Annons:

Publicerad: 2024-05-10

Nya manöversystem till t-banan

Cactus Rail ska leverera och underhålla nya manöversystem för tunnelbanans blå och röda linjer i Stockholm. Ordervärdet är 35 miljoner euro, drygt 400 miljoner kronor.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Signaler, kablar och ställverk blir kvar när tunnelbanans blå och röda linjer får nytt namnöversystem från Cactus Rail. Bild från Slussen mot Gamla Stan.

”Det är ett genombrott för oss”, säger Viktor Jakobsson, säljchef på Cactus Rail.

”Vi utvecklar manöversystememet, vi installerar det och vi ska underhålla det i 25 år. Genom återanvändning av befintlig signalteknik förkortas tidplanen.”

De nuvarande manöversystemen för tunnelbanans blå och röda linjer är 50 år gamla, de levererades av amerikanska Union Switch & Signal.

”Systemet har nått sin tekniska livslängd är i stort behov av utbyte”, säger Viktor Jakobsson.

Tilldelningen överklagades

Cactus Rail tilldelades kontraktet på det nya manöversystemet för snart ett år sedan men tilldelningen överklagades och först nu står det klart att det blir Cactus Rail som får leverera det nya systemet.

Systemet har nått sin tekniska livslängd är i stort behov av utbyte.

 

Viktor Jakobsson, säljchef Cactus Rail

Signaler, kablar och ställverk, ett vid varje station på de två tunnelbanesystemen, blir kvar.

”Det finns ingen anledning att byta dem”, säger Viktor Jakobsson.

”Med det nya manöversystemet i trafikledningscentralerna får trafikledarna ett enklare och snabbare system att arbeta med.”

Annons:

Det nya systemet säkerställer den fortsatta driften av tunnelbanan och blir också avgörande för att kunna genomföra de pågående utbyggnaderna av tunnelbanorna i Stockholm.

Cactus Rail med huvudkontoret i Mölndal har tidigare levererat manöversystemet TMS till lokalbanorna i Stockholmsområdet som Roslagsbanan och Saltsjöbanan och till Inlandsbanan.

Mest och minst trafik

”Utbyggnaden av manöversystemet för Inlandsbanan fortsätter och fler driftplatser integreras fortlöpande i systemet”, säger Viktor Jakobsson.

Tunnelbanan i Stockholm har över 250 miljoner passagerare årligen. Inlandsbanan har kanske 20 000 om året.

Därmed kan Cactus Rail med 20 anställda stoltsera med att leverera manöversystem till Sveriges mest trafikerade och Sveriges minst trafikerade banor.

”Vårt TMS-system integrerar ny och gammal utrustning i tunnelbanan och det blir samma system i tunnelbanan som på lokalbanorna vilket underlättar det dagliga arbetet och underhållet”, säger Viktor Jakobsson.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Oklart om ägartillskott till Green Cargo

Utbetalningen av 1,4 miljarder kronor till Green Cargo har skjutits upp på obestämd tid. EU-kommissionen har ställt ett antal frågor till svenska regeringen om kapitaltillskottet sedan Hector Rail anmält ärendet.

Nyhet

Första tågen på Ostlänken 2033

Ostlänken mellan Södertälje och Linköping ska stå klar 2035. På norra delen kan trafiken starta ett par år tidigare. Men först måste Sveriges största infrastrukturprojekt klara utmaningar som brist på entreprenörer och kompetens inom landet.

Nyhet

”Det är en kraftig nedgång”

Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna. Varken SJ eller MTR vill uppge hur stort tappet varit.