Annons:
Lysekilsbanan kan åter få godstrafik
Det kan åter bli godstågstrafik på Lysekilsbanan. Med en blygsam upprustning av banan kan godståg släppas fram i 40 km/h om några år.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Under sommaren 2021 demonterades kontaktledningen på Lysekilsbanan sedan koppartjuvar under vintern och våren stulit 1 000-tals meter ledning. Bilden från Gläborg i april 2021.
Trafikverket har genomfört en funktionsutredning av Lysekilsbanan sedan flera myndigheter inom totalförsvaret pekat på behovet av fungerande järnväg till Lysekils hamn.
Underhållet på Lysekilsbanan mellan Munkedal vid Bohusbanan och Lysekil upphörde 2018 sedan godstransporterna upphört flera år tidigare och Västtrafiks försök med sommartrafik på banan under två år inte fick någon fortsättning.
Banan är 35 kilometer och är en av de brantaste banorna i landet med lutningar på 25 promille. Banan hade de senaste åren med trafik en största tillåtna hastighet om 40 km/h.
Sedan representanter för totalförsvaret anmält intresse för Lysekils hamn och anslutande infrastruktur gjordes en underhållsbesiktning under 2024 och nu har en funktionsutredning med bedömning av kostnaderna för de åtgärder som är nödvändiga för att kunna trafikera banan igen färdigställts.

Sista striden för Lysekilsbanan
Efter 40 år utan regelbunden persontågtrafik och tio år utan regelbunden godstågstrafik rivs troligen Lysekilsbanan upp. Många har kämpat för banans överlevnad, upprustning och ny trafik men allt och alla har misslyckats.
Annons:

Beslut om spårrivning i höst
Det mesta pekar på att Lysekilsbanan kommer att bli 108 år men inte mer. Trafikverkets styrelse beslutar troligen i höst att riva upp den elektrifierade järnvägen mellan Bohusbanan och Lysekil.
”Vi ville få en bild av anläggningens status”, säger Johan Larsson, utredningsledare Planering på Trafikverket Västra regionen. ”Det viktigaste har varit att få en bild av möjligheterna att återuppta godstrafik, hastigheten har varit av underordnad betydelse.”
Banan i mycket dåligt skick
Underhållsbesiktningen visade att banan efter sex år av uteblivet underhåll och efter flera årtionden med minimalt underhåll är i dåligt skick.
Viss röjning av sly har gjorts inom ramen för Trafikverkets baskontrakt. För ett par år sedan monterades kontaktledningsanläggning ned efter upprepade stölder av kopparledningarna.
Underhållsbesiktningen visar att ett stort antal trummor behöver renoveras, 50 bergskärningar behöver åtgärdas och 10 000 träsliprar behöver bytas ut. Banans ballast består till största del av grus. Både grusballast och makadam behöver kompletteras och vegetationsröjning behöver genomföras.
Rälerna på banan består i huvudsak av 43 kg-räler ilagda på 1980-talet. Det finns 200 meter 50 kg-räler som är ilagda under 2000-talet efter en tågurspårning.
Däremot upptäcktes inga större geotekniska brister och järnvägsbroarna har inga akuta underhållsbehov.
Signalanläggning saknas
Det finns ingen signalanläggningar på banan, förutom vid plankorsningarna. Trafikering skedde som spärrfärd innan banans underhåll upphörde.
Det finns 119 plankorsningar på sträckan varav 91 är i drift. Resterande 28 plankorsningar är stängda men inte slopade. Besiktningarna visar på skadade kryssmärken, röta i trälämmar, förorenade flänsrännor och defekta portaler. Bommarna i plankorsningarna med bomanläggning har sågats av.

Lysekilsbanan förlorar kontaktledningen
Kontaktledningen försvinner från Lysekilsbanan. Men nu är det LMV Kontaktledning som tar ner alla kopparbaserade elledningar sedan koppartjuvar stulit 1 000-tals meter tråd under våren.
Trafikverket har landat i två förslag till åtgärder för att möjliggöra återupptagen trafik och beräknat kostnaden för borttagning av all järnvägsutrustning.
”För 31 miljoner kronor kan vi öppna banan för ett begränsat antal tåg och låg hastighet”, säger Johan Larsson. ”Satsar vi ytterligare 91 miljoner kronor kan vi få en bana som klarar daglig trafik med godståg i 40 km/h men med hastighetsbegränsningar vid ett antal plankorsningar.”
Krävs nya sliprar och mer makadam
Åtgärderna består i första hand av reinvestering i banöverbyggnaden i form av byte av sliprar, ballastkomplettering, byte av räler och en omfattande vegetationsröjning.
Banan kommer, liksom innan underhållet upphörde, att få en största tillåten axellast på 22,5 ton och en största tillåten tågvikt på 6,4 ton mer meter.
Skarvspåret medför begränsningar i möjligheten att trafikera banan vid höga temperaturer.
Vägskydden återbyggs inte utan ersätts med förenklad bevakning vilket kräver personal i form av vägvakter när tåg passerar.
Eldrift kräver ytterligare 345 Mkr
En identisk upprustning av spåret med en återelektrifiering av banan och återställning av samtliga bomanläggningar beräknas kosta 477 miljoner kronor.
I inget av alternativen ingår återöppning av någon av mötesstationerna.
Att riva och forsla bort hela järnvägsanläggningen beräknas kosta 20 Mkr.
”Det är överslagsmässiga beräkningar, säger Johan Larsson.
”Vi har inte gjort någon prioritering av förslagen. Ledningen för Trafikverket Västra regionen går vidare med den genomförda funktionsutredningen som underlag.”
”Ett eventuellt beslut om återupptaget underhåll och upprustning av banan kommer att tas av generaldirektören.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Tio växlar utbytta på Västra stambanan
Under påskhelgen har tio gamla, hårt slitna växlar på Västra stambanan mellan Katrineholm och Hallsberg bytts ut mot nya växlar.
Många inställda tåg under påskhelgen
Omfattande banarbeten under påskhelgen medför att många tåg är inställda eller omledda. Bussar ersätter tågen i stora delar av Västsverige och mellan Stockholm och Bålsta.
Göteborg C byggs om för längre tåg
Säckbangården i Göteborg kommer att byggas om för att möjliggöra trafik med 400 meter långa tåg. Men ombyggnaden inleds inte förrän Västlänken är klar och kommer av allt att döma inte att vara färdig förrän i slutet av 2030-talet.
Stabil trafik för Tåg i Bergslagen
Efter långvarigt strul med tågtrafiken för Tåg i Bergslagen (TiB) har trafiken stabiliserats under vintern. I mars kördes 98,6 procent av alla annonserade tåg.