Annons:

Publicerad: 2025-11-03

Nytt tåg från Malmö för Cargonet

Cargonet ökar trafiken i Sverige genom att förlänga linjen Oslo–Jönköping–Älmhult till och från Malmö. Tåget körs fem dagar i veckan från mitten av december.

Text: Ulf Nyström  Foto: Anders Jansson

Cargonet har i samarbete med Svensk Tågkraft kört matartrafik mellan Månsarp och Jönköping men den trafiken upphör vid tidtabellsskiftet i december sedan transporterna från Ikeas lager i Torsvik minskat drastiskt. 26 juni 2025 var det endast ett TMX som drog tåget, tidigare var det ofta två lok.

Annons:

”Planen är att köra fem dagar i veckan till och från Malmö”, säger Carl Fredrik Karlsen, direktör Kundeopplevelse og forretningsutvikling, motsvarande kommersiell direktör, vid Cargonet.

Statliga norska Cargonet kör sedan snart två år mellan Oslo och Älmhult via Jönköping på uppdrag av den norska post- och paketleverantören Bring.

Nu kommer av allt att döma tågdragningen att förlängas till och från Malmö.

Transporterna för Ikea har minskat

Godsvolymerna från Ikeas lager i Torsvik i Jönköping har minskat drastiskt.

”Transporterna i de befintliga trafiken har minskat sedan Ikea byggt nytt lager i Norge och vi kör nu fem tåg i veckan i varje riktning i stället för som tidigare sex tåg”, säger Carl Fredrik Karlsen.

”Därför passar det bra att köra även till och från Malmö där vi kan lasta och lossa gods från och till kontinenten som kommer på järnväg och färja från Tyskland.”

Från lastbil till tåg

Bring kör för närvarande gods mellan Malmö och Jönköping med lastbil, nu flyttas godset över till järnväg. Det beräknas minska koldioxidutsläppen med drygt 96 procent.

Enligt Bring är man ”den enda aktören med en direkt intermodal koppling mellan Jönköping och Europa”

SHN cargo kör dock containrar mellan Helsingborg och Älmhult–Jönköping på uppdrag av Dania Connect.

Cargonets tåg avgår under eftermiddagarna från Malmö och från Jönköping under kvällen och ankomst till Oslo tidig morgon vilket innebär senare lastning i Jönköping och oförändrade tider i Norge.

”Det betyder att vi kan erbjuda korta ledtider med sen inlämning i Jönköping på kvällen och leverans till slutkunder i Oslo redan nästa morgon”, säger Erik Roth, koncerndirektör för internationell logistik på Bring, enligt ett pressmeddelande från Bring.

Fortsatt trafik Malmö–Oslo

Cargonet kör sedan många år kombitåg mellan Malmö och Oslo.

Tågen hade under något år av- och tillkoppling av vagnar i Göteborg men den trafiken har upphört.

”Vi kör sju tåg i veckan mellan Malmö och Oslo”, säger Carl Fredrik Karlsen.

”Det är bra efterfrågan på tågtransporter och vi kommer inte att dra ner på den trafiken när vi börjar köra mellan Malmö och Oslo via Jönköping.”

Cargonet drar sedan årsskiftet 2024-2025 upp till 600 meter långa kombitåg för Bring Intermodal mellan Oslo och Jönköping. I december kommer tågen att köras mellan Malmö och Oslo. FOTO: Bring

Under de senaste åren har tågtrafiken i Norge stoppats i långa perioder på Dovrebanan, Sörlandsbanan, Raumabanan och Nordlandsbanan på grund av översvämningar och jordskred som förstört järnvägarna. Det har drabbat Cargonet och konkurrenten Onrail hårt.

Över 600 miljoner minus på fem år

År 2020 gjorde Cargonet ett resultat före skatt på -112 miljoner norska kronor, 2021 var resultatet -19 MNOK, 2022 -60 MNOK, 3023 -146 MNOK och år 2024 -264 miljoner norska kronor.

Dessutom innebar tågstoppet på Stambanan genom Övre Norrland efter regnovädren i Ångermanland i september omledningar via Inlandsbana och stora förseningar för de två norska företagens tågtrafik mellan Oslo och Narvik.

Provisorisk omlastningsterminal

I augusti drogs Nordlandsbanans spår vid Levanger strax norr om ut i Atlanten efter ett jordskred. Järnvägen kommer troligen inte att vara återställd förrän sommaren 2026.

”Vi har byggts en provisorisk omlastningsterminal strax norr om Levanger och kör nu järnvägsgodset på lastbil mellan Trondheim och den nya terminalen”, säger Carl Fredrik Karlsen. ”Det är en dyrbar lösning men vi kan åtminstone få igång transporterna mellan södra och norra Norge igen,”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Uselt kvartal för Green Cargo

Det tredje kvartalet var ett av de sämsta i Green Cargos historia. Transportvolymerna minskade med 17 procent, omsättningen minskade med tio procent och resultatet var 50 miljoner kronor sämre än tredje kvartalet förra året.