Annons:
Nu påbörjas utbyggnaden av nya Luleå Hamn
Transportstyrelsen har gett grönt ljus till första steget av utbyggnaden av nya Luleå hamn. Målet är att ha första steget av upphandlingen klar vid årsskiftet.
”Nu kan vi ta nästa viktiga steg. Målet är att upphandla en trygg extern partner som vill och kan vara med och förverkliga och driva en ny hamn i Luleå. Den nya hamnen ska kunna hantera tre till fyra gånger så mycket gods som i dag för att möjliggöra industrins gröna omställning i norr”, säger Anders Dahl, vd på Luleå Hamn.
”Hamnen i Luleå är kritisk för Sverige. För oss är det också viktigt att aktörerna vi upphandlar har kapacitet, långsiktig stabilitet och bra erfarenhet av liknande projekt”, säger Anders Dahl.
Det avtal som ska tecknas ger en framtida hamnoperatör i uppdrag att operera en stor del av hamnen under ett visst antal år, för att bland annat utföra arbetet med att lasta och lossa fartyg och sköta hamnens logistik, lagerhållning och godsflöden på uppdrag av Luleå Hamn.
Efter avtalstidens slut återgår verksamheten till hamnens kontroll.
Nya Luleå Hamn kommer att hantera helt nya godstyper och produkter för att möta industrins tillväxt och behov. Det kommer bland annat kräva nytt järnvägsnät, ny kaj, godsanpassade terminalområden och allvädersterminaler. Investeringarna uppskattas till sju till tio miljarder kronor.

FOTO: Jacob Nilsson Brightnest/Luleå hamn
ANNONS:
Fler notiser
Regeringen stoppar nya stambanor
Totalstopp för ny stambana Lund–Hässleholm, nya förutsättningar för stambanan Göteborg–Borås, bantning av Ostlänken och stopp för planering av centrala delar av nya högfartsbanor i Sverige.
Industrispår i Norrköping läggs ner
Tusentals nya lastbilstransporter blir resultatet när Södra hamnspåret i Norrköping läggs ner. Kommunen ser bara fördelar när industritransporterna flyttas till Kardonbanan, en ny elektrifierad bana.
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Spårproblem i Göteborg
Rälen sprack på fyra ställen på en 40 meter lång sträcka i Göteborg och spårvagnstrafiken stoppades helt. Nu har 130 meter räl byts ut och spårvagnarna rullar igen.