Annons:

Publicerad: 2023-03-31

Nu körs sovvagn till Berlin

I kväll rullar de första sovvagnarna till Berlin på tolv år. SJ:s nattåg mellan Stockholm och Hamburg förlängs till och från Berlin under sommarhalvåret.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

I kväll körs det första av SJ;:s nattåg från Stockholm till Berlin via Hamburg. Rc6 1421 drar nattåget på Grödingebanan i närheten av Malmsjö i september 2022.

Annons:

Det första nattåget med sov-, ligg- och sittvagnar avgår från Stockholm C till Berlin Hbf klockan 17.34 på fredagen. Om inget oförutsett inträffar.

Det första nattåget från Berlin till Stockholm avgår 17:57 i morgon, lördag. Om inget oförutsett inträffar.

Restiden blir drygt 15 timmar.

”Det blir spännande”, säger Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ. ”Det är många platser bokade nu inför påskhelgen. Det är många som är sugna på att resa till Hamburg och Berlin.”

SJ slutade köra 2011

2011 slutade SJ köra nattåg mellan Malmö och Berlin via färjeleden Trelleborg-Sassnitz.

Snälltåget har i flera år kört nattåg mellan Malmö och Berlin, de första åren via järnvägsfärjorna mellan Trelleborg och Sassnitz och de senaste åren via Öresundsbron och Danmark.

Sedan förra året kör Snälltåget nattåget mellan Stockholm och Berlin med till- och avkoppling av vagnar i Malmö. Men Snälltåget har enbart liggvagnar i sina tåg, inga sovvagnar.

SJ kommer under våren att köra tågen mellan Stockholm och Berlin med upp till sex vagnar beroende på antalet bokningar men kan sätta in åtta vagnar i tågen: tre sovvagnar, fyra liggvagnar och en sittvagn när många vill resa.

Fler vagnar kräver mer personal

”När vi kör med mer än sex vagnar behöver vi en extra konduktör ombord vilket gör att det sällan lönar sig med sju vagnar”, säger Dan Olofsson.

”Vi kan inte heller köra med åtta vagnar i tågen alla dagar i veckan under längre perioder eftersom vi bara har en vagn i reserv av respektive typ.”

SJ har kört nattågen mellan Stockholm och Hamburg sedan 1 september förra året. Eftersom fordonsgodkännandena drog ut på tiden dröjde det till 7 december innan SJ kunde sätta in sovvagnar i tågen.

Under vintern har SJ fått hyra en annan typ av sovvagn av tyska RDC till nattågen men sedan ett par månader ersätts successivt MUn-vagnarna av de WLAB32-vagnar som enligt de ursprungliga planerna skulle användas i tågen.

”Vi sätter inom kort in den femte AB32-vagnen i tågen och vi kommer att ha alla sju sovvagnarna tillgängliga för trafiken någon gång under våren”, säger Dan Olofsson.

Enligt Dan Olofsson har nattågstrafiken mellan Stockholm fungerat ganska väl under de sju månaderna som gått sedan premiären.

”Men det är en lång rutt genom tre länder och det kan hända mycket under resans gång, inte bara i samband med gränspassager och lokbyten.”

Äntligen sovvagn till Hamburg

Onsdag 7 december kopplas de första sovvagnarna in i SJ:s nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Biljettförsäljningen för premiärturen inleddes i går, lördag.

Tre olika lok

Nattågen dras av Rc-lok som körs av SJ:s lokförare mellan Stockholm och Malmö, av Vectron-lok som ägs av och körs av Hector Rail mellan Malmö och Padborg vid dansk-tyska gränsen och av tyska lok som ägs och körs av SJ:s samarbetspartner RDC mellan Padborg och Berlin via Hamburg.

RDC har nyligen köpt två moderna 101-lok av Deutsche Bahn för att använda i nattågen.

På sträckan Stockholm-Hamburg finns både svensk och tysk personal ombord på tågen, mellan Hamburg och Berlin blir det enbart tysk personal.

”Vi har redan släppt biljetter till Berlin för hela sommaren trots alla banarbeten i Sverige, Danmark och Tyskland”, säger Dan Olofsson. ”Vi har lagt på en halvtimma på gångtiden i Tyskland de dagar som ännu inte har färdigplanerade banarbeten.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Notis

Triss i nya vd:ar hos MTR

Anders Gustafsson och Lena Herrmann har utsetts till nya verkställande direktörer för MTR Mälartåg respektive MTR Pendeltågen. Oliver Bratton har utsetts till ny vd för MTR Tunnelbanan.

Nyhet

22 år från tanke till verklighet

Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.