Annons:

Publicerad: 2021-06-09

Tung DKV åter på banan

I slutet av september läggs en 56 ton tung dubbel korsningsväxel in på Stockholm C. Nu pågår byggandet av korsningsväxeln hos Vossloh Nordic Switch Systems i Örebro.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Stålet svetsas ihop i den dubbla korsningsväxeln. Växelmontörerna Jiri Vrabec och Christoffer Öhrling tar tiden på termitsvetsen. I lokalen finns särskild vattendimma och ventilation avsedd för svetsarbeten inomhus.

Annons:

”En spännande utmaning”, säger Andreas Johansson på Vossloh. ”Såvitt jag vet finns det sedan tidigare 1endast en dubbel korsningsväxel på betongsliprar.”

En dubbel korsningsväxel (DKV) kännetecknas av att den korsas av två rakspår och att det går att växla tågen till vilket som helst av de motliggande spåren.

Även om det finns en hel del dubbla korsningsväxlar på de svenska järnvägarna är de flesta äldre och byggda med SJ 50- eller BV50-räler.

Flera korsningsväxlar som lagts in under senare år har byggts med 54 kg-räler (S54/54E3) som är standard i Norge och som svetsats med intilliggande spår med 50 kg- eller 60 kg-räler.

De flesta korsningsväxlarna på träsliprar

De allra flesta dubbla korsningsväxlarna ligger dessutom på träsliprar.

”Den enda dubbla korsningsväxeln på betongsliprar (54E3), den enda i Sverige, ligger i Alvesta och byggdes av vår verkstad i Örebro på 1990-talet”, säger Andreas Johansson.

Den nya dubbla korsningsväxeln får samma mått som den korsningsväxel på träasliprar som redan ligger på Stockholm C.

Men den nya korsningsväxeln med beteckningen DKV-60E får alltså vanliga 60 kg-räler och betongsliprar, vikten blir 56 ton.

”Vi kommer att köra växeln i delar från Örebro till Stockholm och de flesta delarna kommer att transporteras på vagnar som kan lutas för att rymma sektionerna inom tillgängligt utrymme”, säger Johansson

Den nya dubbla korsningsväxeln provmonteras i Prefab-hallen hos Vossloh i Örebro. Efter mellanlagring kommer den transporteras i tre delar på järnväg till Stockholm C för installation i september.

Lutningsvagnar klarar inte tyngden

”Mittsektionen blir dock så tung att den inte kan transporteras på en lutningsvagn. Den måste bli så liten av vi kan placera på en konventionell vagn.”

Den nya växeln kommer att läggas på plats av en Kirow-kran vilket innebär att kontaktledningen inte behöver demonteras i samband med växelbytet.

Den nya dubbla korsningsväxeln kommer att medge 100 km/h för tåg som kör rakt genom växeln och 40 km/h vid körning till i grenspår.

Den nya växeln är en prototyp och om den fungerar som den ska kommer troligen de flesta dubbla korsningsväxlarna som läggs in på svenska spår att bli som denna eller i liknande utförande framöver.

Förhoppningen är att växeln blir stabilare och robustare.

”Dubbelkorsningsväxlar står för en ohyggligt stor del av antalet växelfel och ligger bakom en mängd störningar i trafiken”, säger Andreas Johansson.

Växelmontörerna Jiri Vrabec och Christoffer Öhrling värmer upp formen inför termitsvetsning.
En dubbel korsningväxel installerades i Hässleholm påskhelgen 2013.

Fyra gånger fler störningar

DKV-växlar har normalt fyra gånger fler fel än vanliga enkelväxlar i högtrafikerade spår. En enkelväxel har i snitt ett fel per växel och år medan DKV-växlarna drabbas av drygt fyra fel per växel och år.

DKV-växlar orsakar i snitt tre gånger fler förseningsminutrar än vanliga enkelväxlar i högtrafikerade spår. En enkelväxel orsakar i snitt 30 minuters försening per växel och år medan en DKV-växel orsakar 90 minuter per växel och år.

Medianåldern för DKV-S54-190-1:9 är 14 år medan den är 36 år för dess föregångare SJ50-7,641/9,375-1:9.

”Länge har man från järnvägsförvaltningarnas sida hoppats kunna slopa dem. Men eftersom de löser en viktig uppgift och att det skulle ta generationer att bygga om alla spår där gamla DKV ligger var det helt rätt beslut från Trafikverket att satsa på en modernare, mer robust och pålitlig växel.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

I sommar ska spårvagnarna rulla

Först i sommar, ett halvår efter invigningen, kan spårvagnstrafiken i Lund komma att fungera som planerat. Hjulsvarven i Hässleholm kan inom kort användas för att svarva spårvagnshjul.

Nyhet

SJ kör nattåg till Hamburg

Det blir SJ som får ansvaret får nattågstrafiken mellan Stockholm och Hamburg. Inget annat företag lade något anbud. SJ tvingas ta lite hjälp av danska DSB och mycket hjälp av tyska RDC för att klara trafiken.

Nyhet

Striden om Öresundstågen hårdnar

Striden mellan SJ och Öresundståg hårdnar. Öresundståg anklagar SJ för inte leverera enligt avtal och att inte infria givna löften. SJ anser att bristen på reservdelar och fungerande depå beror på Öresundståg.