Annons:

Publicerad: 2023-08-18

Åter tåg Iggesund–Hudiksvall

Strax efter klockan 15 på fredagen kunde tågtrafiken på Ostkustbanan mellan Iggesund och Hudiksvall återupptas efter skredet och tågurspårningen 7 augusti.

Text: Ulf Nyström  Foto: Anna-Pia Lingemyr

En ny banvall har anlagts med hundratals ton av bergkross och makadam.

Första tåg förbi olycksplatsen blev SJ:s snabbtåg 572 från Stockholm till Umeå via Sundsvall som passerade ett par minuter efter klockan 15.

”Vi hade lovat att vara klara klockan 15 och det gick helt enligt plan”, säger Anna-Pia Lingemyr, enhetschef på Trafikverket Region Mitt.

”Det har varit ett intensivt och utmanande arbete får att bärga det urspårade tåget och för att bygga upp banan igen. Men allt har klaffat.”

Urspårning 7 augusti

Det var vid 12.30-tiden måndag 7 augusti som tåg 562 med X55 3357 spårade ur mellan Iggesund och Hudiksvall.

Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt.

Långt tågstopp efter urspårning

Tåg 562 med X55 3357 spårade vid 12.30-tiden på måndagen ur på Ostkustbanan mellan Iggesund och Hudiksvall. Tåget, som var på väg från Stockholm till Sundsvall, hade 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt.

Tåg 562 med X55 3357 spårade vid 12:30-tiden på måndagen ur på Ostkustbanan mellan Iggesund och Hudiksvall. Tåget som var på väg från Stockholm till Sundsvall hade 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt.

Annons:

Sedan räddningsarbetet avslutats anlades en kilometerlång provisorisk väg fram till olycksplatsen.

”Det tog tre dagar att få vägen klar”, säger Anna-Pia Lingemyr.

”Marken var oerhört sank efter allt regnande och det krävdes större plats för kranbilarna än vad vi hade räknat med.”

Bärgningen av de två urspårade vagnarna med tre stora kranbilar inleddes under lördagen och slutfördes under söndagen.

Försiktig bärgning

”Vi lyfte vagnarna så försiktigt vi kunde för att inte förvärra de skador som uppkommit vid urspårningen”, säger Anna-Pia Lingemyr.

Skadorna var mindre än befarat och sedan vagnarna satts på spåret kunde de kopplas samman med resten av tåget och dras från platsen.

Därefter vidtog återuppbyggnad av banvallen.

”Vi har lagt in en trumma för bäcken så att det inte ska uppstå några nya skador på banvallen”, säger Anna-Pia Lingemyr.

Trumma för ny bäck

Bäcken uppstod under regnovädret för snart två veckor sedan, tidigare har det inte varit några nämnvärda vattenmängder och ingen bäck i området.

En ny banvall har anlagts med hundratals ton med bergkross och en ny banöverbyggnad med makadam.

Under onsdagen och torsdagen byggdes nytt spår med nya sliprar och nya räler. Däremot var kontaktledningsanläggningen oskadd.

Under fredagen genomfördes spårriktning och sedan klockan 15 kan banan trafikeras i 40 km/h.

Hastigheten höjs succesivt

”Vi kommer successivt att höja den största tillåtna hastigheten i takt med att banvallen och spåröverbyggnaden stabiliseras”, säger Anna-Pia Lingemyr.

Det betyder att tågen åter kan köra med 140 km/h från slutet av nästa vecka.

Kostnaden för återuppbyggnaden av banan är ännu inte klar men det handlar om flera miljoner kronor.

Sedan måndags förra veckan har många tåg letts om över Norra stambanan mellan Ånge och Gävle.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Under onsdagen och torsdagen lades nytt spår på den nya banvallen och på fredagen riktades spåret.

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Ny vagn ersätter tre gamla

Från 1950-talet till 2020-talet i ett stort språng. De små, snart 70 år gamla, godsvagnarna som används för att transportera pappersmassa från Värö bruk till Varbergs hamn ersätts av 20 meter långa vagnar med helt öppningsbara sidor.

Nyhet

SJ kör vidare i Småland

Kammarrätten i Jönköping upphäver förvaltningsrättens dom om upphandlingen av Krösatågstrafiken och avslår Vy Tågs ansökan om överprövning. Därmed kan SJ köra vidare.

Nyhet

1 000 spårväxlar får sensorer

Från reaktivt till förebyggande underhåll. Med data från 1 000 accelerometrar ska Trafikverket realtidövervaka tillståndet i spårväxlar och förutsäga när de är på väg att gå sönder.