fbpx

Nya X2000 snart i trafik

Senare i höst visas nya X2000 upp för press och allmänheten och innan vintern sätts de första tågsätten i reguljär trafik. Ett av två tågsätt som är nästan klara för trafik provkörs nu.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 21 september 2021

"Alfred Nobel" mot Sverige inväntar avgångstid på Hamburg Hbf i maj 1994. Foto Jan Lindahl

FOTO: JONAS STRÖMBLAD

X2000-tåget med X2 2011 som drivenhet på Stockholm C 20 september 2021. 

 

Till det yttre är det mest de svarta fälten över fronterna på drivenheten och manövervagnen som skiljer X 2000 Upgrade från övriga X2000-tåg. De stora ytorna med korrugerat rostfritt stål är opåverkade av moderniseringen men de släta ytorna målas silvergrå, det vill säga i samma färg som stålplåten.
”Men mellanvagnarna är inte ommålade utvändigt ännu”, säger Peter Kraméus, kommunikationsstrateg på SJ. ”I övrigt är två tågsätt helt klara för trafik.”

Hela inredningen utbytt

Hela inredningen i såväl sittvagnar som bistro och drivenhet har rivits ut i de två ombyggda tågen.
De har fått nya stolar, nya innerväggar, nya innerdörrar, ny elutrustning med nya batterier och ny belysning.
Interiören har vunnit pris i den internationella designtävlingen Red Dot långt innan tågen satts i trafik.
De nya stolarna ska ge ökad komfort och bättre utrymme för benen trots att varje tågsätt får 15 procent fler sittplatser, 360 i stället för dagens 310-330 beroende på andelen förstaklassvagnar. Det blir endast en förstaklassvagn i varje tågsätt men en del av en andraklassvagn i varje tåg reserveras för 2 klass Lugn där samtal ska ske med dämpad röst och ljudlös elektronik. 2 klass Lugn har redan introducerats i X2000-tågen som ersättning för tyst avdelning.

 

ILLUSTRATION: JÄRNVÄGAR.NU / MAGNUS GILLBERG

Så här trodde vi på järnvägar.nu för ett år sedan att X2 Upgrade skulle se ut. 

 

Mindre bistro, mer pizza

Bistron har krympts i nya X2000 men får helt ny inredning med varmluftsugn så gör att pizzor och nybakat bröd gör sitt intåg på snabbtågen.

Nya X 2000 i trafik i höst – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Satsningen på nya X2000 uppgår totalt till cirka 3,5 miljarder kronor Vid halvårsskiftet hade 936 miljoner kronor använts för den tekniska upprustningen och 284 MKr för interiörombyggnaden.
I dagsläget har sammanlagt nio drivenheter och tio manövervagnar fått ny teknisk utrustning.

Räddaren i nöden behöver hjälp – Järnvägar (jarnvagar.nu)

SJ beslöt redan 2013 att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017. Då var beskedet att det första ombyggda X2000-tåget skulle sättas i ordinarie trafik tredje kvartalet 2018. Två år senare pratades det om trafikstart fjärde kvartalet 2020.
Men premiärturen sker alltså första i slutet av 2021.

"Alfred Nobel" mot Sverige inväntar avgångstid på Hamburg Hbf i maj 1994. Foto Jan Lindahl

FOTO: MARIA CEDERLUND

X2000-tåget med X2 2011 som drivenhet provkördes under måndagen Göteborg-Tillberga efter att ha varit i Göteborg en tid. Bilden togs i Borås 13 september då provtåget kördes Göteborg-Borås-Göteborg.

 

Förseningsorsaken oklar

Varför ombyggnaderna och provkörningarna dragit ut på tiden är inget som SJ-ledningen vill redogöra för.
”Det är en utmaning att få de nya tekniska systemen att komma överens med de gamla systemen som finns kvar”, sade Arvid Fredman, teknisk direktör på SJ till Järnvägar.nu hösten 2020. ”Det blir oerhört många gränssnitt som skall fungera i alla lägen.”

Nya X2000 fyra år försenad – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Enligt Fredman försenade dessutom coronapandemin leveranserna av komponenter vilket bidragit till att utbildning för lokförare, ombordpersonal och verkstadstekniker kommit igång senare än planerat.

22 år från tanke till verklighet – Järnvägar (jarnvagar.nu)

De äldsta X2000-tågen har varit i drift i 31 år, sedan september 1990, och det har gjorts drygt 200 miljoner resor med X2000-tågen.

 

 

 

"Alfred Nobel" mot Sverige inväntar avgångstid på Hamburg Hbf i maj 1994. Foto Jan Lindahl

FOTO: JONAS STRÖMBLAD

X2 Upgrade anländer till Stockholm C den 20 september 2021.

 

Fler artiklar

Alla vill köra tyngre tåg

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3000 ton till SCA i Östrand.

read more
Många små steg för godstågen

Många små steg för godstågen

Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssystem och automatkoppel. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.

read more
Snart klart med 750-meterståg

Snart klart med 750-meterståg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.

read more

Vill du läsa fler artiklar?