fbpx

Nästa år kör Flixtrain även till Malmö

14 april inleddes biljettförsäljningen. 6 maj avgår de första tågen mellan Stockholm och Göteborg. MTRX planerar inga motåtgärder. Om ett år börjar Flixtrain köra mellan Stockholm och Malmö.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 16 april 2021

FOTO: KASPER DUDZIK
Flixtrains tåg mot Köln rullar in till plattformen och de väntande resenärerna på Hamburg Hauptbahnhof i oktober 2019.

”Det har varit ett stort intresse för den nya trafiken och för oss som företag”, säger Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain. ”Jag har suttit i intervjuer hela dagarna sedan vi gick ut med vårt pressmeddelande om trafikstart och biljettsläpp onsdag morgon.”

Enligt Ahlgren är förberedelserna för trafiken långt gångna och Hector Rail, som kommer att ansvara för tågdragning, lok och inhyrda vagnar, samt lokförare och ombordpersonal, är väl förberedda för premiärturerna 6 maj, från Göteborg 07:29  och från Stockholm 07:31.

Sverige blir det första landet utanför hemmaplan i Tyskland där Flixbus etablerar tågtrafik.

Tre tåg om dagen de flesta veckodagarna

Tills vidare kommer Flixtrain att köra 19 tåg per vecka i vardera riktningen, tre tåg per dag förutom tisdagar och helgdagar.

Tågen med sex vagnar har plats för 562 passagerare plus fyra handikapplatser och plats för fyra cyklar. Cykelfrämjandet har lovordat satsningen på cykelutrymme, något som både SJ:s snabbtåg och MTRX saknar.

Tågen saknar dock alla former av serveringsutrymmen och dryckesautomater. Så småningom kan det dock bli något slags ambulerande servering.

Som dragkraft används två av Hector Rails Vectron-lok som folierats i Flixtrains ljusgröna färg. Vagnarna har byggts om av Talbot i Aachen och ägs numera av Railpool.

Flixtrains första vagnar till Sverige – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Lok och vagnar är anpassade för 200 km/h och med uppehåll i Södertälje, Hallsberg och Skövde eller Falköping blir restiden blir tre timmar och 26-33 minuter.

Det är 20-25 minuter längre restid än med X2000 och 10-15 minuter längre än med MTRX.

FOTO: KASPER DUDZIK
Den 31 mars 2021 anlände de femton personvagnarna för Flixtrain-trafiken till Sverige och Göteborg. Här ses tåget vid Ledsgård strax norr om Kungsbacka.

Dynamisk prissättning som SJ och MTRX

Biljetterna kostar från 129 kronor enkel väg och uppåt. Bagage utöver en mindre och en större väska kostar extra.

”Vi har dynamisk prissättning, normalt är det billigare ju tidigare man köper sin biljett”, säger Peter Ahlgren.

Han räknar med att snittpriset blir 280 kronor.

”Därmed blir vi helt klart billigast på tågmarknaden mellan Stockholm och Göteborg”, säger Ahlgren. ”Vi kommer i snitt att ha halva biljettpriset jämfört med SJ och vi kommer att vara minst 30 procent billigare än MTRX.”

”Vår ambition är att göra smart och hållbart resande tillgängligt för alla, oavsett storlek på plånboken. Flixtrain fyller ett tomrum på en växande marknad. Även om vi naturligtvis hoppas kunna locka resenärer från SJ och MTRX kommer fler att ha råd att resa med tåg. Marknaden kommer att växa.”

”Vi kommer dessutom kunna erbjuda ett integrerat buss- och tågnätverk med Flixbus och Flixtrain i kombination.”

Expressbusstrafik på sparlåga

Flixbus kör sedan ett par år expressbussar i Sverige. Trafiken går nu på grund av coronapandemin på sparlåga med endast en avgång per dag mellan Stockholm och Göteborg de flesta veckodagarna.

Den enda dagliga bussen avgår ungefär samtidigt som lunchtågen, vid 12:30-tiden från Stockholm respektive Göteborg. De lägsta priset på bussarna är dock tre gånger högre än det lägsta priset på tågen och restiden är drygt tre timmar längre.

Tåg- och bussbiljetter säljs på företagets hemsida, i apparna FlixBus och FlixTrain, i biljettautomater på Stockholms respektive Göteborgs central och genom återförsäljare som Pressbyrån.

På grund av de fortsatta reserestriktionerna kommer tills vidare endast hälften av platserna att kunna bokas.

”Ingen läser våra remissvar”

”Det är tråkigt att regeringen och myndigheterna kör över tågbranschen och ensidigt beslutar om restriktioner utan tillstymmelse till dialog”, säger Peter Ahlgren. ”Förslagen skickas visserligen ut på remiss men det finns uppenbarligen ingen som läser remissvaren.”

Ansökningarna om tåglägen i T22, tågplanen som börjar gälla i december i år, lämnades nyligen till Trafikverket. Flixttrain vill fortsätta enligt årets koncept mellan Stockholm och Göteborg men siktar på trafikstart mellan Stockholm och Malmö ”vårkanten 2022”.

”Vi hade ju planerat att köra igång Stockholm-Malmö samtidigt som Stockholm-Göteborg men pandemin och reserestriktionerna kom emellan”, säger Peter Ahlgren. ”Nu siktar vi på Stockholm-Malmö nästa år i stället.”

MTRX har mest att förlora

De flesta bedömare anser att MTRX, som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg sedan 2015, har mest att förlora på Flixtrains intåg på Västra stambanan.

Men Joakim Sundh, vd i MTRX, säger sig inte vara orolig.

”I grunden är det positivt att fler företag vill köra tåg i Sverige”, säger han. ”Ju fler som tror på järnvägen desto bättre. Det finns utrymme för fler aktörer på marknaden.”

Sundh menar att SJ: MTRX och Flixtrain vänder sig till olika segment på resemarknaden.

”Flixtrain fokuserar på låga priser medan vi fokuserar på att vara mest punktliga och ha de mest nöjda kunderna samtidigt som vi har lägre priser än SJ”, säger han.

”Men det är viktigt att vi har respekt för varandra och utvecklar våra fokusområden.”

Inga motåtgärder på lut

Enligt Joakim Sundh kommer MTRX inte att vidta några särskilda åtgärder för att inte förlora resenärer till det nya lågprisbolaget.

”Vi tror på det vi gör, vi tror på vår modell”, säger han.

MTRX kommer dock att erbjuda bussanslutning från Borås till Alingsås och vice versa till samtliga tåg som gör uppehåll i Alingsås fredagar och söndagar med start 23 april.

”Borås har tyvärr inte särskilt bra förbindelser med Stockholm”, säger Joakim Sundh. ”Vi provar med bussanslutning i liten skala får vi se hur det utvecklar sig.”

Fler artiklar

Nu är Flixtrain på banan

Nu är Flixtrain på banan

Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.

read more

Vill du läsa fler artiklar?