Annons:
Nu provkörs nya Krösatågen
Provkörningarna av de nya Krösatågen har inletts på Södra stambanan. ER3 002 har körts i 200 km/h mellan Nässjö och Stockaryd under flera nätter.
Text: Ulf Nyström Foto: Tobias Jäderup

Provkörningarna med det nya Krösatåget på Södra stambanan inleddes natten till 29 augusti. ER3 002 passerar strax söder om Grimstorp på väg från Nässjö till Stockaryd i morgondimman 30 augusti.
”Just nu testas strömavtagarna och överföringen av ström från kontaktledning till tågens strömriktare och motorer”, säger Patrik Axenstjerna, projektledare på Transitio.
Det första av 28 nya Krösatåg anlände till Sverige i början av mars i år. Tåget kommer att köras minst 20 000 kilometer av tillverkaren CAF innan de första tågen sätts i trafik, troligen under nästa år.
Tåget har testats på bangården i Nässjö under ett par månader och i höst väntar provkörningar på stambanan och troligen en tur till Övre Norrland när kylan slagit till och snön lagt sig.
Provkörningarna kommer att ske på sträckor med det svenska ATC-systemet och på sträckor med ERTMS som Malmbanan, Haparandabanan eller Botniabanan.
”Testerna har hittills gått bra”, säger Patrik Axenstjerna.
”Vi följer programmet för provkörningarna i Sverige.”
Kaotiskt i Tjeckien
Däremot går det sämre med provkörningarna på testanläggningen i Velim i Tjeckien.
”Ett tåg från en annan tillverkare spårade ur under provkörning”, säger Patrik Axenstjerna.
”Just nu är det lite kaotiskt och det finns restriktioner för hur proven ska genomföras.”
”Men proven med det nya Krösatåget gick bra så länge de pågick och vi hoppas att det inte ska medföra att leveranserna och trafikstarten försenas.”
Tågen tillverkas av CAF
De nya Krösatågen tillverkas av Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) i Spanien.

Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Annons:
Region Kalmar län, Region Jönköpings län, Region Blekinge och Region Kronoberg har givit Transitio uppdraget att upphandla de nya tågen som ska ersätta de äldre Krösatågen och göra det möjligt att utöka trafiken.
Transitio har tecknat avtal med CAF om 20 eltåg och åtta bimodala tåg för sammanlagt tre miljarder kronor för trafiken på icke-elektrifierade linjer. De bimodala tågen kan köras både på el från kontaktledning och med biodiesel.
140 km/h med bimodala tågen
De bimodala tågen är 68,2 meter långa och rymmer 140 sittplatser medan de elektriska tågen 76,3 meter och rymmer 193 sittplatser.
Största tillåtna hastighet är 140 km/h för de bimodala tågen och 200 km/h för eltågen.
Den första provkörningen mellan Nässjö och Stockaryd genomfördes natten till 29 augusti och provkörningarna fortsätter åtminstone denna vecka med en eller flera turer per natt.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.
1409 utvecklas
Sträckorder till lokförare, förfinat underlag för eco-drivning och telefonnummer till kundtjänst för tågresenärer. Tydal Systems avslöjade flera nyheter på 1409-dagen i Västerås häromveckan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.