Annons:

Publicerad: 2023-10-28

MTRX förlänger underhållsavtal med Stadler

MTRX och Stadler har tecknat ett förlängt långsiktigt underhållsavtal. Den schweiziska tågtillverkaren kommer därmed att ha ett helhetsansvar för underhåll av MTRX:s tågflotta till och med 2033.

“Avtalet ger goda förutsättningar för MTRX att fortsätta vara pålitliga, punktliga och växa på den svenska tågmarknaden”, säger Filip Thunell, vd för MTRX.

Det nya underhållsavtalet mellan tågbolaget MTRX och tågtillverkaren Stadler innebär att Stadler har ett helhetsansvar för fordonsunderhållet. Det innefattar både förebyggande och avhjälpande underhåll samt skadereparationer. Längden för avtalet är 10 år och löper ut 2033.

Hela MTRX fordonsflotta, sex tåg av modell FLIRT (X74), är levererade av Stadler och sattes i trafik 2015. Tågen är anpassade till nordiska klimat och har en maxhastighet på 200 km/h. Den schweiziska tågtillverkaren har sedan dess varit ansvariga för underhåll av tågen. Precis som tidigare kommer underhållet utföras i Hagalund, strax norr om Stockholm.

FOTO: MTRX

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av:

Nyhet

Striden om Öresundstågen hårdnar

Striden mellan SJ och Öresundståg hårdnar. Öresundståg anklagar SJ för inte leverera enligt avtal och att inte infria givna löften. SJ anser att bristen på reservdelar och fungerande depå beror på Öresundståg.

Nyhet

Nu är Flixtrain på banan

Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.

Nyhet

Åter tåg i Viskadalen

På måndagen återupptas tågtrafiken på Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg efter ett år. Spår och kontaktledning har bytts ut på den 84 kilometer långa banan. Kostnad: en miljard kronor.

Nyhet

1,37 miljarder till tågföretagen

Jultomten kommer tidigt till tågtrafikföretagen. I dag, 21 december, betalas 1,37 miljarder kronor ut från staten via Trafikverket som återbetalning på banavgifterna under 2020 och 2021.