Annons:
Nytt försök upphandla nattåg
Trafikverket gör ett nytt försök att upphandla nya lok och vagnar för nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Trots kritiken mot vagnar med kontinental profil värderas smala vagnar högre än breda vagnar.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Alla vagnar som används i den upphandlade och i den kommersiella nattågstrafiken i Sverige har den bredare svensk-norska profilen. Rc6E 1396 med det nu nedlagda nattåget Göteborg–Umeå med vagnar till Duved närmar sig Herrljunga på kvällen 8 juli 2024.
Annons:
I förra veckan annonserade Trafikverket om den kommande upphandlingen av lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Jämtland respektive Övre Norrland.
Anbudsförfrågan kommer troligen att gå ut till de kvalificerade anbudsgivarna i september eller oktober och anbuden ska vara inlämnade i januari nästa år.
Första tåget på spåren 2030
”Vårt mål är fortfarande att ha de första loken och vagnarna på spår år 2030”, säger Rickard Granlund, resultatenhetschef för Fordonsresurser på Trafikverket.
Anbudsförfrågan kommer att omfatta tio lok och 91 vagnar.
Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken eftersom ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.

Ingen klarade kraven på nya nattåg
Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.

SJ använder vagnar från RDC med den smalare kontinentala profilen i Euronight mellan Stockholm och Berlin. En kväll i juni 2025 passerar nattåget söderut Hulterstad söder om Mjölby på väg mot Berlin.
Trafikverkets upphandling av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Jämtland respektive Övre Norrland har kantats av förseningar och kritik från resenärer och politiker.
Planen var att anbudsförfrågan skulle gå ut i mars 2023 och att de nya tågen skulle kunna sättas i trafik 2027–2028.
Kritik mot smala vagnar
Många reagerade dock mot att Trafikverket inte velat anskaffa sov- och liggvagnar med samma bredd som dagens vagnar har utan nöjt sig med kontinental bredd vilket innebär kortare sängar och smalare korridorer.
Frågan diskuterades av riksdagen men regeringen ville inte kräva av Trafikverket att upphandlingen skulle gälla breda vagnar med svensk-norsk profil.
Enligt flera personer knutna till företag som i våras valde att inte lämna anbud på lok och vagnar för nattågen var Trafikverkets anbudsunderlag oklart och motsägelsefullt.
Bonus för smalare vagnar
”Trafikverket har offentligt sagt att man föredra bredare vagnar med högre komfort men i anbudsunderlaget fanns en bonus på 15 miljoner euro för vagnar med smalare profil”, säger en representant för en av de stora tågtillverkarna i Europa till Järnvägar.nu.
”Det är ett betydande belopp och vi tror det blir svårt att vinna en upphandling om vi erbjuder breda sov- och liggvagnar med den svensk-norska profilen,”
Rickard Granlund på Trafikverket vill inte kommentera detaljer i upphandlingen men uppger att det finns för- och nackdelar med olika vagnsbredder.
”Den tillverkare som erbjuder breda vagnar kan få bonuspoäng för högre komfort”, säger han.
”Vi har inte låst oss vid någon bredd på vagnarna.”
Få anbud på nya nattågen
Enligt en annan källa fick otydligheterna i den tidigare anbudsförfrågan flera av de stora tågtillverkarna i Europa att inte lämna några anbud till Trafikverket.
Enligt obekräftade uppgifter avstod Alstom och Stadler från att lämna anbud medan Siemens lämnade anbud tillsammans med Talgo.
För att få fler företag att lämna anbud kommer Trafikverket att omformulera vissa krav så att tidigare skall-krav omvandlas till bör-krav.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.
1409 utvecklas
Sträckorder till lokförare, förfinat underlag för eco-drivning och telefonnummer till kundtjänst för tågresenärer. Tydal Systems avslöjade flera nyheter på 1409-dagen i Västerås häromveckan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.