Annons:

Publicerad: 2023-08-26

Många tog tåget i somras

Många tog tåget sommaren 2023. Antalet resor under juli var troligen rekordstort men översvämningarna och omledda och inställda tåg i augusti innebar kraftigt minskar resande.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Eneryda 2023-07-06. SJ X2 på södra stambanan.
Ett av SJ:s X2000-tåg från Köpenhamn och Malmö mot Stockholm passerar km-stolpe 457 mellan Eneryda och Vislanda 6 juli 2023.

”Resandet under juli var exceptionellt bra”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

”Vi hade väldigt många resenärer, särskilt på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Sundsvall-Umeå.”

”Under augusti har vi sett en nedgång i resandet, ovädret Hans och urspårningen vid Hudiksvall medförde att vi tvingades leda om och ställa in en hel del tåg, bland annat mellan Stockholm och Sundsvall.”

Inga SJ-tåg Göteborg–Malmö

SJ ställde in tågtrafiken mellan Göteborg och Malmö under nio veckor när Västkustbanan var stängd vid Almedal strax söder om Göteborg C.

Tågtrafiken mellan Stockholm och Oslo krymptes när Värmlandsbanan mellan Laxå och Kristinehamn var stängd för spårbyte och tågen leddes om via Eskilstuna–Ställdalen.

”Det innebar att vi kunde köra betydligt fler tåg än tidigare somrar på andra sträckor, främst mellan Göteborg och Stockholm”, säger Tobbe Lundell.

Tangerat rekord till Jämtland

SJ:s tåg till och från Jämtland har varit välfyllda under sommaren.

”Sammantaget har vi haft lika många resenärer i dag- och nattågen till och från Jämtland som under förra året”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Det innebär tangerat rekord och betydligt fler resenärer än under 2019, året innan pandemin.

Resenärerna och SJ drabbades under och dagarna efter ovädret Hans av flera inställda och omledda tåg på grund av översvämningar och skador på banvallen i Jämtland och Medelpad.

Många resande med Vy Tåg

Vy Tåg som bland annat kör nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland noterar också en sommar med mycket resande.

”När vi kunnat köra enligt tågplanen har vi haft många resande”. Säger Petter Östmark, affärschef för nattågstrafiken på Vy Tåg.

”Men urspårningen vid Hudiksvall och stoppet på Ostkustbanan nästan två veckor i augusti medförde att vi tvingades köra tågen via Gävle–Ånge–Långsele–Vännäs vilket medförde förseningar och stora kostnader för anslutningar till Umeå, Sundsvall och andra stationer längs Botniabanan och Ostkustbanan.”

Annons:

Hur mycket smittspridningen på och stängningen av STF:s fjällstationer i Lapplandsfjällen påverkade tågresande till fjällvärlden är oklart.

”Men sammantaget över sommaren har resandet varit bra”, säger Petter Östmark.

Färre resenärer på Inlandsbanan

Inlandsbanan rapporterade i våras färre bokningar inför årets sommartrafik än antalet bokningar inför förra sommaren.

”Det har varit något färre resenärer den härsommaren än sommaren 2022”, säger Therese Fanqvist, marknadschef på Inlandsbanan.

”Vi har inga exakta siffror ännu, säsongen är ju inte slut ännu, men det verkar som om färre svenskar har rest med oss medan antalet utländska resenärer ökat. Som vanligt är det fler som reser norrut än söderut.”

Tågen på Inlandsbanan har inte behövt ställas in på grund av några översvämningar. Tågen ställdes dock in under ett dygn för att banan skulle kunna avsynas efter de intensiva regnen.

Kraftig ökning för Snälltåget

Snälltåget har haft nästan 20 procent fler resenärer från midsommar till och med vecka 32 än motsvarande veckor förra året.

”Vi har sett en kraftig ökning av resandet mellan södra Sverige och Jämtland”, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget.

Enafors i västra Jämtland är även i sommar det största resmålet i Jämtland. Fjällvandrare väljer ofta att starta och inleda fjällvandringarna vid Storulvåns fjällstation som nås med anslutande buss från och till Enafors.

Färre resenärer till Berlin

Resandet till och från Berlin har minskat något jämfört med förra sommaren. Men det beror inte på att SJ sedan i höstas kör nattåg mellan Stockholm och Berlin.

”Vi hade ju tågstopp nio dagar på grund av banarbeten i Danmark och det förklarar hela minskningen”, säger Marco Andersson.

”Övriga nätter under sommaren har vi i stort sett haft fullt i tågen till och från Berlin.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

22 år från tanke till verklighet

Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.

Nyhet

24 km dubbelspår klart i Skåne

Om några dagar tas det nya dubbelspåret mellan Ängelholm och Maria i bruk. Restiden med Pågatågen mellan Ängelholm och Helsingborg förkortas med sju minuter och risken för förseningar minskar drastiskt.

Nyhet

Tio röjningslok i ständig beredskap

Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige. I storstadsområdena ska evakuering av tåg inledas högst en timma efter haveri. Röjning av spåren ska påbörjas inom två timmar.