostlänken med Jönköping”
En ny rapport som Region Jönköpings län och Region Östergötland låtit ta fram visar på samhällsnyttan med att knyta ihop Ostlänken med Jönköping.
Projektet, som går under namnet Vätterlänken, bedöms kunna bli ett betydande tillskott av spårkapacitet mellan Östergötland och Jönköping, något som skulle gynna både regional pendling och öka kapaciteten för godstransporter. Kortare restider kommer att öka resandet mellan Linköping och Jönköping, vilket gör arbetsmarknadsregionen större.
“Det är först när järnvägssystemet blir sammanhållet som den stora nyttan uppstår. Genom Vätterlänken skulle tre av landets tio största kommuner knytas närmare varandra. En ökad spårkapacitet leder också till högre kapacitet och ökad tillgänglighet för både den spårbundna person- och godstrafiken”, säger Tommie Ekered (M), regionråd och ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö, Region Jönköpings län.
Här kan du ladda ner och läsa rapporten (PDF)
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
TCS lanserar osynliga biljetter
Tata Consultancy Services (TCS) meddelar lanseringen av företagets Invisible Tickets-lösning, framtagen i samarbete med ING Bank. Lösningen ska hjälpa kollektivtrafikföretag världen över att förändra resupplevelsen.
Nya förbigångsspår på Västra stambanan
Om fyra veckor kopplas det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in. Om två år ska två nya förbigångsspår ligga klara strax öster om Katrineholm och om ytterligare två år kopplas förbigångsspåren mellan Högsjö och Kilsmo in till Västra stambanan.
“Järnvägstekniska övningsanläggningar behövs i Stockholm-Mälarregionen”
Nio regioner i Mälardalsrådet, inklusive Stockholm-Mälarregionen, har lämnat en kartläggning till Trafikverket och larmar om en omfattande kompetensbrist inom järnvägstekniska yrken
Uppförsbacke för tågtrafiken
Nu vankas kärva tider på godstrafiken och den upphandlade persontrafiken på järnvägen. Vid årsskiftet höjs banavgifterna för godstågstrafiken kraftigt samtidigt som det statliga anslaget för köp och stöd till persontågstrafik blir i stort sett oförändrat.



