Annons:

Publicerad: 2023-12-09

Norrbotniabanans järnvägsplaner har vunnit laga kraft

Regeringen har beslutat att avslå överklaganden av järnvägsplanerna för Norrbotniabanan. Det innebär att Trafikverket nu har klartecken att fortsätta arbetet med att förbereda byggstarter och att lösa in fastigheter som påverkas.

“Jag ser fram emot att vi ska kunna lösa in de fastighetsägare som påverkas av banan”, säger Lars Bergdahl, chef för Norrbotniabanan på Trafikverket.

Regeringens beslut om att avslå överklagandena går inte att överklaga. Det innebär därför även att järnvägsplanerna vann laga kraft i samband med att beslutet fattades.

“Än är det mycket arbete kvar innan vi kommer börja bygga på sträckan, men beslutet markerar en viktig milstolpe i arbetet. Det innebär att vi har fått klartecken att fortsätta med arbetet att förbereda byggstarter längs sträckan mellan Dåva och Skellefteå”, säger Lars Bergdahl.

Sedan planerna överklagades har regeringen hanterat ärendet. Under tiden har Trafikverket fortsatt med de arbeten som inte påverkas av planerna, samt tagit fram bygghandlingar.

Nu går arbetet vidare med nästa steg. 

“Utöver fastighetsinlösen som är en viktig fråga, fortsätter vi med förberedande arbeten som behövs för att kunna påbörja byggstarterna. Det handlar exempelvis om annan typ av markåtkomst, avverkning och olika tillståndsansökningar”, förklarar Lars Bergdahl.

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av:

Nyhet

Skadade räler försenar tåg

Trafikverket har upptäckt skador i rälerna på Västra stambanans båda spår mellan Sparreholm och Flen. Tågen får nu köra högst 40 km/h vilket medför förseningar på 15-20 minuter.

Nyhet

16 av 28 har fått jobb som lokförare

När de började sin utbildning till lokförare skrek tågtrafikföretagen efter personal. Nu har endast hälften fått jobb som förare åtta månader efter utbildningen. Men ingen ångrar utbildningen till lokförare.

Nyhet

Första tågen på Ostlänken 2033

Ostlänken mellan Södertälje och Linköping ska stå klar 2035. På norra delen kan trafiken starta ett par år tidigare. Men först måste Sveriges största infrastrukturprojekt klara utmaningar som brist på entreprenörer och kompetens inom landet.