Annons:

Publicerad: 2024-09-14

Maglev-forskare samlas i Malmö

Vid den internationella konferensen Maglev 2024 i Malmö 18–22 september samlas världsledande forskare och experter för att diskutera magnettågens framsteg och dess möjligheter att bli ett alternativ för hållbara transporter.

FOTO: Blekinge Tekniska Högskola

Konferensen arrangeras av Blekinge Tekniska Högskola, BTH och är en mötesplats för ledande forskare och experter från hela världen samt operatörer av magnettåg som redan finns idag i Japan, Kina och Tyskland. Den är också ett tillfälle då de senaste forsknings- och innovationsrönen inom magnetisk levitationsteknik, inklusive magnetiska tåg, presenteras.

“Magnetisk levitation, eller maglev, har flera fördelar. Den möjliggör en smidig och friktionsfri rörelse, vilket gör att tågen kan nå betydligt högre hastigheter än konventionella järnvägssystem. Maglevtåg är också tystare och mer energieffektiva, vilket inte bara förbättrar passagerarupplevelsen utan minimerar även miljöpåverkan. Den här tekniken har potential att förändra transportsektorn och skapa hållbara lösningar för framtiden”, menar Henrik Ny, docent vid BTH och initiativtagare till konferensen.

Under konferensen kommer Central Japan Railway Company för första gången på över 10 år till Europa för att dela med sig av sina senaste framsteg inom höghastighetstågsprojektet Osaka–Tokyo. Deltagarna kommer således att få unika insikter om framtidens japanska höghastighetstransport och dess utveckling.

Det vetenskapliga programmet pågår torsdagen den 19 september och fredag 20 september.

Läs mer om programmet.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

ERTMS på en tredjedel av Malmbanan

Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.

Nyhet

Tågtransporter hotas av nedläggning

Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.

Notis

VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025

VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.

Nyhet

Första DE 18-loket till Sverige

Northrails första DE 18-lok för den svenska marknaden anlände till Trelleborg 12 april och kommer nu att testköras för att godkännas för trafik i Sverige och Norge.

Notis

Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg

Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.

Notis

Train & Rail i Stockholm fullbokad

Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.

Notis

Ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.