Annons:
Nya manöversystem till t-banan
Cactus Rail ska leverera och underhålla nya manöversystem för tunnelbanans blå och röda linjer i Stockholm. Ordervärdet är 35 miljoner euro, drygt 400 miljoner kronor.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Signaler, kablar och ställverk blir kvar när tunnelbanans blå och röda linjer får nytt namnöversystem från Cactus Rail. Bild från Slussen mot Gamla Stan.
”Det är ett genombrott för oss”, säger Viktor Jakobsson, säljchef på Cactus Rail.
”Vi utvecklar manöversystememet, vi installerar det och vi ska underhålla det i 25 år. Genom återanvändning av befintlig signalteknik förkortas tidplanen.”
De nuvarande manöversystemen för tunnelbanans blå och röda linjer är 50 år gamla, de levererades av amerikanska Union Switch & Signal.
”Systemet har nått sin tekniska livslängd är i stort behov av utbyte”, säger Viktor Jakobsson.
Tilldelningen överklagades
Cactus Rail tilldelades kontraktet på det nya manöversystemet för snart ett år sedan men tilldelningen överklagades och först nu står det klart att det blir Cactus Rail som får leverera det nya systemet.
Systemet har nått sin tekniska livslängd är i stort behov av utbyte.
Viktor Jakobsson, säljchef Cactus Rail
Signaler, kablar och ställverk, ett vid varje station på de två tunnelbanesystemen, blir kvar.
”Det finns ingen anledning att byta dem”, säger Viktor Jakobsson.
”Med det nya manöversystemet i trafikledningscentralerna får trafikledarna ett enklare och snabbare system att arbeta med.”
Annons:
Cactus Rail med huvudkontoret i Mölndal har tidigare levererat manöversystemet TMS till lokalbanorna i Stockholmsområdet som Roslagsbanan och Saltsjöbanan och till Inlandsbanan.
Mest och minst trafik
”Utbyggnaden av manöversystemet för Inlandsbanan fortsätter och fler driftplatser integreras fortlöpande i systemet”, säger Viktor Jakobsson.
Tunnelbanan i Stockholm har över 250 miljoner passagerare årligen. Inlandsbanan har kanske 20 000 om året.
Därmed kan Cactus Rail med 20 anställda stoltsera med att leverera manöversystem till Sveriges mest trafikerade och Sveriges minst trafikerade banor.
”Vårt TMS-system integrerar ny och gammal utrustning i tunnelbanan och det blir samma system i tunnelbanan som på lokalbanorna vilket underlättar det dagliga arbetet och underhållet”, säger Viktor Jakobsson.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nio av tio pendeltåg inställda
Nio av tio pendeltåg i Stockholmsområdet har varit inställda de tre dygnen som den vilda strejken bland lokförarna pågått. Strejkkommittén betecknar det som en seger trots att inga nya beslut om tågvärdarna har fattats.
Sju dubbeldäckare till Bergslagen
Tåg i Bergslagen köper sju dubbeldäckare från Stadler för trafiken mellan Ludvika och Västerås via Fagersta och för en utökad trafik mellan Borlänge och Mora.
Lastbil ersätter tåg i Norrköping
På måndag stoppas järnvägstransporterna på Södra hamnspåret i Norrköping. Rälsen ska rivas upp, här ska byggas bostäder. Resultatet blir drygt 3 000 fler lastbilstransporter varje år.
Fortsatt färre tåg i Bergslagen
Vart sjätte regionaltåg i Bergslagen kommer att vara inställt ytterligare tre månader. VR Sverige har ännu inte tillräckligt med personal för att klara planerad trafik.



