Annons:
MTRX tror på full trafik i sommar
MTRX siktar på normal sommartrafik. Det betyder fem-sex tåg per dag i varje riktning och att direkttågen mellan Stockholm och Båstad via Göteborg återuppstår.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Ett av MTR Express motorvagnståg X74 vid Stenstorp i mars 2015.
Annons:
Det borde finnas hyggliga förutsättningar för ökat tågresande i sommar. Majoriteten av svenskarna bör vara vaccinerade mot coronaviruset till midsommar.
Joakim Sundh, vd i MTRX.
”Det borde finnas hyggliga förutsättningar för ökat tågresande i sommar”, säger Joakim Sundh, vd i MTRX. ”Majoriteten av svenskarna bör vara vaccinerade mot coronaviruset till midsommar.”
MTRX släppte i förra veckan biljetterna till försommarens tåg. Hur många tåg som körs under högsommaren är ännu inte riktigt klart men det blir troligen ungefär lika många som förra sommaren.
”Resandet var ju väldigt begränsat under våren förra året och har varit väldigt svagt under senhösten och vintern men under sommaren var det många som reste med oss”, säger Joakim Sundh.
Banarbete sommaren 2020
Sommaren 2020 pågick arbeten på Getingmidjan och både MTRX och SJ körde snabbtågen till och från Stockholm Södra.
Kommande sommar finns inga sådana begränsningar.
Enligt Sundh var direkttågen förra sommaren mellan Stockholm och Västkustbanan en succé.
”Det är ett snabbt och säkert sätt att resa direkt mellan Stockholm och västkuststäderna. Vi hoppas verkligen att fler tar tillfället i akt att utforska vad Västkusten har att erbjuda i sommar”, säger han.
Direkttågen mellan Stockholm och Båstad körs 10 juli-22 augusti. Restiden mellan Stockholm och Båstad blir fem timmar och 15 minuter.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Ny tågverkstad i Göteborg
Train Alliance kommer att bygga en ny verkstad för underhåll och reparationer av lok och godsvagnar i närheten av Skandiahamnen i Göteborg. Lokaliseringen beslutas i höst. Verkstaden ska stå klar senast 2028.
Snälltåget kör till Dresden
Varje fredag fram till höstlovet kör Snälltåget direkt till tyska Dresden. Det är nattåget Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Berlin som fortsätter till och från Dresden. Tåget norrut avgår på söndagar från Dresden till Skandinavien.
Tio röjningslok i ständig beredskap
Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige. I storstadsområdena ska evakuering av tåg inledas högst en timma efter haveri. Röjning av spåren ska påbörjas inom två timmar.
Kris i lokförarutbildningen
För ett år sedan ryckte tågtrafikföretagen blivande lokförare ur skolbänkarna. Nu har många svårt att få jobb som förare och färre ska utbildas. Men nästan alla verkar tro på en vändning redan i år.