Annons:
Maglev-forskare samlas i Malmö
Vid den internationella konferensen Maglev 2024 i Malmö 18–22 september samlas världsledande forskare och experter för att diskutera magnettågens framsteg och dess möjligheter att bli ett alternativ för hållbara transporter.

FOTO: Blekinge Tekniska Högskola
Konferensen arrangeras av Blekinge Tekniska Högskola, BTH och är en mötesplats för ledande forskare och experter från hela världen samt operatörer av magnettåg som redan finns idag i Japan, Kina och Tyskland. Den är också ett tillfälle då de senaste forsknings- och innovationsrönen inom magnetisk levitationsteknik, inklusive magnetiska tåg, presenteras.
“Magnetisk levitation, eller maglev, har flera fördelar. Den möjliggör en smidig och friktionsfri rörelse, vilket gör att tågen kan nå betydligt högre hastigheter än konventionella järnvägssystem. Maglevtåg är också tystare och mer energieffektiva, vilket inte bara förbättrar passagerarupplevelsen utan minimerar även miljöpåverkan. Den här tekniken har potential att förändra transportsektorn och skapa hållbara lösningar för framtiden”, menar Henrik Ny, docent vid BTH och initiativtagare till konferensen.
Under konferensen kommer Central Japan Railway Company för första gången på över 10 år till Europa för att dela med sig av sina senaste framsteg inom höghastighetstågsprojektet Osaka–Tokyo. Deltagarna kommer således att få unika insikter om framtidens japanska höghastighetstransport och dess utveckling.
Det vetenskapliga programmet pågår torsdagen den 19 september och fredag 20 september.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hässleholm–Lund delas upp i två etapper
Järnvägsprojektet Hässleholm-Lund kommer att delas upp i två etapper för att korta projekteringstiden. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.
Vätgaslok till Train & Rail
Det första av 25 vätgaslok som polska Pesa bygger för Väte rail kommer till Sverige om drygt en månad. Loket kommer att visas i anslutning till Train & Rail i Stockholm 6–8 maj.
Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm
Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Wabtec köper Dellner Couplers av EQT
Det amerikanska tågkomponentföretaget Wabtec köper det svenska tågkoppeltillverkaren Dellner Couplers för 890 miljoner euro, motsvarande cirka 9,6 miljarder kronor.
Trafikverket och Swedtrain startar utvecklingsprojekt
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.
Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik
Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.
Intensiv banarbetssäsong väntar
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.