Annons:
Maglev-forskare samlas i Malmö
Vid den internationella konferensen Maglev 2024 i Malmö 18–22 september samlas världsledande forskare och experter för att diskutera magnettågens framsteg och dess möjligheter att bli ett alternativ för hållbara transporter.
FOTO: Blekinge Tekniska Högskola
Konferensen arrangeras av Blekinge Tekniska Högskola, BTH och är en mötesplats för ledande forskare och experter från hela världen samt operatörer av magnettåg som redan finns idag i Japan, Kina och Tyskland. Den är också ett tillfälle då de senaste forsknings- och innovationsrönen inom magnetisk levitationsteknik, inklusive magnetiska tåg, presenteras.
“Magnetisk levitation, eller maglev, har flera fördelar. Den möjliggör en smidig och friktionsfri rörelse, vilket gör att tågen kan nå betydligt högre hastigheter än konventionella järnvägssystem. Maglevtåg är också tystare och mer energieffektiva, vilket inte bara förbättrar passagerarupplevelsen utan minimerar även miljöpåverkan. Den här tekniken har potential att förändra transportsektorn och skapa hållbara lösningar för framtiden”, menar Henrik Ny, docent vid BTH och initiativtagare till konferensen.
Under konferensen kommer Central Japan Railway Company för första gången på över 10 år till Europa för att dela med sig av sina senaste framsteg inom höghastighetstågsprojektet Osaka–Tokyo. Deltagarna kommer således att få unika insikter om framtidens japanska höghastighetstransport och dess utveckling.
Det vetenskapliga programmet pågår torsdagen den 19 september och fredag 20 september.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Dödsolycka efter sen förvarning
Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.
Nordic Rail blir Infra Rail 2025
Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.
Persontrafik i Göteborg firade 30 år
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Haverikommissionens rapport från Iggesund klar
Ett SJ-tåg på väg mellan Stockholm och Sundsvall spårade ur 7 augusti 2024 efter ett kraftigt regnväder. Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt. Nu är Haverikommissionens rapport klar.
SJ-tåg spårade ur i Norge – lokförare död
Kort efter klockan 14 torsdagen den 25 oktober 2024 larmades räddningstjänsten om ett urspårat tåg mellan Bjerka och Mo i Rana i Norge. Ett SJ-tåg mellan Trondheim och Bodö i Norge hade spårat ur efter att ha träffats av ett stenras.
Smartare underhåll kan minska förseningar i Mälardalen
405 000 förseningsminuter årligen – det är vad tågresenärerna i Mälartågssystemet* drabbas av till följd av incidenter i järnvägens infrastruktur. MTR presenterar nu förslag på hur man skulle kunna förbättra den och få ner förseningsminuterna efter att ha analyserat de vanligaste felen.