Annons:
Norrbotniabanans järnvägsplaner har vunnit laga kraft
Regeringen har beslutat att avslå överklaganden av järnvägsplanerna för Norrbotniabanan. Det innebär att Trafikverket nu har klartecken att fortsätta arbetet med att förbereda byggstarter och att lösa in fastigheter som påverkas.
“Jag ser fram emot att vi ska kunna lösa in de fastighetsägare som påverkas av banan”, säger Lars Bergdahl, chef för Norrbotniabanan på Trafikverket.
Regeringens beslut om att avslå överklagandena går inte att överklaga. Det innebär därför även att järnvägsplanerna vann laga kraft i samband med att beslutet fattades.
“Än är det mycket arbete kvar innan vi kommer börja bygga på sträckan, men beslutet markerar en viktig milstolpe i arbetet. Det innebär att vi har fått klartecken att fortsätta med arbetet att förbereda byggstarter längs sträckan mellan Dåva och Skellefteå”, säger Lars Bergdahl.
Sedan planerna överklagades har regeringen hanterat ärendet. Under tiden har Trafikverket fortsatt med de arbeten som inte påverkas av planerna, samt tagit fram bygghandlingar.
Nu går arbetet vidare med nästa steg.
“Utöver fastighetsinlösen som är en viktig fråga, fortsätter vi med förberedande arbeten som behövs för att kunna påbörja byggstarterna. Det handlar exempelvis om annan typ av markåtkomst, avverkning och olika tillståndsansökningar”, förklarar Lars Bergdahl.
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Smalspårigt jubel i Småland
Tjustbygdens Sparbank fortsätter att stötta smalspårstrafiken mellan Västervik och Hultsfred. Med bidrag på fem miljoner kronor kan en bättre begagnad spårriktare och en större vagnhall tas i bruk nästa år.
MTRX först att erbjuda kostnadsfria mensskydd ombord
MTRX ingår ett samarbete med Herbox och är därmed det första tågbolaget på svensk järnväg med att erbjuda kostnadsfria mensskydd ombord på sina snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.
Oro inför regeringsskiftet
Några är oroliga, många förhoppningsfulla. Frågan är vilka järnvägsprojekt den nya regeringen vill satsa på och vilka som skjuts upp. Höghastighetsjärnvägarna är i farozonen men det finns stora förväntningar i norr och söder.
Lysekilsbanan räddad
Försvarsmakten vill inte se att Lysekilsbanan rivs upp. Framtiden för banan är fortfarande oklar men spåren kommer av allt att döma att ligga kvar inom överskådlig tid.