fbpx

Konkurrens på olika villkor

I höst börjar SJ köra nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Snälltåget som i flera år kört nattåg mellan Malmö och Berlin utan statligt stöd tror på en växande marknad men tycker inte konkurrensvillkoren är rättvisa.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 6 maj 2022

FOTO: KASPER DUDZIK
Snälltåget till Berlin lämnar Stockholm i juli 2021. 

 

”I grunden är vi positiva till konkurrens”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget.

”Men när SJ får betalt av svenska staten för att köra åtta månader om året och sen kan utnyttja lok, vagnar och personal för att köra samma trafik under årets resterande fyra månader blir det inte riktigt schyssta villkor. Konkurrensen blir lite dopad.”

Snälltåget har i flera år kört nattåg mellan Malmö och Berlin, de första åren via järnvägsfärjorna mellan Trelleborg och Saßnitz och de senaste åren via Öresundsbron och Danmark.

Snälltåget kör nu via Danmark

Sedan förra året kör Snälltåget nattåget mellan Stockholm och Berlin med till- och avkopplling av vagnar i Malmö.

Regeringen gav för tre år sedan Trafikverket i uppdrag att utreda förutsättningarna för upphandling av nattågstrafik till europeiska städer.

I slutredovisningen, som överlämnades till regeringen i april 2020, pekade Trafikverket ut sträckan Malmö-Köln-Bryssel som mest lämplig för att gå vidare med. I andra hand föreslogs upphandling av nattåg på sträckan Stockholm-Hamburg.

Men myndigheterna i Tyskland sade nej till upphandlad trafik i Tyskland och därför blev det inte nattågstrafik mellan Malmö och Bryssel utan endast Stockholm-Hamburg som har en kort körsträcka i Tyskland.

Skulle köras under lågsäsong

SJ vann upphandlingen. Eftersom Snälltåget kör kommersiell trafik till och från Berlin via Hamburg fick Trafikverket i uppdrag att endast upphandla trafik under lågsäsong, i praktiken september-april.

Men SJ kommer att köra de nya nattågen året runt; under höst, vinter och vår som upphandlad trafik och under sommaren som kommersiell trafik.

Nattåg till Hamburg året runt – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Dessutom har Snälltåget successivt utökat trafiken. När upphandlingen genomfördes förutsatte Trafikverket att Snälltåget skulle köra ungefär 120 nätter per år men i år kommer Snälltåget att köra 225 nätter per år.

Det innebär att den upphandlade trafiken som SJ utför kommer att konkurrera med den helt kommersiella trafiken som Snälltåget utför ungefär 100 nätter per år.

”Mot regeringens direktiv”

”Det innebär att staten tvärtemot regeringens direktiv stöder konkurrerande trafik och det är vi kritiska emot”, säger Marco Andersson på Snälltåget. ”Vi är positiva till upphandlad trafik de perioder vi inte kör men i övrigt bör konkurrensen ske på lika villkor och inte vara subventionerad.”

”Det vore bättre om banavgifterna sänktes i Sverige och Danmark så att vi och SJ kunde köra nattågstrafik på kommersiella villkor utan upphandling av trafiken.”

Han är dock övertygad om att det finns utrymme för både SJ och Snälltåget på marknaden under högsäsong.

”Det är en sund utveckling att allt fler väljer bort bil och flyg och i stället väljer tåg för resorna till kontinenten.”

Snälltåget har redan sålt många biljetter till sommarens nattåg.

”När SJ får betalt av svenska staten för att köra åtta månader om året och sen kan utnyttja lok, vagnar och personal för att köra samma trafik under årets resterande fyra månader blir det inte riktigt schyssta villkor.”

 

Marco Andersson försäljningschef på Snälltåget

FOTO: LINUS HALL
Det första nattåget från Sverige till Tyskland via Danmark på 27 år passerar över Rendsburger Hochbrücke vid 04-tiden natten till 28 juni 2021.

Fullbokat veckorna efter midsommar

”De två veckorna efter midsommar är tågen redan fullbokade och tågen kommer att bli fullbokade resten av sommaren”, säger Marco Andersson. ”Hade vi haft fler vagnar hade vi kunnat köra längre tåg men det finns inte fler vagnar att få tag på.”

Många av ÖBB:s nattåg söderut från Hamburg i sommar är redan fullbokade så många som vill åka tåg mellan Sverige och kontinenten i sommar kommer att tvingas åka dagtåg hela eller stora delar av resan.

”Intresset är stort men vi är lite osäkra hur mycket som är en ketchup-effekt efter pandemin och hur mycket som kommer att vara bestående”, säger Marco Andersson.

”Det finns väl en viss risk att nattågsresan blir en engångsföreteelse, att folk inte väljer nattåg mellan Sverige och Tyskland varje sommar år efter år.”

Köln, Berlin, Dresden eller München?

SJ, som inleder trafiken först efter sommaren, har inför nästa sommar sökt tåglägen till Köln och Berlin och funderar på att förlänga nattågen till Hamburg till någon av de städerna under en eller flera perioder.

Snälltåget förlänger i år nattåget till och från Dresden vid fyra tillfällen i maj och fyra i september och kommer troligen att köra till München under oktoberfesten i höst.

”Konkurrensen är ju fri i Tyskland så det är bara att tänka ut vilken destination som skulle passa flest resenärer bäst”, säger Marco Andersson. ”Men det är nog ett upplägg som bara fungerar under högsäsong.”

Det är inte bara nattågstrafiken till Berlin som har hög efterfrågan. Snälltåget har sedan nattågstrafiken till Jämtland upphörde efter skidsäsongen fördubblat kapaciteten i dagtågen mellan Stockholm och Malmö.

Fyra dubbelturer tre dagar i veckan

”Vi kör nu fyra dubbelturer om dagen torsdagar, fredagar och söndagar och tre dubbelturer på lördagar och måndagar”, säger Marco Andersson.

”Det är så stor efterfrågan att priserna blir ganska höga om man inte kan boka i ganska god tid.”

Det många banarbeten påverkar dock restiderna och tvingar fram omledningar och inställda tåg.

”Vi har ännu inte fått besked från Trafikverket om och i så fall hur vi kan köra under Kristi himmelfärdshelgen och det innebär problem för oss och för resenärerna”, säger Marco Andersson. ”Tyvärr är Trafikverket ofta väldigt sent med besked om trafiken i samband med banarbeten.”

ANNONS

Fler artiklar

Åter tåg i Viskadalen

Åter tåg i Viskadalen

På måndagen återupptas tågtrafiken på Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg efter ett år. Spår och kontaktledning har bytts ut på den 84 kilometer långa banan. Kostnad: en miljard kronor.

read more
Inställda tåg dyra för MTR

Inställda tåg dyra för MTR

MTR Mälartåg har tvingats betala drygt tio miljoner kronor i viten till Mälardalstrafik för inställda tåg sedan MTR tog över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december förra året.

read more

Vill du läsa fler artiklar?