Annons:
Lång väntan på gammal bro
Järnvägsbron i Vänersborg som varit obrukbar sedan i mars kommer troligen inte att kunna användas förrän vid årsskiftet 2024–2025. Skadorna har visat sig vara större än Trafikverket befarade.
Text: Ulf Nyström Foto: Johan Siirak
Järnvägsbron över Trafikkanalen i Vänersborg har inte kunnat användas för tågtrafik sedan i slutet av mars i år. Tågtrafiken kommer troligen inte att kunna återupptas förrän vid årsskiftet 2024-2025. Ett av Tågabs virkeståg passerar bron i mars 2019.
Järnvägsbron i Vänersborg är en del av Älvsborgsbanan mellan Uddevalla och Herrljunga. Banan trafikeras normalt av ett stort antal tåg mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och ett tiotal tåg per dag och riktning mellan Uddevalla och Herrljunga.
Den ordinarie godstågstrafiken är närmast nog obefintlig men Älvsborgsbanan används som omledningsbana för både person- och godståg vid banarbeten på Västra stambanan.
Tågen vänder i Öxnered
Sedan i slutet av mars vänder Västtrafiks regionaltåg från Göteborg i Öxnered medan regionaltågen mellan Uddevalla och Herrljunga ersätts med buss mellan Uddevalla och Vänersborg alternativt mellan Öxnered och Vänersborg.
”Vårt mål är att kunna ta bron i drift vid årsskiftet 2024–2025 efter provkörningar i slutet av 2024”, säger Håkan Gustafsson, projektledare på Trafikverket.
Vid en inspektion 24 mars i år upptäcktes sprickor i brons bärande konstruktion. Skadorna visade sig redan då så allvarliga att bron ställdes i öppet läge för att fartygen till och från Vänern skulle kunna passera.
Första prognosen några veckor
Tågtrafiken stoppades men prognosen var då att bron skulle kunna tas i bruk igen inom några veckor.
Tågstoppet förlängdes i april till och med 2 maj.
28 april meddelade Trafikverket att rostskadorna var omfattande och att bron inte kan användas för tågtrafik förrän i maj nästa år.
Tågstopp minst ett år
Järnvägsbron över Trafikkanalen i Vänersborg kommer att inte att kunna trafikeras av tåg på minst ett år. Skadorna är större än befarat och troligen måste flera balkar bytas ut.
Annons:
Under sommaren har ytterligare inspektioner och upphandling av arbetena på bron visat att det tar ytterligare åtta månader att få bron användbar.
”Det blir en stor utmaning att få bron klar för järnvägstrafik på drygt ett år”, säger Håkan Gustafsson.
”Renoveringen av Danviksbron i Stockholm beräknas ta fem år och vi behöver göra ungefär samma åtgärder här som där.
Danvikbron och järnvägsbron över Trafikkanalen i Vänersborg är klaffbroar med stora motvikter, i Vänersborg på 400 ton.
Bron i Vänersborg byggdes av ett tysk företag under första världskriget och stod klar 1917.
Store del av bron behöver bytas
Enligt Gustafsson behöver en stor del av stålsektionerna att behöva bytas men den exakta omfattningen beslutas inte förrän i höst.
”Vi har ägnat sommaren åt upphandling av entreprenör för arbetet”, säger Håkan Gustafsson.
”Det har varit viktigt att få processen att löpa även under senaste perioden så att arbetena på bron kan komma igång i höst.”
”Det blir Peab som kommer att göra jobbet och Peab kommer i september att presentera en plan för arbetet.”
Finns bra omledningsbana
Under 2021 rustades järnvägen mellan Herrljunga och Borås upp med nytt spår och utrustning för fjärrstyrning och åren 2021-2022 rustades Viskadalsbanan mellan Borås–Varberg upp med nytt spår och ny kontaktledning.
”Det innebär att vi har en bra omledningsbana mellan Västra stambanan och Göteborg och mellan Västra stambanan och Västkustbanan”, säger Håkan Gustafsson.
”Det gör tågstoppet på Älvsborgsbanan lite mindre besvärande.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Tyst minut för dödad lokförare
En lokförare i 65-årsåldern dödades vid kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbilstrailer i Ramseröd öster om Uddevalla för en vecka sedan. I dag, måndag, klockan 12.00 kommer SJ Götalandståg att hålla en tyst minut för lokföraren.
SJ föreslår fyra direkttåg om dagen till Trondheim
SJ vill köra flera dagliga direkttåg mellan Stockholm och Trondheim från och med december 2024. Det rapporterar Dagens Nyheter.
Lysekilsbanan räddad
Försvarsmakten vill inte se att Lysekilsbanan rivs upp. Framtiden för banan är fortfarande oklar men spåren kommer av allt att döma att ligga kvar inom överskådlig tid.
Normal tågtrafik från onsdag
SJ hoppas kunna köra alla tåg, inklusive X2000-tågen, från och med onsdag. Därmed undviks tågkaos i jultrafiken. Ett av de kontrollerade tågen hade en ”mindre avvikelse” i ett hjul och får nya hjul.