Annons:

Publicerad: 2021-03-15

MTRX tror på full trafik i sommar

MTRX siktar på normal sommartrafik. Det betyder fem-sex tåg per dag i varje riktning och att direkttågen mellan Stockholm och Båstad via Göteborg återuppstår.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett av MTR Express motorvagnståg X74 vid Stenstorp i mars 2015.

Annons:

Det borde finnas hyggliga förutsättningar för ökat tågresande i sommar. Majoriteten av svenskarna bör vara vaccinerade mot coronaviruset till midsommar.

 

Joakim Sundh, vd i MTRX.

”Det borde finnas hyggliga förutsättningar för ökat tågresande i sommar”, säger Joakim Sundh, vd i MTRX. ”Majoriteten av svenskarna bör vara vaccinerade mot coronaviruset till midsommar.”

MTRX släppte i förra veckan biljetterna till försommarens tåg. Hur många tåg som körs under högsommaren är ännu inte riktigt klart men det blir troligen ungefär lika många som förra sommaren.

”Resandet var ju väldigt begränsat under våren förra året och har varit väldigt svagt under senhösten och vintern men under sommaren var det många som reste med oss”, säger Joakim Sundh.

Banarbete sommaren 2020

Sommaren 2020 pågick arbeten på Getingmidjan och både MTRX och SJ körde snabbtågen till och från Stockholm Södra.

Kommande sommar finns inga sådana begränsningar.

Enligt Sundh var direkttågen förra sommaren mellan Stockholm och Västkustbanan en succé.

”Det är ett snabbt och säkert sätt att resa direkt mellan Stockholm och västkuststäderna. Vi hoppas verkligen att fler tar tillfället i akt att utforska vad Västkusten har att erbjuda i sommar”, säger han.

Direkttågen mellan Stockholm och Båstad körs 10 juli-22 augusti. Restiden mellan Stockholm och Båstad blir fem timmar och 15 minuter.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Många banarbeten i påsk

Nu briserar Trafikverkets påsksmällare. Delar av Västkustbanan och Mälarbanan stängs för all tågtrafik och det är stopp för tåg genom Växjö och Karlstad. Men det är åter full fart i Flen.

Nyhet

Green Cargo i ekonomisk kris

Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott från ägaren, svenska staten, på en-två miljarder kronor. En lång resa med åratal av förluster når annars järnvägs ände.