Annons:

Publicerad: 2025-05-20

Nya flygtåg för fyra miljarder

A-Train köper sju nya motorvagnståg av Stadler för trafiken mellan Stockholm C och Arlanda flygplats. Kostnaden för tågsätten och 15 års underhåll blir 4,1 miljarder kronor.

Text: Ulf Nyström

A-Train köper sju nya motorvagnståg av typen Stadler Flirt Nordic Express för leverans 2028–2029. Tågen får 323 sittplarser vardera.

”Stadler är ju en renommerad tågleverantör med garanterad kvalitet och snabba leveranser”, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train.

”Samtliga fordon ska vara levererade och klara för trafik under fjärde kvartalet 2029.”

50 procent fler sittplatser

De nya tågen från Stadler blir 165 meter långa och får 323 sittplatser och plats för 650 stående passagerare.

De tåg som nu används, som levererades av Alstom 1998–1999, är 93 meter långa och har drygt 200 sittplatser.

”Vi får plats för 50 procent fler resenärer i varje tåg och med avgångar var tionde minut i högtrafik kan dubbelt så många passagerare som i dag åka med oss mellan Stockholm C och Arlandas”, säger Magnus Zetterberg.

A-Train köper nya tåg

Inom kort beslutar A-Train vilket företag som får leverera nya motorvagnståg till Arlanda Express. Tågen som blir väsentligt längre än dagens tåg ska vara i drift senast 2031.

De nya flygtågen ska inte kännas som ett transportmedel utan mer som loungen på ett fint hotell, enligt Magnus Zetterberg, vd i A-Train.

”De prognoser vi använder pekar på ett dubblat flygresande på Arlanda år 2050 och då behövs flygtågstrafik med fördubblad kapacitet.”

Utfällbara trappsteg för lägre perronger

De nya tågen får samma höga golvhöjd som nuvarande flygtåg men tågen förses med ”sliding footstep”, ett utfällbart trappsteg, som gör att tågen kan trafikera även plattformar med normal höjd.

”Det är värdefullt om vi av någon anledning tvingas byta spår på Stockholm C”, säger Magnus Zetterberg.

”Men det gör ju också att tågsätten blir mer intressanta på begagnat-marknaden om några årtionden.”

De nya tågen är i grunden samma typ av motorvagnståg Stadler Flirt som Norske Tog har i stort antal, Type74 och Type 75, och som VR Snabbtåg använder i trafiken mellan Stockholm och Göteborg, X74.

Stadler Flirt som idag används i över tjugofem länder har tillverkas i närmare 3 000 exemplar.

Sex vagnar i nya tågen

Men de nya tågen får sex vagnar i stället för fyra och blir därmed också lika de fordon med beteckningen Flirt Nordic Express som Stadler kommer att leverera till Norske Tog i form av Type 79A, 79B, 79C och 79D. De norska tågen består av åtta vagnar.

Annons:

Det blir öppna ljuda ytor med bekväma sittplatser, loungesoffor för resande i grupp och särskilda sittområden för avkopplande resor i de nya flygtågen.

”De nya tågen kommer att påminna om nuvarande tåg på utsidan men insidan blir helt annorlunda”, säger Magnus Zetterberg.

”De ska inte kännas som ett transportmedel utan mer som loungen på ett fint hotell. Det blir öppna ljuda ytor med bekväma sittplatser, loungesoffor för resande i grupp och särskilda sittområden för en avkopplande resa.”

Första tågsättet till Sverige 2028

De första tågsätten kommer att levereras till Sverige för tester 2028. A-Train AB tar över samtliga fordon i slutet av 2029.

Underhållet av den nya tågen kommer åtminstone de första 15 åren att utföras av Stadler Service Sweden, ett dotterbolag till Stadler Rail, vid A-Trains verkstad i Blackvreten i närheten av Arlanda.

Avtalet mellan A-Train och Stadler Rail är värt 350 miljoner schweizerfranc, motsvarande 4.1 miljarder kronor.

De nya flygtågen i siffror

  • Längd: 165 meter
  • Bredd: 3200 mm
  • Vikt: 342 ton
  • Startdragkraft: 320 kN
  • Maximal korttidseffekt: 6 400 kW
  • Maximal kontinuerlig effekt: 4 000 kW
  • Maximal acceleration med fullsatt tåg: 0.77 m/s²
  • Största tillåtna hastighet: 200 km/h
  • Antal säten: 323
  • Maximalt antal stående resenärer: 650
Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Plus och minus för Inlandsbanan

Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.

Nyhet

ERTMS på en tredjedel av Malmbanan

Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.

Nyhet

Kaos i containertrafiken

All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.