Annons:

Publicerad: 2023-07-03

Ny tågverkstad i Göteborg

Train Alliance kommer att bygga en ny verkstad för underhåll och reparationer av lok och godsvagnar i närheten av Skandiahamnen i Göteborg. Lokaliseringen beslutas i höst. Verkstaden ska stå klar senast 2028.

Text: Ulf Nyström  Foto: Train Alliance

Den nya lokverkstaden på Rala-området i Hallberg ska invigas i höst.

Annons:

”Allt fler godståg ankommer till o0ch avgår från Göteborgs hamn och det finns ett behov av en trafiknära verkstad för lok och godsvagnar i anslutning till kombiterminalen eller någon av hamnarna”, säger Joakim Weijmer, vd för Train Alliance.

”Vi har sedan förra årets ett samarbetsavtal med Göteborgs hamn och vi utreder nu tillsammans den bästa placeringen av den nya verkstaden.”

Osäker framtid för lokverkstad i Sävenäs

Framtiden är dessutom osäker för lok- och godsvagnsverkstäderna i Sävenäs.

Västtrafik bygger för närvarande ut motorvagnsverkstaden i Sävenäs för att kunna ta hand om X80-tågen när de levereras med start nästa år.

Trafikverket bygger uppställningsspår för tåg i Lärje vid Vänerbanan, fyra kilometer norr om Göteborg C

”Helt klart behövs det möjlighet att reparera och underhålla godsvagnar och lok i närheten av hamnen”, säger Joakim Weijmer. ”Dessutom finns inte så många andra möjliga lokaliseringsalternativ i Göteborgsområdet.

Train Alliance har sedan några år en verkstad i närheten av Malmö hamn och en på Rala-området strax norr om Hallsberg.

Verkstadsbygge pågår i Hallsberg

För närvarande pågår byggandet av en lokverkstad vid tågservicehallen i Rala. Invigningen sker i höst.

”Vi kommer att hyra ut lokverkstaden till Siemens med ett 25-årigt kontrakt”, säger Joakim Weijmer. ”Investeringen uppgår till 120 miljoner kronor och inkluderar infrastrukturen.”

Ny lokverkstad i Hallsberg

Train Alliance bygger en ny lokverkstad på Rala-området i Hallsberg för Siemens Mobility. Verkstaden ska vara klar hösten 2023 och beräknas kosta 150 miljoner kronor.

Train Alliance har sedan tidigare säkrat mark som är detaljplanelagd för järnvägsverksamhet för att etablera nya verkstäder i Borlänge och Luleå. Företaget äger totalt två miljoner kvadratmeter mark i anslutning till rangerbangårdar och kombiterminaler.
Målet är att ha även dessa verkstäder klara till år 2028.

”Vi vill kunna erbjuda lok- och godsvagnsägare nödvändigt underhåll i nära anslutning till de viktiga start- och slutpunkterna i transportkedjan”, säger Joakim Weijmer. ”Det ger ett mer effektivt underhåll.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Uselt kvartal för Green Cargo

Det tredje kvartalet var ett av de sämsta i Green Cargos historia. Transportvolymerna minskade med 17 procent, omsättningen minskade med tio procent och resultatet var 50 miljoner kronor sämre än tredje kvartalet förra året.

Nyhet

Stabilt resultat för SJ

De stora störningarna i järnvägstrafiken under juli och september påverkade SJ:s intäkter och kostnader under tredje kvartalet men resultatet var trots detta på ungefär samma nivå som tredje kvartalet förra året.

Nyhet

Ingen överprövning av Mälartåg

Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.

Nyhet

Green Cargo säljer fler lok

Om Green Cargo inte tar hem några nya stora affärer behöver företaget inte fler lok. Tvärtom kan troligen antalet Rc-lok minskas ytterligare. Men nya uppdrag kräver nya lok och Green Cargo har fortlöpande kontakter med de stora loktillverkarna.